W ostatnim w tym roku w quiet details z przyjemnością dzielimy się interpretacją dwóch cudownie muzykalnych braci – Josepha i Luke’a Sangerów.
Luke jest dobrze znany zwolennikom qd, jako człowiek stojący za qd03 Salt Water Motifs, a także każdemu, kto interesuje się muzyką elektroniczną w ostatnim czasie. Niestrudzony odkrywca, od skomplikowanych i głęboko melodyjnych eksperymentów w wytwórniach takich jak Balmat, Frequency Domain, Miracle Pond i innych, po ciężkie taneczne kawałki jak Luke’s Anger (podstawa w boxach czołowych DJ-ów) i wiele innych aliasów.
Mniej znany w kręgach elektronicznych Joseph Myoushin Sanger jest równie utalentowany. Grając na klawinecie i Rhodesie w wielu zespołach w latach 90. i na początku 00., a także eksperymentując z własnymi projektami instrumentów i systemami strojenia, przeniósł się do Japonii w 2006 roku, gdzie zajął się shakuhachi. Studiował Honkyoku (tradycyjne/klasyczne utwory solowe związane z medytacją i buddyzmem Zen) z wielkim mistrzem w Hiroszimie przez ponad dwanaście lat, sam osiągnął poziom mistrzowski i jest zafascynowany odkrywaniem możliwości dźwiękowych, jakie oferuje ten pozornie prosty instrument.
Joseph gra na standardowym i podłużnym shakuhachi, a Luke na potrójnym instrumencie Ciat-Lonbarde (ezoteryczne i bardzo kreatywne drewniane instrumenty elektroniczne) i innych efektach, razem stworzyli album o ogromnej głębi i hipnotycznym pięknie.
Połączenie tych dwóch pozornie odmiennych światów pokazuje, że w rękach tak kreatywnych umysłów całość staje się nieskończenie większa niż suma jej części.
Miękkie trójkątne fale emanujące z organów Sidrax Luke’a idealnie łączą się z bambusowym fletem Josepha, przeplatając się w ich urzekających, zawsze ewoluujących mikrotonalnych tematach.
Instrumenty Luke’a pozwalają również na przetwarzanie na żywo shakuhachi, którego dźwięki doskonale nadają się do elektronicznego przekształcania – zsamplowane opóźnienia i pętle poruszają się po panoramie, podczas gdy fluktuujące cuda dźwiękowe przychodzą i odchodzą jak szepty.
Te tekstury wypełniają spektrum, tworząc coś, co jest jednocześnie organiczne i syntetyczne, przez cały czas fundamentalnie ludzkie i pełne braterskich emocji.
Data wydania: 4 grudnia 2024
Wydawca: quiet details
Opracował: Artur Mieczkowski