Phauss – Audiodrome

Phauss – Audiodrome Anxious Magazine

Phauss to Carl Michael von Hausswolff i Erik Pauser. Powstały we wczesnych latach 80. Phauss działał pośród pokolenia nietypowych szwedzkich artystów zajmujących się kształtowaniem krawędzi praktyk w zakresie dźwięku, światła, performance i wizji. Był to niezwykle płodny okres dla Szwecji, ponieważ splot czynników pozwolił artystom poświęcić się niestrudzonemu drążeniu idei, docieraniu do absolutnego rdzenia ich zainteresowań i sposobów tworzenia.

Von Hausswolff i Pauser, którzy działali na polu dźwięku i instalacji, wykorzystali Phauss jako środek do dekonstrukcji idei kompozycji, sytuacyjności, prac site-specific i rozszerzonych metodologii performatywnych. W drugiej połowie lat 80. i na początku lat 90., dzięki swoim podróżom, nawiązali oni kontakt z rodzinnymi stronami i społecznościami, które rozciągały się od Bliskiego Wschodu, przez Amerykę Północną, aż po Azję.

Podobnie jak ich podróże, ich sposób podejścia do tworzonych prac był podobnie szeroki i wrodzenie ciekawy. Pracowali z często dość ścisłymi strukturami konceptualnymi, w ramach których byli w stanie odblokować zupełnie nowe sposoby myślenia o kompozycji, a także materialnej produkcji dźwięku, poprzez performance, iterację i przemyślane eksperymenty, które pozwalały na porażkę, tak samo jak na sukces.

Audiodrom gromadzi dwa utwory, które sytuują się gdzieś pomiędzy field recordingiem, kompozycją przypadkową i eksperymentalnym pejzażem dźwiękowym. Oba utwory poprzedzają powszechne pojawienie się field recordingu jako praktyki twórczej i rozszerzają pracę, która została opracowana przez musique concréte i inne podejścia do muzyki eksperymentalnej, zajmujące się skrzyżowaniem znalezionego dźwięku i kompozycji. Obie prace powstały przy użyciu tej samej metodologii pracy, polegającej na tym, że co kilka dni włączał się alarm i gdziekolwiek i kiedykolwiek on zabrzmiał, para zaczynała nagrywać swoje otoczenie. Te surowe materiały stały się podstawą do stworzenia utworów.

Pierwsza kompozycja Zürich – Zürich to utwór, który wytycza linię dookoła świata, Phauss podróżuje na bilecie lotniczym dookoła świata, zatrzymując się tylko w krajach, w których toczył się konflikt. Ta niepokojąca podróż stała się medytacją nad ewoluującym stanem świata w tamtych chwilach. Głosy, ruch uliczny, kawiarnie, radia, system transportowy i inne przypadkowe środowiska przenikają się wzajemnie w swoistym strumieniu (czasowo niespójnej) świadomości.

Druga praca, Alger – Lagos, przywodzi na myśl taśmowe cięcia Briona Gysina i Williama S. Burroughsa. Muzycy uliczni są spleceni z wybuchami radia, przydrożnymi rozmowami i ostrymi wybuchami przemysłowego hałasu przechwyconego z samolotów i innych nieznanych źródeł. To niestabilna podróż, podczas której nawet dźwięki codzienności wydają się obce i przesunięte w inne miejsce. Dźwięki te wzywają nas do wyczucia, które w swej istocie jest całkowicie zafascynowane i fascynujące.

Wydanie zawiera książkę zawierającą wyczerpujący zbiór fotografii, dokumentów i dzieł sztuki wykonanych przez Von Hausswolffa i Pausera podczas ich podróży podjętych w celu ukończenia każdej z kompozycji. Wiele z tych obrazów i dzieł sztuki nie było nigdy wcześniej publikowanych.

Premiera: 16 grudnia 2022 roku

Mastered by Lawrence English at Negative Space
Projekt książki: Traianos Pakioufakis

//opracował: Artur Mieczkowski