Permanent Parts – Permanent Parts

Anxious magazine Permanent Parts

Permanent Parts to drugi album wydany przez artystkę wizualną Katharinę Grosse (syntezator) i muzyka Stefana Schneidera (syntezator; So Sner, To Rococo Rot). Do Grosse i Schneidera dołączyło w Galerie Max Hetzler 29 kwietnia 2023 r., występując w ramach wystawy Spectrum without Traces, troje artystów, którzy generalnie zajmują się muzyką improwizowaną – Carina Khorkhordina (trąbka), Tintin Patrone (puzon i elektronika) oraz Billy Roisz (generator szumów, piezo i mini talerz). Permanent Parts to niezwykły zestaw nagrań, który zamieszkuje wiele stref jednocześnie: w ciągu trzydziestu pięciu minut możemy usłyszeć interakcje nieidiomatycznego kolektywnego tworzenia muzyki i elektroniczne przebłyski elektroakustyki, a jednocześnie muzyka pozostaje niezwiązana z gatunkiem.

Ta zdolność do pracy w strefach granicznych ma ogromny sens, gdy myślimy o wcześniejszych pracach Grosse i Schneidera, czy to o energetycznych dyfuzjach i eksploracjach przestrzennych praktyki artystycznej Grosse, czy o wymykającej się teksturologii ostatnich prac Schneidera z elektroniką. Khorkhordina, Patrone i Roisz również odnajdują swoje własne sposoby w tej dynamice, a Permanent Parts sprawia wrażenie równej wymiany obecności i wkładu; nie ma tu hierarchii. Może to wyjaśniać ciekawe poczucie rozwoju muzyki, w której kilka elementów może istnieć obok siebie, nie w bezpośrednim kontakcie, ale w trybie, który jest gdzieś pomiędzy beztroskim nakładaniem warstw a nieświadomym zestawieniem. Muzycy słuchają, ale nie tylko uszami – ich skóra i ciała również słyszą.

Opowiadając o Permanent Parts, Schneider stara się umieścić go w kontekście, który jest do pewnego stopnia specyficzny, ale który pozwala na rozkwit różnic. „Mimo że płyta została nagrana na żywo, nie miała być dokumentacją wydarzenia na żywo. Pięcioosobowy skład, który pojawia się na płycie, spotkał się po raz pierwszy zaledwie kilka godzin przed koncertem”. Chociaż może to wymagać od wszystkich stron wiary, aby iść razem, i tak chętnie, w miejsce takiej wolności, takiego ryzyka, jest tu wyraźna sympatia między muzykami i wspólne uznanie dla natychmiastowej sytuacji.

Wyrzuca również przez okno niektóre z naszych uprzedzeń dotyczących tej muzyki. „Nagranie nie wydaje się być dokumentem występu, ponieważ muzyka nie została wcześniej skomponowana i nie było żadnego odniesienia” – kontynuuje Schneider. „Być może nie była to nawet improwizacja?”. Dla Grosse, jej muzyczna relacja ze Schneiderem jest podobnie wolna od oczekiwań: „Mój dźwięk nie istnieje bez dźwięku Stefana. Nie jest ani zapisany, ani improwizowany. Jest momentalny”. Myśląc o pięcioosobowej eksploracji na Permanent Parts i poproszona o rozwinięcie tego, co każdy muzyk wnosi do stołu, kontynuuje: „Wszyscy uwielbiamy dreszczyk emocji związany z nieznanym spotkaniem i wydaje się, że mamy potrzebę budowania połączeń poprzez gąszcz naszych głosów”.

Data wydania: 20 września 2024
Wydawca: TAL Records

Opracował: Artur Mieczkowski