Gilles Aubry – L’Makina

Anxious magazine Gilles Aubry – L'Makina

Twórczość muzyczna Gillesa Aubry’ego koncentruje się na przecięciu muzyki tradycyjnej i sztucznej inteligencji.

Tytuł płyty nawiązuje do L’Makina (The machine), piosenki o fonografie skomponowanej w latach 30. przez jednego z najbardziej znanych muzyków rwais L’Haj Belaid (1873-1945). Tekst jego piosenki zawiera wyraźne odniesienia do symboli nowoczesności: samochodu, budynków i herbaty (która została wprowadzona do Maroka w XIX wieku), a także innych form zmotoryzowanych podróży.

Jego opis fonografu jako wiernej maszyny do nagrywania mowy nie jest pozbawiony ironii; zdaje sobie sprawę, że może on odebrać mu jego własną pracę. L’Makina stanowi wczesny przykład intelektualnego zaangażowania w relacje człowiek-maszyna w Maroku, co ciekawie rezonuje z obecnymi niepokojami wywołanymi wszechobecną informatyką, sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym.

Kompozycja zawiera dźwięki stworzone za pomocą algorytmu uczenia maszynowego do analizy barwy (RAVE), wykorzystującego nagrania instrumentów rwais jako dane wejściowe. Muzyka prowokuje pytania o sztuczną inteligencję jako nie-ludzki byt we współtworzonych procesach. Podkreśla również ograniczenia technologii, która nie jest jeszcze w stanie w pełni zrozumieć podstawowych aspektów ludzkiej ekspresji, takich jak społeczna funkcja muzyki i etyczne przekazywanie informacji.

Data wydania: 15 maja 2025
Wydawca: Corvo Records

Opracował: Artur Mieczkowski