Able Noise – High Tide

Anxious magazine Able Noise – High Tide

Able Noise to międzynarodowy duet z siedzibą w Hadze (NL) i Atenach (GR), zbudowany wokół eksperymentalnej gry na gitarze barytonowej i perkusji George’a Knegtela i Alexa Andropoulosa. Po kilku początkowych próbach współpracy, oficjalnie połączyli siły jako Able Noise, które znamy obecnie, w 2017 roku, jednocząc się dzięki wspólnym przemyśleniom na temat sztuki i performansu, napotkanym podczas studiów w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze. Ich pierwsze nagrane dzieło, spójne 30 minut lśniącego post-rockowego antyformalizmu, pojawiło się w 2020 roku jako kaseta za pośrednictwem słynnej wytwórni GLARC z Glasgow. Liczne europejskie trasy koncertowe i występy na festiwalach w centrum uwagi doprowadziły parę z powrotem do studia w celu nagrania debiutanckiego LP, High Tide, który zostanie wydany przez World of Echo 1 listopada.
Przejście do środowiska studyjnego było znaczące, ponieważ Able Noise został pomyślany przede wszystkim jako zespół koncertowy, myślący i piszący specjalnie na potrzeby koncertów na żywo. Ich praktyka to swego rodzaju Active Performance, który ma na celu podważenie zrozumienia medium areny na żywo, tego, jak jego właściwości i ograniczenia można twórczo rozwiązać, oraz dialogicznej relacji między wykonawcą a publicznością. Ci, którzy mieli okazję zobaczyć ich na żywo, byli świadkami bardzo fizycznych, ale plastycznych występów, kształtowanych za każdym razem przez kontekst, czy to porę dnia, właściwości akustyczne przestrzeni i wspólną energię zgromadzonych patronów.

Zgodnie z tym podejściem, para rozpoczęła nagrywanie swojego debiutanckiego albumu z podobnym rozmachem. W studiu bez fizycznej publiczności, z którą można się zmierzyć, pytania nagle stają się zupełnie inne: jak stworzyć ostateczną nagraną muzykę początkowo zakorzenioną w improwizacji, jak to nagranie jest następnie słuchane i rozumiane oraz, bez widowiska performatywnego, jak można pracować wyłącznie ze zmysłem słuchu. Nic dziwnego, że muzyka High Tide znacząco różni się od tej z koncertów Able Noise. Minimalizm został zamieniony na podejście zorientowane na szczegóły, ograniczenia dwóch zestawów rąk nagle zostały zniesione przez możliwości wielościeżkowego myślenia, postprodukcji i różnych technik przetwarzania. Czas rzeczywisty ustępuje miejsca fragmentacji, zniekształceniom i dylatacji, a zmiana jest zauważalna – High Tide to zawirowany i często dezorientujący odsłuch, który szybko i łatwo bawi się konwencjonalnymi pojęciami struktury, jednocześnie zarówno pozbawiony centrum, jak i impresjonistyczny, ale w jakiś sposób kierowany przez wyobrażoną bezkształtną przestrzeń.

Polegając w znacznie mniejszym stopniu na własnych możliwościach – i ograniczeniach! – jako muzycy, Knegtel i Andropoulos zaprosili do współpracy przyjaciół zarówno z ich lokalnej ateńskiej społeczności muzycznej, jak i tych, którzy grali w Wielkiej Brytanii, z istotnym zastrzeżeniem, że wszystko, co zostało zagrane podczas sesji nagraniowej, nie będzie brzmiało tak samo po nagraniu. Efektem tego są duety, tria, kwartety i sekstety grające w różnych doświadczeniach czasowych i w skalach dynamicznych znacznie różniących się od siebie.

Co ważne, pełnia ich twórczej komunii przeczy mroczniejszemu tematowi inercji, który jak przyznają, przewija się przez cały album, poczuciu ciał o bardzo różnej wadze i pędach istniejących obok siebie, dostosowujących się do siebie lub zderzających się ze sobą. Krótko mówiąc, świat zewnętrzny nie może pomóc, ale przenika, nawet gdy tworzysz w swoim własnym hermetycznym wszechświecie – poczucie beznadziejności pośród niekończących się konfliktów politycznych i społecznych, przestarzałość w obliczu rozwoju technologicznego, nieubłagany marsz czasu. Są to rzeczy, które wszyscy czuliśmy i chociaż High Tide, podobnie jak wiele wcześniejszych, nie zapewnia ostatecznego rozwiązania tych wyzwań, przedstawia własny zestaw unikalnych rozwiązań napisanych wspólnym językiem twórców.

Data wydania: 1 listopada 2024
Wydawca: World of Echo

Opracował: Artur Mieczkowski