
Jak wygląda poranek po imprezie z okazji końca świata? To pytanie, które Mamuthones musieli sobie zadać, kontynuując swój ostatni album dla Rocket, Fear On The Corner z 2018 roku. Przepełniony psychodelicznym hartem ducha i hedonizmem napędzanym rytmem, jest to album, który przywołuje rodzaj ekstatycznego fatalizmu. Początkowo zespół starał się rozwijać to podejście i atmosferę, dopóki ich bardziej inspirowany techno kierunek nie został zahamowany przez wymuszoną izolację pandemii. „Tak, naprawdę wiele się wydarzyło i mogę śmiało powiedzieć, że obawy, wokół których skupiał się nasz poprzedni album, stały się aż nazbyt realne” – uważa Alessio Gastaldello, główny muzyk Mamuthones.
Niemniej jednak, z następstw tego niepewnego okresu wyłoniła się jeszcze bardziej kwitnąca kraina From Word To Flesh – kolorowa i wieloaspektowa kreacja, bardzo pasująca do outsiderskiego ducha nowej wytwórni Rocket Black Hole. Czerpiąc z szerokiej gamy wpływów, jej bardziej osobiste podejście zwiastowało kolekcję wibrujących mantr napędzanych rytualnym porzuceniem i bogatych w psychotropowy blask.
Paradoksalnie dotyka ona ducha, dzięki któremu zespół zaczął pielęgnować włoskie okultystyczno-psychodeliczne brzmienie, z którego po raz pierwszy zasłynął, jednocześnie wyruszając w odyseję na nowy teren. „Wierzę, że wraz z tym albumem krąg został zamknięty” – odzwierciedla Alessio. „Powróciliśmy do atmosfery pierwszych albumów Mamuthones, korzystając z umiejętności nabytych podczas całej podróży, z nowymi dźwiękami i nowymi procesami twórczymi. Powiedziałbym, że to, co pozostaje niezmienne – i stanowi rdzeń naszej muzyki – to obsesyjne rytmy i poszukiwanie dźwiękowej rytualności: to z pewnością nasz znak rozpoznawczy.”
Jest to jasne już od otwierającego Burn From Inside, który ukazuje emocjonalne podejście zespołu przez szamański pryzmat Coil Ape Of Naples. Od tego momentu hipnotyczne powtórzenia łączą się z abstrakcyjnym ścieraniem (jak w A Cage Full Of Sins) oraz żałobnymi lamentami (Before You Leave) z równą finezją – równie mocno nawiązując do duchowej energii Popol Vuh i Ash Ra Tempel, jak i do gnostycznego folku Six Organs Of Admittance. W innym fragmencie A Symmetry Of Faith przywołuje połączenie post-punka z psychicznie naładowanym folkiem, zbliżonym do niedawnej twórczości Bristol’s Beak, podczas gdy w przerażającym traktacie Son Of Myself Alessio przywołuje nawet końcową mowę Wernera Herzoga w Aguirre – The Wrath Of God, choć żartobliwie podkreśla, że nie jest aż tak zarozumiały, by porównywać swoje duchowe poszukiwania z nimi: „Chciałbym zobaczyć, że to, co dzielę zarówno z Herzogiem, jak i z Aguirre, to podbój tego, co bezużyteczne, ale nie jestem aż tak zarozumiały.”
„Każdego ranka budzę się i myślę: Zastanawiam się, co może się dzisiaj wydarzyć, a prawie każdego dnia pojawia się coś, co mnie zaskakuje – nowy horror, którego nigdy bym sobie nie wyobraził” – zauważa Alessio. „Myślę, że ten nastrój można odnaleźć w tych nowych utworach. Jednak, co zaskakujące, czasami pojawiają się nawet rzadkie chwile nadziei, przebłyski nieoczekiwanego światła w ciemności.”
Sardyński rytuał Mamuthones – w którym złowrogie, zamaskowane postacie obciążone bydlęcymi dzwonkami prowadzą uroczystą procesję, aby odstraszyć złe moce – trwa od około dwóch tysięcy lat, a opinie co do jego pochodzenia i znaczenia są różne. Być może najbardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem jest to, że te upiorne awatary uczestniczą w celebracji niekończących się cykli śmierci i odrodzenia, wzmacniając duchy na nową epokę.
Pośród chaosu i zgiełku lat 2020, zespół o tej nazwie – niezłomny i duchowo wzmocniony w obliczu przeciwności losu – przeszedł właśnie taką przemianę, a From Word To Flesh jest owocem ich zmagań. Jak mówi Alessio: „Nowy album jest niewątpliwie refleksją nad nami samymi, nad naszymi uczuciami, wątpliwościami i złudzeniami. Myślę, że dzięki temu albumowi Mamuthones nigdy nie byli tak niezapośredniczeni, tak nadzy: wszystkie maski zniknęły.”
Data wydania: 18 kwietnia 2025
Wydawca: Rocket Recordings
Opracował: Artur Mieczkowski