Hatis Noit – Aura

Hatis Noit Aura Anxious Magazine

“Słowa nie są w stanie opisać wszystkiego, co czujemy. Jak można dokładnie zwerbalizować uczucie, które odczuwamy, gdy jesteśmy noworodkiem i matka trzyma nas w ramionach, a my czujemy jej skórę na naszym policzku. Wyraźnie czujemy jej ciepło i wilgoć, jakieś uczucie miłości z jej strony, ale ciężko to idealnie zwerbalizować. Muzyka jest językiem, który może przetłumaczyć to doznanie, uczucie, wspomnienie miłości.” – Hatis Noit

Hatis Noit, japońska artystka wokalna pochodzi z odległego Shiretoko na Hokkaido, obecnie mieszka w Londynie wydała bardzo oczekiwany debiutancki album “Aura” 24 czerwca nakładem Erased Tapes.Jej muzyczne przebudzenie miało miejsce w wieku szesnastu lat podczas wędrówki do miejsca narodzin Buddy w Nepalu. Pewnego ranka, podczas pobytu w kobiecej świątyni, natknęła się na kobietę-mnicha śpiewającą buddyjskie pieśni, których nieziemskie dźwięki poruszyły ją tak intensywnie, że natychmiast zdała sobie sprawę z trzewnej siły ludzkiego głosu; pierwotnego i instynktownego instrumentu, który łączy nas z samą esencją ludzkości, natury i naszego wszechświata. Od tego momentu wiedziała, że śpiew jest jej powołaniem. Tytuł albumu “Aura” został zainspirowany przez niemieckiego filozofa Waltera Benjamina, który użył tego terminu do opisania fundamentalnej esencji sztuki, która według niego jest najsilniejsza w swojej pierwotnej formie, zdarzającej się tylko raz. Hatis zgadza się z tym konkretnym aspektem, ponieważ zdała sobie sprawę, że: “podczas pandemii naprawdę walczyłam. Jako wokalistka nie jestem zbyt dobra w pracy na komputerze. Zdecydowanie bardziej wolę występy na żywo w fizycznej przestrzeni. Bycie z ludźmi, dzielenie z nimi tej samej przestrzeni i odczuwanie atmosfery i energii tego momentu, za każdym razem mnie inspiruje. Dla mnie sztuka jest właśnie tym – tą wspólną chwilą”. Grawitacja pandemii spowodowała, że Noit spojrzał do wewnątrz siebie. W efekcie album stał się remedium na to, co działo się na świecie, a ostatecznie przypomnieniem sobie radości i bogactwa życia. Hatis dodaje do tego sentymentu: “nie możemy żyć wiecznie, robić wszystkiego ani być wszędzie. Ale to czyni nasze życie wyjątkowym i bezcennym. Chciałam skupić się na naszych ograniczeniach i pokazać jak cenne jest życie. “Sama nazwa Hatis Noit pochodzi z japońskiego folkloru i oznacza łodygę kwiatu lotosu. Lotos reprezentuje świat żywy, podczas gdy jego korzeń reprezentuje świat ducha, dlatego Hatis Noit jest tym, co łączy te dwa elementy. Dla Hatis, muzyka reprezentuje ten sam świat podziemny z jej zdolnością do poruszania się i przenoszenia nas na drugą stronę; przeszłość, pamięć, nasza podświadomość. Poprzez otwierający album utwór “Aura”, który dzieli z nim tytuł, Hatis przywołuje nawiedzające wspomnienie zagubienia się w lesie w miejscu jej urodzenia – Shiretoko, Hokkaido. “Czułam się tak, jakbym była bliska śmierci, czułam, że rozpływam się w i staję się częścią natury, a nie tylko jednostką. To poczucie zachwytu i spokoju znalezione tam jest zawsze miejscem, z którego zaczynam tworzyć muzykę” – wspomina.

Lata doskonalenia swojego rzemiosła poprzez występy na żywo doprowadziły ją do stworzenia tego debiutanckiego albumu, który jest kontynuacją pierwszej EPki z 2018 roku, Illogical Dance. Noit inspiruje się Gagaku – japońską muzyką klasyczną – muzyką ludową, stylami operowymi, bułgarskim i gregoriańskim śpiewem, a także awangardowymi i popowymi wokalistami, aby stworzyć swój niepowtarzalny styl. Hatis tworzy bezsłowną muzykę, unikalne światy piosenek z transcendentnymi interpretacjami wokalnymi o epickich rozmiarach – najbardziej widoczne jest to w utworze “Jomon”, gdzie Hatis przekazuje zaciekłą, dynamiczną energię i siłę prehistorycznej kultury z okresu Jomon w Japonii. Zadziwiająco wszystkie utwory na tej płycie zostały stworzone wyłącznie przy użyciu jej głosu. Jedynym wyjątkiem jest “Inori”, do którego nagrała dźwięki otoczenia w oceanie oddalonym zaledwie o kilometr od elektrowni atomowej w Fukushimie. Hatis Noit została tam zaproszona na ceremonię upamiętniającą ponowne otwarcie terenu dla miejscowej ludności, która mogła wrócić do swoich domów. Ta emocjonalna i pełna współczucia piosenka dedykowana jest ofiarom tsunami z 2011 roku, ale także wielu pięknym wspomnieniom, jakie ludzie mają ze swoim rodzinnym miastem.

Album został nagrany w Berlinie, gdzie Noit położyła swoje wokale w zaledwie osiem godzin, po czym pandemia zmusiła ją i producenta Roberta Rathsa do pozostania na miejscu i zmiksowania go we wschodnim Londynie, co doprowadziło do współpracy z nowym współpracownikiem: inżynierem Martą Salogni. Pomiędzy blokadami zdecydowano się wziąć nagrania i ponownie wzmocnić je wolokalnym kościele, aby zbliżyć je do tamtego momentu wykonania na żywo. “To było prawie jak cud, kiedy Robert wpadł na ten pomysł. To był moment, który zmienił wszystko dla albumu, ponieważ fizyczna przestrzeń z jej organiczną atmosferą ożywiła wszystko” – wspomina Hatis Noit.Jej imponujące występy na żywo, będące ważną częścią jej praktyki obejmowały występy na festiwalach w całej Europie, w tym wyprzedany londyński koncert w towarzystwie London Contemporary Orchestra w Southbank Centre, specjalny występ na żywo podczas Milan Fashion Week, a także została zaproszona przez szanowanego reżysera Davida Lyncha do występu na jego Manchester International Festival takeover w 2019 roku. W ramach współpracy działała z Kevinem Richardem Martinem aka The Bug, NYX Electronic Drone Choir i pojawiła się na nagraniach rodaka Masayoshi Fujity, a także ukraińskiego pianisty i pioniera Continuous Music Lubomyra Melnyka.

Premiera: 24 czerwca 2022

Cała muzyka stworzona z głosem Hatis Noit z wyjątkiem nagrania terenowego na Inori wykonanego poza terenem elektrowni atomowej Fukushima Daiichi 1 kwietnia 2017 r.

Skomponowane i wykonane przez Hatis Noit
Zaaranżowane przez Hatis Noit i Roberta Rathsa Wydany przez Erased Tapes Music

Wyprodukowane przez Roberta Rathsa

Zmiksowane przez Martę Salogni w Studio Zona

Nagrania dokonał Francesco Donadello z mikrofonem U47 nr. 3908
w kuchni studia Vox-Ton w Berlinie w dniach 31 sierpnia i 2 września 2019 r.

Re-amping przez Chrisa Kalcova i Martę Salogni w kościele św. Jana Jerozolimskiego w Hackney, Londyn 7 czerwca 2021 roku

Mastered by Zino Mikorey

Fotografia: Yuki Tsukishima
Projekt graficzny: Özge Cöne
Projekt: Shaz Madani

©℗ 2022 Erased Tapes Records Ltd.

Opracował: Artur Mieczkowski