W Pochwale miłości Alaina Badiou, Badiou opisuje miłość jako „…egzystencjalny projekt: skonstruować świat z przyzwoitego punktu widzenia, innego niż ten, który wynika z mojego zwykłego impulsu do przetrwania lub potwierdzenia własnej tożsamości”. Podobnie jak w przypadku miłości i podczas tworzenia Material odkryliśmy, że współpraca artystyczna przynosi zarówno frustrujące, jak i piękne narodziny istoty jednocześnie współdzielonej i odmiennej od wkładu, emocji i intencji jej składników.
Przed podjęciem tego projektu nigdy nie graliśmy ani nie współpracowaliśmy w żadnym charakterze i zaczęliśmy jedynie od niemal mglistej propozycji, że mamy stworzyć album bez żadnych innych narzuconych nam ograniczeń lub warunków. Pracę tę można opisać w najprostszej formie jako wspólne tworzenie i doświadczanie wspólnego świata, którego rezultat ostatecznie zamanifestował się w 40. minutowej prezentacji w Brisbane Powerhouse dla OHM2023. Podczas współpracy wyłonił się uporczywy temat „materiał” – wspólne zainteresowania powracającym materiałem dźwiękowym i komórkami, wzajemne/oddzielne zaabsorbowanie fizycznymi materiałami używanymi do tworzenia muzyki, w tym taśmą, metalem, włóknami naturalnymi i różnymi przedmiotami, a także bolesna samoświadomość konceptualnych i intelektualnych materiałów artystycznych.
Przygotowanie albumu również trwało przez dłuższy okres czasu, a poszczególne elementy trafiały na swoje miejsca, a utwory pojawiały się w bardzo różnych częściach procesu komponowania. Spotykaliśmy się raz na kilka tygodni i obaj przynosiliśmy wszystko, co nas interesowało muzycznie w danym czasie, aby dzielić się ze sobą, a także historiami i uczuciami z naszego oddzielnego, pracowitego życia. Rezultatem jest coś w rodzaju dźwiękowego kolażu nawiedzanego przez widma różnych traum i przejściowych wydarzeń, które miały miejsce w naszym życiu w tym czasie – każdy utwór wydaje nam się dźwiękowo odrębny, ale łączy go poczucie nienazwanej żałoby i niepokoju, nawet w najbardziej ambientowych momentach trucizna wydaje się przesączać przez szczeliny.
Material to w istocie migawka przedstawiająca dwa życia i artystyczne wrażliwości zbiegające się we wspólnej przestrzeni, unikając jakichkolwiek pozorów jasnej narracji, przez którą, mamy nadzieję, inni mogą znaleźć własną ścieżkę znaczenia.
Data wydania: 9 sierpnia 2024
Wydawca: Room40
Kompozycja i wykonanie: Connor D’Netto i Yvette Ofa Agapow
Wyprodukowane i zmiksowane przez Connora D’Netto i Bena Gibsona
Nagrano w Gasworks Recording Studio przez Bena Gibsona
Mastering: Lawrence English w Negative Space
Grafika na albumie autorstwa Connora D’Netto
Nagranie tego wydania było możliwe dzięki wsparciu rządu australijskiego za pośrednictwem Creative Australia, jego organu finansującego i doradczego w dziedzinie sztuki, oraz rządu Queensland za pośrednictwem Arts Queensland.
Opracował: Artur Mieczkowski