Lawrence English – Themes and Atmospheres for Adam Curtis’s Russia 1985-1999 TraumaZone
Mój przyjaciel Adam Curtis jest dla mnie źródłem intensywnej i długotrwałej inspiracji. Szczególnie w ciągu ostatniej dekady jego twórczość pomogła mi sprowokować i zachwiać sposoby podejścia do świata, który staje się nieustannie złożony i nieprzejrzysty. Jego metody podejścia do montażu wizualnego, projektowania dźwięku i struktury, jako twórca filmowy, to coś, z czego również czerpałem wiele.
Z wielką przyjemnością miałem więc okazję pracować z nim nad filmem Russia 1985–1999 TraumaZone. Choć nie jest to pierwsza nasza współpraca, jest ona zdecydowanie najbardziej bezpośrednia i przynajmniej z mojej strony najbardziej satysfakcjonująca. Another Ending jest dziełem, w którym pobrzmiewają echa filmu Adama i ukrytych wpływów, które wpływają na niego i jednocześnie na mnie.
Szkice filmów, które początkowo widziałem, nie były jeszcze ukończone i dopiero niedawno poznałem tytuł serii, Rosja 1985–1999 TraumaZone. Odbiło się to na mnie mocno, ponieważ w ciągu ostatnich trzech lat byłem nieco zajęty The Zone – uchwyconą bezpośrednio w albumach takich jak Field Recordings From The Zone, a także w moim duecie z Merzbowem Eternal Stalker, nie wspominając o Approach, które domyślnie zamieszkuje bardzo relacyjny teren.
Obraz na okładce tego wydania uchwyciłem w Petersburgu. Ujęcie powstało około dekady po zakończeniu filmu Adama, ale dla mnie w jakiś sposób pokazuje część niepewnych i pustych obietnic, które charakteryzują tę serię filmów.
Dodatkowe prace to surowe materiały, atmosfery, które powstały obok dzieła.
Wydany 28 października 2022 r.
Opracował: Artur Mieczkowski