
Moje archiwum nagrań dźwiękowych zaczęło odgrywać coraz ważniejszą rolę w latach 80., kiedy zacząłem zbierać i dokumentować w nieco systematyczny sposób rosnącą liczbę kaset audio. Początkowo w nagraniach, które robiłem, nie wyłaniała się jeszcze właściwa perspektywa muzyczna – dominował zarówno aspekt zabawy, jak i podejście dokumentalne. W rzeczywistości rozpoczął się proces badania dźwięku. Równocześnie, na całym świecie, a bez mojej wiedzy, sieć znana później jako Cassette Culture – wykorzystująca taśmę jako nośnik wymiany na różnych poziomach – była już szeroko rozpowszechniona. Stopniowo zetknąłem się z tą siecią kaset, m.in. dzięki takim nazwiskom jak MB, Ramleh itd., ale dopiero wraz z wydaniem mojej pierwszej kasety z muzyką (Putrefazione e Catarsi, 1984) w jakiś sposób zacząłem być częścią tego mechanizmu.
W centrum uwagi, tematem, o którym tu piszę, jest jednak Autofonìa, kaseta wydana własnym sumptem w 1986 roku. Wraz z nią dźwiękowe śledztwo weszło w kolejny etap. Punktem zwrotnym był zakup Tascam 244, który ucieleśnił moją pierwszą „prawdziwą” koncepcję studia nagraniowego – a co więcej, przenośnego. Nagrywanie w terenie było już moją praktyką, ale możliwość jednoczesnego nagrywania i miksowania w terenie stanowiła absolutną nowość.
W międzyczasie odkryłem trylogię Amok (por. Enrico Piva, Anticlima, spazio di Hausdorff, 2019), która wydała mi się nieoczekiwanie znajoma (to nie przypadek, że później stała się również moim drogim przyjacielem) ze względu na sposób, w jaki wykorzystał nagrania, segmenty mowy i dokumenty dźwiękowe, włączając je do swoich struktur dźwiękowych w doskonale muzycznym kontekście. Wszystko to idealnie ożywiło potencjał mojego własnego archiwum! To było jakby otworzyło mi drogę, uprawniając mnie do korzystania z pewnych pozamuzycznych źródeł, a także zachęcając do zastosowania typowo analogowych technik, które już znałem, ale nigdy nie wykorzystywałem w kompozycji. Moja tak zwana „prywatna kolekcja” przypomina „miejsce”, które odwiedzam od czasu do czasu. Dzięki tej reedycji mogłem ponownie zapoznać się z całym projektem. Oprócz oryginalnych taśm-matek i ścieżek znalazłem całą serię alternatywnych ujęć, które przypomniały mi, co mogło również być Autofonìą. Skorzystałem z tej możliwości, aby dokonać starannego wyboru, który został zawarty w specjalnym wydaniu tej reedycji (patrz Box Set).
To młodzieńcze doświadczenie, ale pełne intuicji i ziaren. Powiedziałbym, że stanowi swego rodzaju kamień milowy w kierunku dalszego rozwoju moich dźwiękowych poszukiwań.
Massimo Toniutti
Data wydania: 28 marca 2025
Wydawca: Ricerca Sonora
Opracował: Artur Mieczkowski