Nieżyjący już Hironari Iwata, najbardziej znany ze swojej eksperymentalnej pracy z Toukaseibunshi, eksplorował jeszcze bardziej niezbadane terytorium pod pseudonimem HAIGINSHA. Ta dawno zaginiona kaseta z 1986 roku została przywrócona do życia dzięki skrupulatnemu remasterowi, pochodzącemu z jednej z niewielu zachowanych oryginalnych taśm, dzięki uprzejmości pioniera noise’u Toshiji Mikawy.
Album tka uderzający gobelin z gitary, melodyki, magnetofonu, głosu i industrialnej perkusji, a każdy element wygina się i zderza w nieprzewidywalny sposób. To, co spaja wszystko razem, to nieubłagany prąd wyjącego sprzężenia zwrotnego, który pęcznieje w każdym utworze – dźwiękowa metafora zmagań Iwaty z rozpaczą i egzystencjalnym rozczarowaniem. Jednak w tym chaosie tkwi niewątpliwy promyk nadziei, niezachwiana wiara w siłę dźwięku i ekspresji.
Niekonwencjonalne podejście Iwaty zamienia znajome instrumenty w narzędzia do eksploracji, goniąc za przebłyskami harmonii w szumie sprzężeń zwrotnych. Jest to proces unikalny dla niego – zakorzeniony w jego głębokim rozumieniu cudu napotkania „muzyki” w realnym świecie. Ten album wydaje się nie tyle zbiorem utworów, co raczej dziennikiem podróży z jego ciągłej wędrówki w celu odkrycia nowych możliwości dźwięku, przesuwając granice tego, czym może być muzyka.
Data wydania: 20 grudnia 2024
Wydawca: VLZ PRODUKT
Opracował: Artur Mieczkowski