“Picture a Frame”, debiutancki album belgijskiej kompozytorki Elisabeth Klinck, zrodził się w warunkach ścisłej izolacji i jest niemniej wynikiem procesu współpracy, w którym artystka ściśle współdziałała z artystą Oscarem Clausem. Wzbogacając swoje kompozycje skrzypcowe o elektroniczne pejzaże dźwiękowe i nagrania terenowe z ich otoczenia, oboje nawiązali artystyczny dialog, który toczył się we własnej, idiosynkratycznej przestrzeni poza konwencjonalnym czasem. Jest to intymny zapis, w którym ekspresyjna gra Klincka, wykorzystująca niekonwencjonalne techniki, stanowi podstawę czegoś znacznie większego: zaproszenia do wspólnego przebywania w określonej przestrzeni w określonym czasie.
Przez cały tydzień wiosną 2021 roku Klinck i Claus przebywali w opuszczonym klasztorze otoczonym pięknymi ogrodami, ale bez prądu i bieżącej wody. Intencją było nagranie niektórych muzycznych pomysłów Klincka na skrzypcach, eksperymentowanie z elektroniką i przestrzeniami akustycznymi oraz wzajemne poznanie się na poziomie muzycznym. Okazało się to inspirującym i głęboko poruszającym procesem – i punktem wyjścia do dalszych działań. Zimą tego samego roku duet wyruszył w hiszpańskie Pireneje, by w małej wiosce na szczycie góry zbudować studio typu “zrób to sam” i nagrać osiem utworów, które składają się na “Picture a Frame”. Idea utraty poczucia czasu i przestrzeni jest tematem, który znalazł się w tych nagraniach. Dnie i noce spędzali na czytaniu, spacerach, rozmowach, gotowaniu i opiece nad żyjącymi tam zwierzętami, ale także na eksperymentowaniu z dźwiękiem, wspólnym improwizowaniu i dokonywaniu nagrań terenowych.
To głębokie skupienie na byciu obecnym w chwili, słuchaniu otaczającego ich świata i siebie nawzajem zaowocowało holistycznym doświadczeniem, które zostało przełożone na muzykę i dźwięk. Klinck i Claus rozumieją ten album jako kolaż, próbę przywołania tego, co ukryte, esej, który sugeruje czas i przestrzeń oraz delikatne zderzenie dwóch osób, które głęboko rezonują ze sobą. Nie sposób się z tym nie zgodzić, a jeszcze trudniej nie dać się wciągnąć.
Data wydania: 25 kwietnia 2023 r.
Mastered by Lawrence English
All music written and produced by Elisabeth Klinck and Oscar Claus
Recorded by Oscar Claus and mixed by Peter Desmedt
Cover picture by Grégoire Verbeke
Cover design by Ruth Stofer
Opracował: Artur Mieczkowski