Godot – Right To Be Forgotten

Anxious magazine Godot – Right To Be Forgotten

Gdy Adam Kempa i Mateusz Lubiewski postanowili rozszerzyć swój duet do pełnowymiarowej radosnej orkiestry, przyjęli dla niej nazwę Godot (po nazwie albumu nagranego jeszcze w duecie, wydane w 2017 przez wytwórnię Music is The Weapon).

Od tego czasu grupa eksperymentowała ze składem, piosenkami nowymi i starymi, gatunkami muzycznymi, czy podejściem do świata i swojej działalności. Wszystko wskazuje na to, że aktualnie mamy do czynienia z najlepszym wcieleniem zespołu (tworzonego przez Damiana Kowalskiego z zespołu Rozwód i solowego projektu SKI, Szymona Przybysza z zespołu Lorein oraz Tobiasza Mullaia, debiutującego w Godocie), oraz że obecna inkarnacja jest wreszcie gotowa do wydawania albumów i grania koncertów.

18.05.2024 Godot wydaje minialbum Right To Be Forgotten. Mamy tu do czynienia z albumem nieco przypadkowym. Grupa od 2020 r. pracuje nad nagraniami do nieskończonej wciąż płyty New Sincerity. „Zaczęło nas męczyć to, że nie widzieliśmy w tym procesie satysfakcjonującego końca. Postanowiliśmy więc tymczasowo przenieść nasze wysiłki gdzie indziej i spróbować spontanicznie dokończyć kilka nowych utworów. Okazuje się, że udało się to zrobić w ciągu kilku tygodni”.

W muzycznym języku zespołu nie zaszły radykalne zmiany. Grupa nadal dowodzona przez duet Kempa/Lubiewski pozwala sobie na stylistyczną wolność i szeroką gamę narzędzi. W dalszym ciągu mamy do czynienia z majsterkowaniem przy songwriterstwie, ukochaniu alternatywy, inspiracją awangardą. Na nowym EP wyróżnia się produkcja muzyczna: zabiegi aranżacyjne, post-produkcyjne i dekonstrukcyjne stanowią tu równie silną składową, co sama kompozycja instrumentalna. Ślady nagrano metodą nieco zapomnianą metodą LCR, co oznacza, że instrumenty słyszymy wyłącznie na środku panoramy, lub całkowicie w lewej lub prawej słuchawce. Doświadczamy też nieco więcej sonicznego zniszczenia: brudów, przesterów, czy swoistego zmiażdżenia. Co najważniejsze, nie wiąże się to ze stricte brutalną estetyką efektu końcowego; pomimo potraktowania aranżacji surowymi procesami produkcyjnymi, piosenki utrzymały swoją osobliwość, może i delikatność, a przede wszystkim: wzruszenie. Wypadkowa to celebracja tego co w Godocie stanowi pryncypialną zasadę: wszystko wolno.

Lirycznie przeważają wątki budowania tożsamości, redifinicji postaw. Czasem ciążącą emocją jest gotowość na zmiany, budująca samokrytyka i próba akceptacji zmieniającej się rzeczywistości, aczkolwiek nie brakuje motywów sprzeciwu, czy wręcz nieco moralizatorskich postaw. Adam Kempa: „Zawsze byłem przekonany, że sztuka moralizatorska to ta jedyna, której nigdy nie będę tworzył. Nadal nie nabrałem pewności, że mogę sobie pozwolić grzebać przy tym temacie. Okazuje się jednak, że na płaszczyźnie codziennego obcowania w środowisku artystycznym, kulturalnym czy nawet społecznym podejmujemy decyzje, które potrzebują swojego uzasadnienia, komentarza, dlaczego by więc nie użyć do tego platformy, w której najczęściej zabieram głos, czyli tekstów piosenek. Unikam oceniania innych ludzi, bo nic mi do tego, w jaki sposób szukają szczęścia. To się nie zmieniło. Sam jednak dotarłem do punktu, w którym nie potrafię już udawać, z jak wielką niechęcią obserwuję infantylność social-mediów, jakim ogromnym nieporozumieniem jest dla mnie wchodzenie do łóżka z monopolizującymi świat artystów platformami streamingowymi i jak duża jest we mnie tęsknota do standardów komunikacji sprzed chociażby kilkunastu lat. Nie wszystkiemu winny jest internet, sam łapię się na tym, że przeglądam zarchiwizowane strony z początku wieku, np. strony www moich ulubionych zespołów – fajna rozrywka. Narzędzie się nie zmieniło, ale treści, cele (głównie marketingowe) i konsumpcjonizm zrobiły się nieznośne. Brakuje mi buntu przeciwko temu i znudziło mi się narzekanie o swojej banieczce w swojej banieczce”. W utworze Suprised Again tekstowo debiutuje też Mateusz Lubiewski, który w tym utworze jest też głównym kompozytorem. 

Data wydania: 17 maja 2024
Wydawca: JVDASZ ISKARIOTA REC.

Opracował: Artur Mieczkowski