Peder Simonsen Jo David Meyer Lysne – Spektralmaskin

Anxious magazine Peder Simonsen Jo David Meyer Lysne – Spektralmaskin

Spektralmaskin, wspólny album norweskich muzyków Jo Davida Meyera Lysne’a i Pedera Simonsena, zawdzięcza swoją nazwę swoistemu rodzajowi poszukiwań: procesowi przesuwania e-smyczków – małych silników magnetycznych o regulowanej prędkości wykorzystywanych do podtrzymywania dźwięków, tutaj własnego projektu Lysne’a – wzdłuż strun gitary w celu wytworzenia dźwięków harmonicznych. Ponieważ te harmonie mogą występować nieregularnie, technika ta premiuje muzyka na tyle cierpliwego, by przesuwać e-smyczek po strunie, czekając, aż delikatne dźwięki osiągną szczyt.

Fascynacja duetu tą techniką, która jest obecna w trzech utworach albumu, sięga początku 2020 roku. W tym czasie Lysne był w trakcie odchodzenia od występów jazzowych na rzecz tworzenia kompozycji, realizując rosnące zainteresowanie przestrzenią, barwą i strojeniem, a także budując e-smyczki – te ostatnie z przetworzonych magnetycznych dysków twardych – oraz nowe instrumenty.

Tymczasem Simonsen, kompozytor, producent i członek mikrotonalnego tria Microtub, był pogrążony w eksperymentach związanych z intonacją. Podczas wizyty w studiu Lysne’a, Simonsen zaproponował użycie e-smyczków Lysne’a do grania na gitarach, które zostały harmonicznie nastrojone, co dało uderzające możliwości w zakresie akordów i barw. (Słowo spektralmaskin, po norwesku „spektralna maszyna”, jest próbą Lysne’a i Simonsena, aby uchwycić e-smyczek jako maszynę przeszkoloną na materiale, który jest „spektralny”, odnosząc się do spektrum harmonicznego). Album wydawał się nieunikniony. Proces nagrywania rozpoczął się w Studio Paradiso, zorientowanym na rocka studiu w Oslo z kolekcją zabytkowych mikrofonów, po wielu drobnych korektach technicznych, aby uchwycić akustyczne zawiłości przestrzeni.

Data wydania: 31 maja 2024
Wydawca: Sofa Music

Peder Simonsen – microtonal tuba, modular synthesizer, sine waves, pyrex bowls
Jo David Meyer Lysne – acoustic guitars, electric guitars
Ingar Zach – percussion, vibrating speakers on membranes (II, III)
Vilde & Inga – violin, contrabass (I, II)
Espen Reinertsen – bass clarinet (I)
James Patterson – french horn (I)

Opracował: Artur Mieczkowski