
27 czerwca 2025 roku z ukrytych zakątków Hamburga ponownie rozbrzmiewa długo uśpiony sygnał: Helena Hauff i F#X powracają jako Black Sites z albumem R4 wydanym przez Tresor Records — to ich pierwszy pełnowymiarowy album i zarazem pierwsze wydawnictwo pod tym szyldem od 2014 roku. Niczym niedawno odkryty i przetłumaczony hieroglif, R4 nie tyle oznacza powrót, co raczej długo wyczekiwaną kontynuację.
Nagrany na taśmę z minimalną ingerencją w postprodukcji, album stanowi klasyczny przykład symbiotycznej relacji, jaka może zaistnieć między człowiekiem a maszyną. Ten punkowy etos objawia się nie tyle poprzez przester, co poprzez samą metodę pracy; R4 zrywa z utartym przekonaniem, że „ciężkie” równa się „szybkie” — większość mocniejszych utworów ma niższe BPM-y i odwrotnie (z jednym znaczącym wyjątkiem: psychodelicznym walcem BLOKK).
W ciągu dziesięciu utworów Black Sites przemierzają krajobraz, w którym gatunki rozpuszczają się w intencji. Album przechodzi przez taneczną energię electro, erozję acid house’u i trafia do liminalnej krainy maszynowego funku — gatunku ukutego przez Andrew Weatheralla, który brzmi niczym technologia śniąca o duszy. Tu liczy się wykonanie na żywo, natychmiastowość ponad perfekcją — to dźwięk tworzony w procesie, nie wygładzany po fakcie.
W wywiadzie z 2013 roku, niedługo po premierze pierwszej EP-ki Black Sites, Hauff powiedziała, że „chce, aby rzeczy do siebie pasowały — ale też, by miały wspólny sens”. Ta zasada napędza R4: forma albumu odsłania się w czasie, a każda jego część rezonuje z pozostałymi, tworząc synergiczną całość.
Data wydania: 27 czerwca 2025
Wydawca: Tresor Records
Opracował: Artur Mieczkowski