W przypadku najnowszego wydawnictwa Haptic, grupa ponownie ograniczyła się do tria. To, co ostatecznie stało się Sensitive Dependence on Initial Conditions, rozpoczęło się od dyskusji i wymiany e-maili w ramach przygotowań do sesji nagraniowej w Experimental Sound Studio (ESS) w Chicago w kwietniu 2022 roku. Zamiast ustalonej partytury lub ustalonego planu sesji, omówiono szeroki zakres możliwych modeli, z których można czerpać inspirację, koncentrując się w szczególności na tych płytach, które ukształtowały najwcześniejsze muzyczne wpływy każdego z członków.
Ostatecznie jednak ukończony album miał mieć tylko niewielki związek z tymi oryginalnymi źródłami. Biorąc sesję ESS za punkt wyjścia, poszczególne utwory stopniowo ewoluowały poprzez długi proces destylacji i koncentracji. Wstępne miksy były montowane i wymieniane między członkami grupy, przeglądane i omawiane. Podjęto decyzję o wyodrębnieniu pewnych aspektów początkowych nagrań i skupieniu się na dopracowaniu poszczególnych dźwięków, klimatów i koncepcji kompozycji. Włączono różne nowe elementy – nagrania terenowe, dodatkową elektronikę, fortepian – a po dalszych rozważaniach zwykle ponownie je usuwano. Przez dłuższy czas, gdy poszczególne utwory były miksowane, remiksowane i poprawiane w poszukiwaniu konsensusu, proces akrecji i redukcji zaowocował ścieraną, wypolerowaną powierzchnią, bogato i subtelnie teksturowaną, ale pozbawioną ornamentów.
Służący jako krótkie wprowadzenie i przygotowujący scenę dla tego, co nastąpi później, Proscenium zbudowany jest wokół zniekształconej taśmy magnetofonowej z improwizowanym fortepianem. Nagranie to połączone jest z partią waltorni, zaczerpniętą z aranżacji utworu Guillaume’a de Machaut, starannie przearanżowaną tak, by współgrała z nagraniem fortepianu. Scena zmienia się nagle, gdy rozpoczyna się Returning. Dźwięki niespokojnego zgromadzenia stanowią wyczekiwane interludium, zanim kurtyna podniesie się na rozdętym, powolnym rozpadzie fragmentu soczystej muzyki orkiestrowej. Ostatni utwór albumu, Abasement, utrzymuje swój unoszący się stan przez niemożliwie długi, zawieszony moment, przerywany precyzyjnie rozmieszczonymi uderzeniami bębna basowego, który nadaje utworowi poczucie formy, masy i niemal lodowatego pędu. Na przemian przezroczysty i nieprzejrzysty, Sensitive Dependence on Initial Conditions pięknie wyraża głęboko przemyślane podejście Haptic do nagranego dźwięku i działa jako odpowiednie podsumowanie ich dotychczasowej kariery.
Data wydania: 22 listopada 2024
Wydawca: LINE
Haptic:
Steven Hess
Joseph Clayton Mills
Adam Sonderberg
Nagranie: Haptic z dodatkowym nagraniem Alexa Ingliziana w Experimental Sound Studio, Chicago.
Zmiksowane: Mills / Sonderberg
Końcowy miks w Vozdvizhenskoe Manor
Mastering: Tomas Korber w Messfehler
Opracował: Artur Mieczkowski