
Od Davida:
Ta reedycja to niezwykły projekt, który wpadł między szczeliny mojej globalnej wędrówki, późnych lat 90. oraz wszystkich różnorodnych przedsięwzięć towarzyszących ciągłym trasom koncertowym. Pojawił się również w okresie między utworami akustycznymi a elektronicznymi, gdy odchodziłem od samplingu i zanurzałem się w twórczości Giacinto Scelsiego, Mortona Feldmana i Luca Ferrariego, który kilka lat później został przyjacielem na bardzo krótki okres.
Utwory te powstały także po dwóch intensywnych okresach pracy z ictus Ensemble w Brukseli przy tworzeniu Pierwszej Symfonii oraz trzech projektach z włoskimi muzykami ludowymi, określanych jako Nuestra Signora, zorganizowanych przez Tullio Angeliniego.
To także okres życia pomiędzy Nowym Jorkiem, Brukselą i trasą koncertową, a w ciągu dwóch lat spędzonych w Australii i rozpoczęcia pracy w Azji. Podobnie jak w wielu pracach z końca lat 90., muzyka filmowa i same filmy odgrywają tutaj dużą rolę – w szczególności filmy włoskie i hongkońskie. Filmy Nicholasa Raya i Mario Bavy stanowią bezpośrednie hołdy w On Dangerous Ground oraz Elegy for Bava. To właśnie ta mieszanka doświadczeń z końca lat 90. i początku XXI wieku uczyniła tę kolekcję wyjątkową wśród wcześniejszych projektów nagraniowych.
Ciekawie jest spojrzeć na to z perspektywy czasu – podobnie jak w 2025 roku, w miejscu, w którym tworzę różnorodne projekty nagraniowe i nadal koncentruję się na powiązaniach między kulturami buddyjskimi, Azją, Morzem Śródziemnym a moim wychowaniem w otoczeniu mediów elektronicznych.
Wtedy, tak jak i teraz, nigdy nie interesowało mnie wykorzystywanie czy syntetyzowanie mitologii mitycznej kultury wschodniej i zachodniej, z których żadna tak naprawdę nie istnieje w fundamentalnym sensie, lecz eksploracja poszukiwania powiązań między tradycją. Odkrywanie starożytnej muzyki z nową technologią oraz łączenie stanów mentalnych i medytacyjnych, które stanowiły rdzeń mojej bardzo wczesnej solowej pracy wokalnej, a także głębokie słuchanie, na które Pauline Oliveros i Phil Niblock wystawili mnie w połowie lat 80., miały ogromne znaczenie.
To jedne z ostatnich nagrań, które zrobiłem z nowojorskimi muzykami, z którymi współpracowałem od późnych lat 80., w ramach społeczności zgromadzonej przez Johna Zorna, z którą grałem w zespołach.
Opuściłem Nowy Jork w roku wydania tej płyty i tęsknię za Dave’em Douglasem, Jimem Pugliese’em oraz innymi muzykami i przyjaciółmi, gdy ponownie słucham tych utworów. Rok później, po raz pierwszy przyjechałem do Australii i poznałem młodego ambitnego pisarza oraz organizatora o imieniu Lawrence English.
Chcę więc powrócić do tych utworów i połączyć je z koczowniczym stylem życia, który był źródłem tego albumu, a także odnaleźć korzenie albumów, które zostaną wydane w tym roku, oraz mojego bardziej skoncentrowanego, ale jednocześnie dziwnie zróżnicowanego życia, polegającego na nauczaniu, nagrywaniu i odkrywaniu wirtualnych/internetowych sposobów występów tutaj, w Australii.
Mieszanka tego wszystkiego stanowi nowe zebrane utwory i media, ale z naciskiem, którego nie było możliwe osiągnąć 25 lat temu – to będą kolejne kroki oraz kolejne trzy projekty: The Meditations, The Electro-Magnetic Piano Project i 3rd Symphony.
Data wydania: 18 kwietnia 2025
Opracował: Artur Mieczkowski