Sara Persico – Sphaîra

Anxious magazine Sara Persico Spha​î​ra

Zaprojektowane przez brazylijskiego architekta Oscara Niemeyera w latach 1962-1967, Międzynarodowe Targi Rachid Karami w Trypolisie są jednym z najbardziej wyjątkowych i niezwykłych spektakli tego antycznego miasta portowego. Ogromne centrum wystawiennicze miało przyciągać około dwóch milionów odwiedzających rocznie, prezentując kulturalną pozycję kraju zarówno na Bliskim Wschodzie, jak i na całym świecie, ale nie zostało ukończone. Kiedy w 1975 roku wybuchła wojna domowa, budowa została wstrzymana i nigdy nie została wznowiona, pozostawiając morskie powietrze do stopniowego rozpuszczania 18 opuszczonych betonowych konstrukcji. Najbardziej imponującym z nich jest Teatr Eksperymentalny, ogromna kopuła, którą Niemeyer misternie zaprojektował jako nowoczesną przestrzeń widowiskową; jego akustyka wytwarza niesamowity „efekt szeptu”, który pozwala odwiedzającym stojącym po przeciwnych stronach budynku wyraźnie się słyszeć, bez względu na to, jak cicho mówią.

W październiku 2022 r. mieszkająca w Berlinie włoska artystka dźwiękowa i wokalistka Sara Persico odwiedziła Bejrut w ramach krótkiej wycieczki i poświęciła trochę czasu, aby udać się na północ do Trypolisu i osobiście odkryć miejsce wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Natychmiast zachwyciła ją wyjątkowa charakterystyka dźwiękowa kopuły, więc upewniła się, że spakowała swój sprzęt nagrywający, kiedy wróciła do Libanu rok później. Mimo, że teren jest już nieużywany, przy wejściu nadal odbywają się kontrole bezpieczeństwa, więc Persico musiała uzasadnić swoją nieoficjalną obecność; na szczęście znajomy z Bejrutu kręcił materiał w kopule kilka dni wcześniej, więc została wpuszczona ze swoim sprzętem na zaimprowizowaną trzygodzinną sesję nagraniową w terenie. Chciała wykorzystać ten czas na udokumentowanie odpowiedzi na impulsy architektury – rzeczywistej zarejestrowanej atmosfery samego środowiska – i śpiewając, krzycząc, szepcząc, poruszając przedmiotami i wytwarzając dźwięk za pomocą metalowych płyt zwisających z dachu konstrukcji, naszkicowała każdy zakątek teatru. Dodatkowo Persico była w stanie zarejestrować wszechobecny szum Trypolisu z wnętrza kopuły, pozwalając by przestrzeń wysublimowała głosy, poruszające się pojazdy i dziką przyrodę w upiorne tony.

Data wydania: 4 lutego 2025
Wydawca: Subtext Recordings

Opracował: Artur Mieczkowski