Pionierski szkocko-kanadyjski animator Norman McLaren (1914-1987) – twórca przełomowych filmów krótkometrażowych Dots, Neighbours, Synchromy i wielu innych – został upamiętniony w pierwszym w historii wydawnictwie ścieżek dźwiękowych, samodzielnie skomponowanych w latach 1940-1970 i zapowiadających kolejne pół wieku muzyki elektronicznej.
Norman McLaren został kiedyś opisany przez kompozytora, teoretyka muzyki i matematyka Miltona Babbitta jako „pierwszy muzyk elektroniczny”. Oprócz pionierskiej pracy w dziedzinie animacji, elektroniczne ścieżki dźwiękowe stworzone przez McLarena do jego własnych filmów wykorzystują zadziwiającą dalekowzroczność i charakterystyczną precyzyjną metodologię. Krystalizują one również bezgraniczną kreatywność, dowcip i kaprys oraz błyskotliwość, tworząc unikalny wgląd w jego niezwykły umysł, z akompaniamentem wizualnym lub bez niego.
Jako animator, McLaren był znany z wykorzystywania lub wymyślania technik w swojej awangardzie i kształtowania na swoje potrzeby prymitywnej technologii epoki. Wiele z tych technik i adaptacji technologicznych, opracowanych w National Film Board of Canada w latach 40. i 50., zostało ostatecznie przyjętych do standardowej praktyki animacji. Przecierał również nowe szlaki w komponowaniu ścieżek dźwiękowych: słysząc, jak sklejone szpule filmowe wydają dźwięk, gdy przechodziły przez jego sprzęt, zaczął skrupulatnie nakładać własne nacięcia i nacięcia na taśmę oraz mierzyć wartości częstotliwości tonów, które te prążki emitowały. Przez lata udoskonalania stworzył serię kart odpowiadających ośmiu oktawom nut muzycznych, częstotliwość po częstotliwości, i wykorzystał te karty do skomponowania swoich ścieżek dźwiękowych. Był to sposób na zachowanie całkowitej kreatywnej kontroli i wolności nad własną pracą – każda pojedyncza klatka była przetwarzana „w sposób McLarena”.
Data wydania: 29 listopada 2024
Wydawca: Phantom Limb
Opracował: Artur Mieczkowski