RZWD (Rozwód) to wrocławsko-toruński zespół noise rockowy założony przez Szymona Szwarca (swrcfx, Jesień) i Damiana Kowalskiego (SKI). Aktualnie współpracuje z Cezarym Rosińskim (Młyn) i Krzysztofem Rogalskim (Pchełki). Zespół koncertował w klubach i na festiwalach m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii, Litwie, Łotwie i Estonii. Dotychczas ukazały się dwie płyty długogrające RZWD: POMPY (Fonoradar Records 2020) i GOLD (Fonoradar Records 2022).
Nagrany w listopadzie 2023 roku, GAPS to efekt dwuletniej pracy nad materiałem na bogato czerpiącym zarówno z post-punku jak i szeroko rozumianej elektroniki. W GAPS RZWD stara się wykreować DANCE NOISE CLUB MUSIC na własnych zasadach, przesuwając granice tego, czym może być ZESPÓŁ NA ŻYWO w osiąganiu tego celu.
Większość utworów kształtowała się podczas koncertów RZWD w wielu krajach, takich jak Litwa, Czechy, Niemcy czy Estonia, a doświadczenia i pomysły zostały przekute w album między listopadem 2023 a majem 2024. Nagrania live w Szczecinie zrealizował Adam Sołtysiak, dodatkowe nagrania i produkcję zespół realizował w Toruniu pod okiem swrcfx.
Podstawową ideą GAPS było użycie wypracowanych tematów jako punktu wyjścia do dalszych wariacji i poszukiwań w zakresie DANCE NOISE CLUB MUSIC. Tym razem z instrumentarium poszerzonym o gitarę basową, a także narzędzia przynależne do nieustannie rozbudowywującej się i mutującej warstwy modulacji. Dlatego album poza czterema zupełnie niepublikowanymi wcześniej kompozycjami zawiera również cztery remake’i utworów z poprzednich płyt.
Na albumie pojawiają się także gościnnie: DANIELIUS PANCEROVAS z litewskiego zespołu KANALIZACJIJA na saksofonie w DIESEL oraz KRZYSZTOF FREEZE OSTROWSKI – znany polski muzyk elektroniczny i producent z nową perspektywą soniczną w EURO TRACK z EP-ki DMO.
Wśród wielowymiarowych koncepcji syntetyzujących (środowiska, gatunki, style, warsztat), jakie znajdziemy na GAPS warto wspomnieć o dążeniu do syntezy brzmień akustycznych i elektronicznych. RZWD dąży do zbudowania przestrzeni, w której granice tych domen zacierają się i przestają mieć znaczenie.
Efektem jest groove’owa i hałaśliwa mieszanka stylów muzyki tanecznej, takich jak RAVE, TECHNO, HOUSE i FOOTWORK, grana poza sztywnymi pomiarami tempa i ograniczeniami DAW, oparta na naturalnych umiejętnościach i intuicji noise’owego zespołu, która najlepiej sprawdzi się jako podkład do ruchu mniej lub bardziej skoordynowanego.
Data wydania: 25 października 2024
Wydawcy: Gusstaff Rec., Don’t Sit On My Vinyl!, Carton Records