
Hampus Lindwall jest artystą muzycznym działającym na wielu polach – od muzyki współczesnej po eksperymentalną i elektroniczną. Wydał liczne albumy solowe i kolaboracyjne, a od 2005 roku pełni funkcję organisty tytularnego w kościele Saint-Esprit w Paryżu.
Gdy pod koniec 2024 roku w Nowym Jorku i Paryżu po raz pierwszy od pięciu lat zabrzmiały akordy z 32-stopowych piszczałek, stało się jasne, że przełom jest bliski. Po bliźniaczych pożarach w 2019 roku monumentalne organy katedr St John the Divine i Notre-Dame – jedne z największych w swoich krajach – doczekały się renowacji. Doniesienia te odbiły się szerokim echem w światowych mediach, ale nie były odosobnione. W Anglii Norwich świętowało w 2023 roku powrót pięciomanuałowych organów swojej katedry, a dwa lata wcześniej York Minster ogłosił „renowację stulecia” swojego instrumentu z ponad 5000 piszczałek. Tymczasem kolejne projekty restauratorskie trwają w kościołach Liverpoolu, Bradford, Bristolu, Winchesteru i Waszyngtonu. Choć kluczowe dla lokalnych społeczności, są też symbolem szerszego odrodzenia jednego z najstarszych instrumentów w historii ludzkości.
Organy przeżywają renesans. W ostatnich latach albumy takich artystów jak Kali Malone, Ellen Arkbro, Anna von Hausswolff, FUJI|||||||||||TA czy Áine O’Dwyer, a także projekty wizualne Sollmanna Sprengera, Cory’ego Arcangela i Massimo Bartoliniego, wyniosły ten kościelny filar na nowe artystyczne szlaki. Choć korzenie organów piszczałkowych sięgają III wieku p.n.e., ich głos wciąż rezonuje w epoce algorytmów i kultury cyfrowej. Brace for Impact Hampusa Lindwalla to organowa odpowiedź na współczesność.
Dla Lindwalla historia mogła potoczyć się inaczej. Gdyby nie kaprys losu, mężczyzna dziś zajmujący stanowisko organisty w paryskim Saint-Esprit – współpracujący z Phillem Niblockiem, Leifem Elggrenem czy Susaną Santos Silvą – mógłby zasilić szeregi twórców muzyki pop. W latach 90., gdy sztokholmska scena klubowa przeżywała rozkwit, Lindwall obracał się wśród pionierów elektroniki związanych z legendarnym studiem Cheiron. Estetyka rave’u lat 90. do dziś stanowi część jego muzycznego DNA. Urodzony w Sztokholmie w 1976 roku Lindwall szlifował warsztat, ucząc się solówek z płyt Steve’a Vaia. Na instrumenty klawiszowe przeszedł dopiero pod koniec nastoletniości. Gdy aplikował do prestiżowej Royal College of Music w Sztokholmie, złożył dwa podania: na wydział jazzu (jako gitarzysta) i muzyki klasycznej (jako organista). Był pewien sukcesu z gitarą – tym większe było zaskoczenie, gdy odrzucono go z wydziału jazzu pod błahym pretekstem. Tak przypadkiem rozpoczął drogę do kariery organowego wirtuoza.
Brace for Impact to powrót Lindwalla do młodzieńczych fascynacji. Album zawiera pięć współczesnych kompozycji klasycznych, wykonanych przez niego na 78-głosowych organach w kościele św. Antoniego w Düsseldorfie. To 45 minut muzyki o pierwotnej sile, która wstrząsa aż po kość pacierzową.
Data wydania: 20 czerwca 2025
Wydawca: Ideologic Organ
Opracował: Artur Mieczkowski