Ten “carnet de voyage sonore”, soniczny pamiętnik w języku angielskim, jest czymś więcej niż dokumentalnym wynikiem moich licznych podróży po Azji.
To osobisty projekt powstały w wyniku moich podróży, które zawsze łączą osobiste wydarzenia, spotkania, chęć odkrywania azjatyckich krajów z artystycznymi przedsięwzięciami, tj. koncertami, nagraniami.
Kraje, które zostały tu zarejestrowane to: Chiny, Malezja i Tajwan. Największa część dźwięków pochodzi z Chengdu w Chinach w 3 z 4 utworów. Są one nagrywane w buddyjskich świątyniach w mieście i na słynnych górach wokół miasta.
Na słynnych górach wokół miasta, z dziką przyrodą, owadami – a także buddyjskimi i taoistycznymi świątyniami.
Dźwięki nagrane w Kuala Lumpur w Malezji pochodzą z ogromnej skalnej góry z wykopaliskami w środku, gdzie modlą się hinduscy hinduiści: Batucave.
Nagrania terenowe są dla mnie bazą do komponowania za pomocą narzędzi elektronicznych, ponieważ jestem kompozytorem “musique concrète” lub kompozytorem elektroakustycznym. Użyłem narzędzia, które jest dla mnie bardzo fascynujące: syntezy granularnej. Inne źródła obejmują klarnet basowy i perkusję. – Emmanuel Mieville
Urodzony w Paryżu kompozytor Emmanuel Mieville studiował inżynierię dźwięku w szkole filmowej i muzykę konkretną w GRM (Groupe de recherches musicales) u Philippe’a Miona i Jacquesa Lejeune’a. Studiował również instrumenty etniczne i przez dwa lata grał na jawajskim gamelanie w Paryżu.
Od dzieciństwa Mieville nieustannie słuchał twórczych programów radiowych, co wpłynęło na jego podejście do muzyki eksperymentalnej i kompozycji pejzaży dźwiękowych. Wyprodukował wiele programów dla francuskich rozgłośni radiowych (France-culture i France-Musique). Jest stałym współpracownikiem Framework, programu nagraniowego produkowanego przez Patricka McKinleya.
Jego zainteresowanie percepcją słuchową i wspomnieniami wyrytymi w środowisku miejskim i dzikiej przyrody tworzy kompozycje, w których nagrania terenowe są nakładane warstwami, mieszane, a czasem manipulowane efektami. Jego celem jest sportretowanie konkretnego miejsca, pozwolenie, aby jego rozmyte i dźwiękowe emocje dotarły do uszu słuchacza, aby ukształtować i skomponować „konkretną” substancję dźwięku dla przyjemności słuchacza.
Współpracował z tancerzami Buto i artystami wideo. Improwizował z takimi muzykami jak Eric Cordier, Guido Huebner, Benjamin Thigpen czy Sun Wei. Jego utwory elektroakustyczne były prezentowane na festiwalach Motus i Licences-Brûlures des langues (Francja), Confluencias (Hiszpania) oraz Udine Composition Competition we Włoszech (selekcja finałowa). Koncertował i improwizował solo lub z muzykami w Malezji, Hongkongu, Chinach, na Tajwanie, we Francji (Instants Chavirés) i w Niemczech. Brał udział w międzynarodowym sympozjum z wkładem artystycznym i naukowym: Invisible cities 2017, na Azorach w Portugalii, gdzie prowadził warsztaty na temat nagrań terenowych i granulacji dźwięków oraz koncert zamykający wydarzenie. Niedawno wziął udział w warsztatach z Chrisem Watsonem, zorganizowanych przez Camp w górach Pyrénées, na temat nagrań terenowych, z wnikliwym podejściem do jego technologii nagrywania (a ostatnio z Francisco Lopezem). Przyczynił się do wspaniałej wystawy „Audiosfera” w Museo Reina Sofia (Madryt) w 2021 roku, której kuratorem był Francisco Lopez, gdzie 700 artystów dźwiękowych i muzyków zostało zaprezentowanych w otoczeniu deep listening, bez instalacji i dzieł wizualnych.
Data wydania: 11 listopada 2024
Wydawca: Sublime Retreat
Złożony z nagrań terenowych wykonanych w Chinach (region Syczuan), na południu Tajwanu i w Malezji.
Zdjęcia autorstwa Hong Yi
Layout: Rutger Zuydervelt
Opracował: Artur Mieczkowski