
Tytuł Dracones nawiązuje do średniowiecznego łacińskiego zwrotu „Hic sunt dracones” („Tu są smoki”), którym na dawnych mapach oznaczano niezbadane, niebezpieczne obszary, wyrażając lęk przed chaosem, nieoczekiwanym i nieznanym.
Nowe dzieło stambulskiej artystki dźwiękowej to soniczny dziennik wyprawy na niezbadane terytorium, skupiający się na jaźni i domowości. Zainspirowane doświadczeniem macierzyństwa Utku, Dracones eksploruje tematy rodzinnej demonologii, metamorfozy i powrotu do domu, a także ludzkiej relacji z miłością, splatając warstwy euforii, wyobcowania i konsumpcji.
Muzycznie, Dracones przemierza szeroki wachlarz narzędzi dźwiękowych, w których industrialne brzmienia są osadzone w określonych psychologicznych kontekstach. To album, w którym cała materia łączy się w przebiegły obraz ludzkiego doświadczenia, z napięciem i uwolnieniem, gdzie mroczne zakątki otwierają się na jasne warstwy elektronicznych eksperymentów.
Hipnotyzujący utwór otwierający, A World Between Worlds, porusza temat ciąży, której Utku doświadczała podczas tworzenia tego albumu. Emocjonalne, fizyczne, duchowe i mentalne aspekty tej podróży są tutaj udokumentowane. W tym utworze pojawia się Lyraei, elektromagnetyczny instrument strunowy i nowoczesna interpretacja starożytnej liry, zbudowany i zagrany przez Mihalisa Shammasa. Comfort of The Shadows przechodzi od wewnątrz na zewnątrz; to, co kiedyś było ukryte, teraz jest odsłonięte. Zdolność Utku do wywoływania wizualnych obrazów poprzez dźwięk jest pierwszoplanowa, gdy zawodząca elektronika daje wyraźne wrażenie ruchu. A Familial Curse przedstawia pragnienie przerwania cyklu traumy międzypokoleniowej, z pełzającym poczuciem strachu, które przechodzi w industrialny rytm, zanim osiągnie piękne miejsce reprezentowane przez migoczące dźwięki gitary. Here be Dragons to bogata i mroczna ewokacja, przerażające poddanie się tematom albumu, gdzie dziko zniekształcony głos Utku przywołuje wszelkiego rodzaju fantasmagorie na tle wiolonczeli i nagrań jej ultrasonograficznych. Care in Consume” angażuje się w dalszą eksplorację dźwiękową jako sposób na wywołanie „matrofagii”, z jej unikalną energią psychiczną płynącą przez elektroniczne żyły. A House within a House można również odczytać jako ciało w ciele, gdy puls ultrasonograficznych dźwięków rozbrzmiewa wśród dudniących rytmów i wirującej elektroniki, kończąc się optymistycznie, gdy z wcześniejszego ognia rodzi się znakomita melodia. Uderzająca podróż kończy się bardziej kojącym Ayaz’a, utworem obejmującym miłość i wszystkie trudności, jakie przynosi okres fundamentalnej metamorfozy; jest to szczera dedykacja dla jej syna i zamyka album pełen życia, doświadczeń, radości i bólu.
Dracones to głęboko wizualna podróż przez wewnętrzne i zewnętrzne światy, przestrzeń, w której symboliczne przywołania są najważniejsze, a bierne słuchanie nie wchodzi w grę.
Data wydania: 4 kwietnia 2025
Wydawca: Editions Mego
Opracował: Artur Mieczkowski