Martyna Basta – Slowly Forgetting, Barely Remembering

Martyna Basta Slowly Forgetting, Barely Remembering Anxious Magazine

Na swoim drugim wydawnictwie dla Warm Winters Ltd. polska kompozytorka Martyna Basta wyczarowuje obrazy z rozmytej granicy pamięci. Doświadczenie, które próbujemy wyprzeć, utracone uczucie, które chcemy przywrócić do świadomego stanu posiadania: obrazy, które oddaje, są silne, nawet jeśli migoczą i tracą swoją definicję. Basta kształciła się jako gitarzystka klasyczna, co zamieniła na multiinstrumentalne podejście do ambientu na swoim debiutanckim wydawnictwie Making Eye Contact With Solitude. Na “Slowly Forgetting, Barely Remembering” Basta rozszerza diarystyczne zapędy swoich ostatnich wydawnictw poza fragmenty, by wprowadzić słuchaczy w pełnoprawny, choć spowity cieniem, świat.

Halucynacyjna kompozycja Martyny Basty gromadzi nieregularną warstwę przestrzeni i odczuć, tak że jesteśmy przyciągani blisko, a jednocześnie wystawiani na działanie przestrzeni poza naszym zasięgiem. Motyw gitary – powrót do muzycznych korzeni Basty – który stanowi podstawę utworu tytułowego, migocze jak światło świecy, podczas gdy sample wokalne wprowadzają niedostrzegalną rozmowę kumulującą się w pobliżu. Przez cały album głos jest nakładany na skąpe nagrania terenowe i niesamowite podkłady instrumentalne – przede wszystkim cytrę. Basta bawi się granicami i potencjałem głosu: jej głos wkracza na spektrum od czystego, klaustrofobicznego oddechu, przez napięte pomruki, aż po równomierny szum. Gościnne autotuningowane wokale Claire Rousay w “It Could Be As It Was Forever” splotły się ze skrzypcowymi szkicami, a pozbawiony głosu, delikatnie perkusyjny zgrzyt w “Speechless Lately” przynosi ulgę. Podszept to po polsku ten, który potajemnie szepcze, intymny powiernik, a dwa utwory o tej nazwie pełnią rolę dwuczęściowego centrum albumu, między nimi biegnie łuk od dziecięcych szeptów do pełnoprawnego chóru śpiewającego na całe gardło, który wznosi się ponad wagę gitary elektrycznej.

Slowly Forgetting, Barely Remembering to dynamiczny projekt artystki wyróżniającej się na rozwijającej się scenie muzyki ambientowo-eksperymentalnej w Europie Wschodniej. Basta z zadziwiającą precyzją wyczuwa szczegóły, nawet jeśli zbliża się do tego, co zagubione lub nieznane.
– Thea Ballard

Data wydania: 28 kwietnia 2023 r.
Wydawca: Warm Winters Ltd.

Composed and recorded by Martyna Basta
Mastered by Adam Badí Donoval
Cover and text design by Iwo Panasiewicz
Liner notes by Thea Ballard

Opracował: Artur Mieczkowski