Tajwański artysta Cheng Daoyuan w ostatnich latach aktywnie rozszerza swoją estetykę dźwiękową na różne dziedziny. W 2023 roku współpracował z choreografem Wu Wenyi jako producent dźwięku i współtwórca projektu strukturalnego spektaklu teatru tańca Crevice, Unfolded, Arrow from Morrow. Praca bada samoświadomość, cykle powtórzeń i odrywania się między sobą a światem zewnętrznym.
W soundtracku do albumu Arrow from Morrow Cheng Daoyuan tworzy napiętą i zawieszoną atmosferę poprzez fragmentaryczne tekstury i sekwencyjne wzory, przekształcając drgające, rozmyte obrazy w swoją charakterystyczną estetykę dźwiękową. Połączenie między przestrzenią teatralną a fizycznymi doznaniami wykonawców stanowi istotny wątek w jego rozwoju dźwiękowym. Zniekształcone barwy oscylują między kontrastami pełni i pustki, równoważąc dynamikę przestrzenną, jednocześnie przekraczając cielesność i angażując się w dialektyczną konfrontację z samym sobą. W tym projekcie Cheng dalej eksperymentuje ze skomplikowanymi, różnorodnymi strukturami i stylami kompozycji, wyznaczając ważny punkt zwrotny w swojej twórczej podróży.
Ta godzinna ścieżka dźwiękowa zawiera elementy industrialu, noise’u, elektroniki, muzyki konkretnej i drone’u. Jako utwór otwierający, Reformed (to last) służy za wstęp, a jego nawarstwione powtórzenia i wypaczone elementy wokalne metaforycznie reprezentują oś konfrontacji z samym sobą. Dendrite Calls, drugi utwór, służy jako rozproszony punkt wyjścia, wplatając fragmentaryczne dźwięki w senną, rozbudowaną narrację, budując napięcie poprzez dekonstrukcję nagrań terenowych. Utwory Stimulus Circle i rTMS reprezentują sedno przemocy, przechodząc od industrialnych bitów do chaotycznych fal szumu, uosabiając szczyt konfrontacji i punkt centralny presji.
Debris of Here, piąty utwór, wprowadza recital poetycki, aby ujawnić tekst, który leży u podstaw całego utworu, przy akompaniamencie opadających klawiszy fortepianu, które przywołują melancholijną atmosferę. Utwory od szóstego do ósmego tworzą spójny rozdział, w którym emocje podążają za zmianami barwy i wzorców rytmicznych – wznoszących się, pogrążających, pogłosowych i stopniowo rozszerzających się. Poetyckie teksty i zrekonstruowane elementy nagrań terenowych odbijają się echem i koncentrują na głównym temacie utworu. Utwór końcowy, Crevice and Unfolded, zbiera pozostałe emocje w uroczyste, rozbudowane frazy. Subtelne zakłócenia utrzymują się w ciągłym pejzażu dźwiękowym, gdy ziarniste, wątłe i pofragmentowane warstwy dźwiękowe falują i rozprzestrzeniają się w niekończących się cyklach. W końcu pozostają tylko fałdy jaźni.
Data wydania: 7 lutego 2025
Wydawca: WV Sorcerer Productions 巫唱片
Opracował: Artur Mieczkowski