
Edycja festiwalu “send + receive” w Winnipeg w 2015 roku, skoncentrowana na rytmie, okazała się generatywnym spotkaniem umysłów. Mark Fell zetknął się tam z muzyką Willa Guthriego, co ostatecznie zaowocowało frenetycznym połączeniem akustycznego zestawu perkusyjnego i cyfrowej syntezy na płycie Infoldings and Diffractions (2020). Na tym samym festiwalu Limpe Fuchs po raz pierwszy usłyszała i doceniła muzykę Marka Fella, zasiewając ziarno współpracy, która zaowocowała, gdy Fell (wraz ze swoim synem Rianem Treanorem) odwiedził Fuchs w jej domu w Peterskirchen w Niemczech we wrześniu 2022 roku. Black Truffle ma przyjemność ogłosić wydanie wyników tej obszernej sesji w śmiałej formie potrójnego LP, zawierającego ponad dwie godziny muzyki na sześciu stronach.
Współpraca może wydawać się nieprawdopodobna: jaka wspólna płaszczyzna może istnieć między Fuchsem, klasycznie wykształconym pianistą, legendą muzyki improwizowanej, konstruktorem instrumentów i rzeźbiarzem dźwięku działającym od lat 60. XX wieku, którego grupa Anima Sound połączyła kropki między free jazzem, krautrockiem i rytuałem, a Fell, zwolennikiem radykalnej muzyki komputerowej, znanym z odważnie surowych produkcji, które przekształcają pozostałości muzyki klubowej w algorytmiczne stuttery? Pomimo pozornej rozbieżności w technologii, podejściu i pochodzeniu, muzyka na Dessogia / Queetch / Fauch natychmiast pokazuje, że para ma wiele wspólnego w ich zasadniczo perkusyjnym podejściu i zdolności do, jak to ujął Fuch, „ustanowienia ciszy”.
Nagrywając w swoim domowym studiu, Fuchs miała do dyspozycji cały wachlarz instrumentów, znalezionych, wymyślonych i tradycyjnych, i raczy słuchacza niektórymi, które nieczęsto trafiają na koncerty, w tym obszernymi fragmentami wykonywanymi (z Gundisem Stalleicherem) na kawałkach drewnianego parkietu. Obok metalowej, drewnianej i skórzanej perkusji wszelkiego rodzaju, brzmiącej i uderzanej w każdy możliwy sposób, słyszymy także bambusowy flet, altówkę i charakterystyczne swobodne wokalizy Fuchsa. Fell również się rozciągnął, a jego wkład wahał się od charakterystycznie skwierczących perkusyjnych popów po roje ślizgających się dźwięków i abstrakcyjny cyfrowy hałas. Wykazując się zarówno niezwykłą powściągliwością, jak i improwizacyjną swobodą, większość muzyki składa się z duetów między pojedynczym instrumentem perkusyjnym a charakterystycznym trybem dźwięku cyfrowego, często pozostając w jednej przestrzeni rytmicznej przez wiele minut. Improwizacyjny pęd do przodu współistnieje ze swobodną, wędrującą jakością. W otwierającym Dessogia I, połyskujące niemal gilssandi tony ogromnego zestawu mikrotonowo dostrojonych metalowych rur Fuchsa falują w gumowym pulsie Fella, który przesuwa się w górę spektrum częstotliwości, gdy Fuchs staje się bardziej ożywiony i przełącza się na róg. W niektórych momentach, jak w przypadku metalicznych dźwięków, które otwierają Fauch I, tylko nieoczekiwane dynamiczne zachowanie dźwięków Fella odróżnia je od instrumentów akustycznych Fuchsa. W innych, jak w Queetch III, fale przesuwających się tonów i tekstur szumu są odważnie syntetyczne, połączone z przeszywającymi piskami i zadrapaniami metalowych przedmiotów Fuchsa.
Epicki w swoim zasięgu, zanurzający słuchacza w całkowicie charakterystycznym świecie dźwięków i ekscytująco odważny w łączeniu najbardziej starożytnych procedur muzycznych z najnowocześniejszymi technologiami, Dessogia / Queetch / Fauch jest nieoczekiwanym, głównym oświadczeniem dwóch wielkich awangardzistów współczesnej muzyki.
Data wydania: 1 listopada 2024
Wydawca: Black truffle
Opracował: Marek “Lokis” Nawrot