
Włoska kompozytorka i saksofonistka Laura Agnusdei powraca z Flowers Are Blooming In Antarctica, płytą definiującą jej karierę, na której artystka zanurza się w niezbadanych wodach, głębokiej, ponadczasowej medytacji na temat naszych relacji z planetą Ziemią, powstających konfliktów ekologicznych i fascynacji pozaludzkimi formami życia, na tle żywej ścieżki dźwiękowej koralowej egzotyki, duchowego jazzu, minimalizmu czwartego świata, tropikalnej elektroniki, plemiennego futuryzmu i współczesnej elegancji.
Każdy krok na ścieżce Laury Agnusdei, od elektroakustycznych eksperymentów po ciągłe badania oparte na akustycznym wymiarze instrumentów dętych i ich interakcji z polimorficznymi dźwiękami elektronicznymi, wydaje się obracać w kierunku nowego poczucia świadomości, tak jakby umysł i praktyka intelektualna w końcu dogoniły ciało, serce i duszę, co zaowocowało jej najbardziej organicznym i transcendentnym dziełem. Flowers Are Blooming In Antarctica jest swobodnie inspirowany trifectą pionierskich pomysłów, które badają niekonwencjonalną rzeczywistość: Ways Of Being Jamesa Bridle’a z jego radykalną historią, która łączy ekologię, technologię i inteligencję; fantastyczny Codex Seraphinianus Luigiego Serafiniego z późnych lat 70., niezrównana kolekcja flory, fauny, anatomii zmetamorfowanych w nowe kruche istoty; J.G. Ballarda klimatyczna fikcja zapowiadająca przemyślenia science fiction. Te wpływy zmieniają muzyczną trajektorię Agnusdei, wstrzykując dawki ziemskiego złego samopoczucia, ziemistego subsaharyjskiego Ittiolalia z filtrowanym saksofonem wah-wah i transowym rytmem; gumowatej figlarności Oasi Bar; łagodnego ekosystemu P.P.R. N przypominający innowacyjną syntezę funku, przestrzeni i syntezatorów Herbiego Hancocka; kalejdoskopowe zorze polarne w Emperor Penguin Lullaby, gdzie echa południowo-wschodniej Azji docierają do lodowatych wybrzeży; hiper-ambient Jona Hassella w Cuttlefish REM Phase; postapokaliptyczny marsz The Drowned World, jazzowy standard dla sztucznej cywilizacji na skraju samozniszczenia. Nic nie wydaje się nie na miejscu i nie jest przypadkiem, że jedno z najmocniejszych przesłań na płycie jest dostarczane w centralnym punkcie Are We Dinos? za pośrednictwem wywiadu przeprowadzonego z dwójką przedszkolaków. Radykalny optymizm czy dźwiękowe wyzwolenie?
Data wydania: 31 stycznia 2025
Wydawca: Maple Death Records
Opracował: Artur Mieczkowski