Lawrence English – Even The Horizon Knows Its Bounds

Anxious magazine Lawrence English – Even The Horizon Knows Its Bounds

Lubię myśleć, że dźwięk opanowuje architekturę.

To jedna z prawdziwie magicznych interakcji, jakie zapewnia niematerialność dźwięku. Jest to również coś, co urzeka nas od najdawniejszych czasów. Nietrudno wyobrazić sobie radość naszych przodków nawołujących się nawzajem w ciemnych jaskiniach przypominających katedry, które stanowiły dla nich cud i bezpieczeństwo.

Dziś sposób, w jaki dźwięk zajmuje przestrzeń, tak zwana płynna architektura, jest równie cudowny, choć często zdominowany przez funkcjonalność i formę. Jednak poza tymi ograniczeniami to, jak dźwięk działa w materialnym świecie, jest czymś, co istnieje u podstaw naszego rozumienia muzyki, a ponadto w ramach rozległego kościoła, który znamy jako kanon sztuk dźwiękowych.

Even The Horizon Knows Its Bounds to płyta zrodzona z tych relacji. W bezpośrednim sensie płyta jest produktem zaproszenia przez kuratora Jonathana Wilsona do stworzenia środowiska dźwiękowego, odzwierciedlającego budynek Naala Badu w Art Gallery Of NSW. Nazwa budynku, która w tłumaczeniu z języka Gadigal oznacza „widzenie wody”, została otwarta w 2022 roku, a ten utwór był proponowany jako klimatyczny odcień dla odwiedzających spacerujących po budynku przez cały rok po jego otwarciu.

Jest to również nagranie zrodzone z uznania dla różnorodności dźwięku, zwłaszcza jako narzędzia do współpracy. Ta kompozycja zrodziła się z hojności i akustycznej solidarności. Even The Horizon Knows Its Bounds składa się nie tylko z moich dźwięków, ale także z niesamowitej gamy artystów, którzy również działali na orbicie Art Gallery Of NSW. Wśród nich znaleźli się Amby Downs, Chris Abrahams, Chuck Johnson, Claire Rousay, Dean Hurley, Jim O’Rourke, JW Paton, Madeleine Cocolas, Norman Westberg, Stephen Vitiello i Vanessa Tomlinson.

Materiał został skonstruowany wokół dwóch długich form dźwiękowych, na które każdy z muzyków odpowiedział i do których wniósł swój wkład. Zostały one przetworzone w ostateczny utwór, który słyszymy. Dzieło nie mogłoby istnieć bez znaczącego wkładu tych artystów i jestem niezmiernie wdzięczny każdemu z nich.

Zakończę małą notatką, która pojawia się na samym LP.

Miejsce to ewoluujące, subiektywne doświadczenie przestrzeni. Przestrzenie dają nam szansę na miejsce, które tworzymy z chwili na chwilę, kształtowane przez nasze sposoby tworzenia sensu.

Podczas gdy architektoniczne i materialne cechy przestrzeni mogą pozostać w pewnym stopniu stałe, ludzie, przedmioty, atmosfera i spotkania, które je wypełniają, na zawsze zapadają w pamięć.

Data wydania: 31 stycznia 2025

Opracował: Artur Mieczkowski