20-22 września 2024
Teatr Wybrzeże Scena Kameralna w Sopocie
Open Source Art Festival w Sopocie to organizowane od roku 2011 kameralne wydarzenie artystyczne, skupione na promowaniu najbardziej odkrywczych dźwięków, performance’ów oraz muzyki elektronicznej z całego świata. Oscyluje wokół takich gatunków muzycznych jak drone, noise, minimal ambient, new isolationism czy musique concrete, a także swobodnie je przekracza. Jak co roku podczas tworzenia programu skupiamy się na tym, aby zaprezentować premierowe projekty. Zaprosiliśmy artystki i artystów, którzy w większości wystąpią Sopocie po raz pierwszy.
Zależy nam na wspólnym i kameralnym odkrywaniu nowych dźwięków i przeżyć.
Festiwal odbędzie się w dniach 20-22 września 2024 w Teatrze Wybrzeże Scena Kameralna w Sopocie.
Program
20.09.2024
20:00 | LAURA ADEL + PETAR PETKOV – PREMIERA – AV SHOW
Koncert w ramach współpracy OSA Festival z festiwalem W Ramach Sopotu.
21:00 | FLORA YIN WONG
22:00 | CHLOE LULA PRESENTS: ORIGIN – PREMIERA AV SHOW
23:00 | ALEKSANDRA SŁYŻ + MAKS POSIO – PREMIERA AV SHOW
Aleksandra Słyż wraz z Maksem Posio po raz pierwszy zaprezentują materiał audiowizualny Beneath, breathing zapowiadający nową płytę artystki.
21.09.2024
20:00 | JULES REIDY
21:00 | PYUR
22:00 | RICCARDO GIOVINETTO – FEMINE – AV SHOW
22.09.2024
19:00 | MATS ERLANDSSON
20:00 | MARTINA BERTONI + ZUZANNA KOŁODZIEJ – PREMIERA – AV SHOW
21:00 | PAWEŁ KULCZYŃSKI – PREMIERA
Koncerty odbędą się na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie.
Open Source Art Festival 2024 odbywa się dzięki wsparciu finansowemu Miasta Sopot.
Organizator: Kolonia Artystów
Współorganizator: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Partner: Teatr Wybrzeże Scena Kameralna w Sopocie
Wsparcie techniczne: Luminaris – Wsparcie wizualne
Sound Support Pro Funktion-One (Official) High Grade Immersive Solutions – Wsparcie dźwiękowe
Patronaty medialne:
ANXIOUS Magazine, NOTES.NA.6.TYGODNI, Glissando, Radio Kapitał, trojmiasto.pl, Magazyn Prestiż
LAURA ADEL
LIVE, 20.09.2024 | 20:00
Laura Adel (ur. 23.05.1994 w Gdańsku) artystka interdyscyplinarna skupiona na delikatności cyfrowych światów. Tworzy abstrakcje inspirowane naturą oraz zjawiskami przyrodniczymi. Tworzy abstrakcje inspirowane naturą oraz zjawiskami przyrodniczymi. Aktualnie prowadzi badania doktroskie dotyczące immersyjności dzieł interaktywnych pod opieką Prof. Jakuba Jernajczyka na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Wykłada w Katedrze Sztuki Mediów. Jest finalistką wielu krajowych jak i międzynarodowych konkursów. Bierze czynny udział w festiwalach oraz wystawach między innymi w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku czy w Muzeum Narodowym we Wrocławiu – Pawilon Czterech Kopuł. W ramach unijnego programu Creative Europe – MagiC Carpets Laura przebywała na rezydencji we Wrocławskim Instytucie Kultury. W styczniu 2024 roku, w IP Studio we Wrocławiu odbyła się indywidualna wystawa Laury Adel Osad. Prace wideo jej autorstwa należą do kolekcji Urban Screen Production, w ramach której są prezentowane w Australii, Kanadzie i Nowej Zelandii.
PETAR PETKOV
LIVE, 20.09.2024 | 20:00
Petar Petkov (ur. Płowdiw, Bułgaria) – muzyk, gitarzysta i kompozytor.
Z muzyką związany od dziecka. Studiował na akademiach muzycznych w Bułgarii, Szwecji i Polsce. W 2011 roku przyjechał do Polski studiować na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uzyskał tytuł licencjata i magistra sztuki w specjalności gry na gitarze klasycznej.
Na codzień tworzy w Gdańsku, angażując się w projekty muzyczne i multidyscyplinarne. W 2019 wydał solowy album na gitarę klasyczną – “el maestro” (Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska). Album ten przedstawia własne aranżacje utworów pochodzące z pierwszej w historii tabulatury na vihuelę Libro de Música de vihuela de mano intitulado El Maestro, napisana przez renesansowego kompozytora Luis de Milán. Aktualnie Petkov pracuje nad kolejnym solowym albumem na gitarę klasyczną z muzyką szesnastowiecznego lutnisty Valentina Bakfarka (Stypendium Ministra Kultury).
Poza projektami na gitarą klasyczną, zainspirowany muzyką współczesnych minimalistów w 2016 roku tworzy solowy projekt “ate”, w którym bada moc prostoty, minimalizmu i powtórzeń. Jako ate nagrał dwa solowe wydawnictwa z muzyką autorską, MCCV (2016, Amek) i Secondary Drowning (2018, Amek) oraz liczne wydawnictwa we współpracy z innymi artystami. W ramach projektu zagrał kilka tras koncertowych, m.in. w Polsce, Bułgarii i Wielkiej Brytanii.
Twórczość Petara została doceniona przez krytyków w Polsce i zagranicą, często opisywana jako melancholijna. Łącząc swoje zainteresowanie muzyką dawną i dronową, Petkov pracuje nad kompozycją etiud sonorystycznych na gitarę klasyczną, odnoszących się do praktyki głębokiego słuchania Pauliny Oliveros (2024, Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego).
Zdobywca nagród w międzynarodowych konkursach gitarowych, występował na kilkunastu festiwalach i multidyscyplinarnych projektach artystycznych. Współtwórca projektów audiowizualnych (m.in. Echo, Sound Dispersion, Diaspora).
Swoje umiejętności doskonalił na kursach i warsztatach pod okiem wybitnych gitarzystów i pedagogów, m.in. L. Micheliego, Ł. Kuropaczewskiego, M. Tamayo, M. Slotrkina, W. Gromolaka, Z. Anica, T. Zawieruchy, D. Ascione, G. Vassileva, T. Korhonena, G. Söllschera, D. Grimesa, G. Newtona, A. Dieciego, A. Eggera, S. Davachi.
FLORA YIN WONG
LIVE, 20.09.2024 | 21:00
Londyńska artystka Flora Yin-Wong eksperymentuje z muzyką elektroakustyczną, ale przez lata inspirowała się też muzyką klubową. Wychowana w domu śpiewaczki operowej, była otoczona dźwiękami od zawsze. Uczyła się gry na skrzypcach i kemanczach, następnie wkręciła się w house i techno, a zgłębiając własne korzenie zaczęła w końcu tworzyć przejmujące kolaże dźwiękowe. Nagrania terenowe z podróży oraz inspiracje wschodnioazjatycką religijnością skłoniły artystkę do zgłębiania tematyki wykorzenienia, co uchwyciła na ostatnim, bardzo mocnym i emocjonalnym albumie Cold Reading”.
Założycielka wytwórni, artystka dźwiękowa i DJka, Flora Yin Wong wydała swój debiutancki album Holy Palm nakładem Modern Love, wydawała także swoją muzykę w labelach takich jak: PAN, Danse Noire, Circadian Rhythms, and SVBKVLT. Wykonywała swoją muzykę na festiwalach, m. in. Atonal, Unsound, Creamcake, Semibreve, MUTEK Montreal, Peru, Buenos Aires, ISSUE Project; w Volksbühne Theatre, The V&A Museum, oraz Cafe OTO; w klubach: Berghain, Printworks, Razzmatazz, WWWB Tokyo; była też gościnią audycji radiowych: Rinse FM, NTS, Know Wave, The Lot Radio, Boiler Room, z trymestralną rezydencją w LYL Radio W tym roku założyła wytwórnię płytową Doyenne zudowaną wokół koncepcji „boskiej kobiecości”.
CHLOE LULA
LIVE AV, 20.09.2024 | 22:00
Urodzona w San Francisco i mieszkająca w Berlinie artystka Chloe Lula jest związana ze sceną muzyki elektronicznej od ponad dekady, prowadząc wytwórnie płytowe i organizując imprezy przez lata, zanim została DJ-ką. Swoje pierwsze sety na żywo zaczęła produkować w 2019 roku, kiedy ukończyła miesięczną rezydencję artystyczną z Drew McDowallem z Coil. To doświadczenie rozbudziło jej pewność siebie w dziedzinie kompozycji i pozwoliło jej połączyć klasyczną edukację wiolonczelową z elektroniką, stapiając w jedno syntezę granularną z akustycznymi riffami i metaliczną perkusją, aby stworzyć nową markę industrialnej dronowej elektroniki. Wiele z tych jamów stało się utworami na jej debiutanckiej EP-ce, wydanej przez aufnahme + wiedergabe w 2021 roku. Od tego czasu wydała swoją muzykę w Tresor Records, Northern Electronics, Sonic Groove i Under My Feet. Jej pierwszy longplay ukaże się w tym roku nakładem Subtext. Premiera tego albumu odbędzie się podczas Open Source Art Festival w Sopocie.
ALEKSANDRA SŁYŻ
LIVE AV, 20.09.2024 | 23:00
Polska kompozytorka i reżyserka dźwięku, absolwentka Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, poznańskiej Akademii Muzycznej oraz Royal College of Music w Sztokholmie.
W swoich kompozycjach artystka skupia się na odnajdywaniu subtelnych połączeń między brzmieniami akustycznymi, a syntetycznymi. Podstawę jej procesu twórczego stanowią naturalne systemy strojenia, na bazie których tworzy bogate, powoli rozwijające się w czasie struktury dronowe, które pełne są silnych rezonansów i mikrotonalnych napięć.
Drugą, równie ważną częścią praktyk artystycznych Słyż są interaktywne systemy sonifikacyjne. W latach 2017-22 prowadziła badania artystyczne, w trakcie których eksperymentowała z sonifikacjią ruchu/gestu, ludzkimi odruchami proprioceptywnymi oraz różnymi rodzajami interakcji.
Prace Słyż prezentowane były do tej pory na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych, a także w wielu prestiżowych przestrzeniach i salach koncertowych, tj.: Rewire Festival; CTM; Aarhus Festival;
Unsound; Fiber Festival; NODE; Warszawska Jesień; Kyiv Music Fest; ORF musikprotokoll; OSA Festival; The Royal Concertgebouw; Fylkingen; Ancienne Belgique; NOSPR; Kunsthalle Helsinki; Aarhus Domkirke; Meet Factory Prague; Dom im Berg; Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego; MONOM czy Kunsthal Gent.
MAKS POSIO
LIVE AV, 20.09.2024 | 23:00
Maks Posio jest artystą wizualnym obecnie mieszkającym w Poznaniu. Specjalizuje się w tworzeniu wielkoformatownych, intermedialnych rzeczywistości cyfrowych, często poruszając się po przestrzeniach liminalnych i postcyfrowych. Jego prace oscylują wokół videoartu, syntezy obrazu, animacji w czasie rzeczywistym, druku i skanów 3D czy instalacji.
Prace Posio prezentowane były na m. in. na Unsound Festival, Node Festival, Open Source Art Festival, Mózg Festival, Ars Cameralis Festival, w Praskim Meet Factory czy Poznańskim Pawilonie.
JULES REIDY
LIVE, 21.09.2024 | 20:00
Jules Reidy tworzy muzykę na przetworzone oraz akustyczne instrumenty (głównie gitary). Ich ostatnie prace można opisać jako cykl nietradycyjnych formalnie piosenek, które łączą niestabilne terytoria harmoniczne, rytmiczną elastyczność i abstrakcyjną narrację w rozciągniętych i epizodycznych formach
Wybrane koncerty z ostatnich kilku lat: Tectonics Festival (Ateny, Grecja), Send/Receive Festival (Winnipeg, Kanada), Berlin Jazz Festival (Berlin, Niemcy) i Angelica Festival (Bolonia, Włochy). W roku 2023: Rewire Festival (Den Haag, Holandia), Stanser Musiktage (Stans, CH) End of the Road Festival (Wielka Brytania), a także: Elbphilharmonie (Hamburg), Jazz em Agosto Festival (Lizbona, Portugalia).
PYUR
LIVE, 21.09.2024 | 21:00
PYUR to solowe przedsięwzięcie berlińskiej artystki elektronicznej Sophie Schnell. Jej prace, których podstawy zakorzenione są w klasycznej kompozycji i kunszcie wokalnym, rodzą się z połączenia synestetycznych doświadczeń oraz życia wśród szamanów, co skutkuje jej unikalnym i przekraczającym granice brzmieniem. PYUR po raz pierwszy pojawiła się w 2016 roku ze swoim albumem audiowizualnym
Epoch Sinus wydanym przez Scuba’s Hotflush Recordings. Odzwierciedlając dojrzałe i głęboko zakorzenione wartosci, Epoch Sinus unika rozróżnień między wizualnością a dźwiękiem, aby ujawnić ich wspólne energetyczne podłoże. Wkrótce po wydaniu, PYUR zagrała Oktophonie Stockhausena dla Berlin Atonal, a kilka miesięcy później powróciła do kultowego zespołu Kraftwerk na zamówienie Deutsches Symphonie-Orchester, współpracując z Valerio Tricolim (PAN). Następnie powierzono jej zagranie koncertu otwierającego MONOM 4D Sound System w berlińskim Funkhaus. Od tego czasu otworzyła także Autechre w MacQuarie Wharf na Tasmanii podczas Dark Mofo Festival i zaprezentowała nowy przestrzenny utwór dla berlińskiego Zeiss-Großplanetarium w listopadzie 2018 roku. Jesienią 2019 roku PYUR wydała swój drugi album w wytwórni Avant Garde Imprint Subtext Recordings, bezgraniczny dźwiękowo Oratorio for the Underworld.
Podczas intensywnego okresu podróży między wioską rybacką w Bretanii, górami Jura i alpejską wioską w Tyrolu, PYUR skomponowała swój trzeci album, zatytułowany Lucid Anarchy, dziewięć pryzmatycznych, mglistych i emocjonalnie surowych utworów elektronicznych, przywołujących ekstatyczną słodko-gorzkość odkrywania własnego istnienia pośród nieustającego upadania pewności i siebie. Album został wydany 12 stycznia ’24 pod szyldem Subtext Recordings.
RICCARDO GIOVINETTO – FEMINE
LIVE AV, 21.09.2024 | 22:00
Riccardo Giovinetto to włoski artysta wizualny i multimedialny, kompozytor, fizyk i profesor uniwersytecki. Prace Giovinetto przybierają różne formy, takie jak wykonania audio-wideo, instalacje i kompozycje koncertowe. Tworzy reaktywne dźwiękowo rzeźby za pomocą cyfrowych struktur generowanych i manipulowanych w czasie rzeczywistym, co skutkuje nową relacją między dźwiękiem a obrazem.
FEMINA to jego pierwszy solowy projekt, z którym zadebiutował podczas otwierającej nocy POSTICTY na Ars Electronica Festival 2023 i powtórzony między innymi w L.E.V. Matadero (Madryt).
FEMINA to dwuekranowy spektakl audiowizualny, gdzie reminiscencje chórów polifonicznych nakładają się na kompozycję oryginalnej muzyki elektronicznej, a wizualnie dekonstruowane próbki renesansowego malarstwa, przekształcają się w ewoluujący strumień obrazów reagujących na dźwięk.
Projekt eksploruje ideę wdzięku i, co ważniejsze, oka, które ją definiowało w okresie renesansu – oka malarzy, którzy nadali ją w pełnym tego słowa znaczeniu kobiecej sylwetce. Czy ta nieuchwytna koncepcja piękna w ruchu może zyskać nowe znaczenia w domenie cyfrowej? To pytanie przyświeca projektowi od początku.
MATS ERLANDSSON
LIVE AV, 22.09.2024 | 19:00
Jako kompozytor, muzyk i artysta dźwiękowy, Mats Erlandsson jest częścią dynamicznie rozwijającej się muzyki dronowej w Sztokholmie w Szwecji. Jest artystą kojarzonym z praktykami charakteryzującymi się szerokim wykorzystaniem jednostajnego dźwięku. Erlandsson prezentuje swoją twórczość zarówno jako artysta solowy, jak i w ramach kolaboracji, w szczególności z Yairem Elazarem Glotmanem i Marią W Horn.
Wykorzystując syntezowane i nagrane, analogowe oraz cyfrowe dźwięki, zanieczyszczone nagrania terenowe, a także przetworzone taśmy, jego muzyka powoli uwalnia warstwy precyzyjnie dostrojonego materiału harmonicznego, podczas gdy właściwości teksturalne wykreowanych pomieszczeń, w których muzyka przybiera formę, zmieniają się, migoczą, przechodząc od rzadkich i otwartych do gęstych i klaustrofobicznych.
Ostatnie wydawnictwa Erlandssona obejmują Gyttjans Topografi dla XKatedral, Celestial Shores nagrane wspólnie z Marią W Horn, Minnesmärke dla Hallow Ground, kolaborację Emanate z Yairem Elazarem Glotmanem dla 130701, oraz 4-ścieżkową muzykę gitarową dla XKatedral. Erlandsson grał swoje kompozycje na wielu festiwalach, takich jak: Présences Électronique organizowanym przez GRM w Paryżu, na festiwalu CTM w 2019 roku i The Long Now w Berlinie, Norbergfestival w Norbergu, Sonica Festival w Lublanie, oraz w instytucjach kultury związanych z muzyką i sztuką na całym świecie.
Oprócz własnej praktyki artystycznej Erlandsson pracuje jako technik studyjny w światowej sławy Elektronmusikstudion (EMS) w Sztokholmie, prezentując w ramach koncertów szwedzką muzykę elektroakustyczną i współczesną.
MARTINA BERTONI
LIVE AV, 22.09.2024 | 20:00
MARTINA BERTONI jest eksperymentalną wiolonczelistką i kompozytorką.
Jej muzyka odzwierciedla emocjonalną i fizyczną głębię, eksplorując liminalne przestrzenie między percepcją przestrzeni i dźwięku, poprzez praktyki kompozytorskie i wykonawcze mające na celu poszerzenie i zakwestionowanie doświadczenia słuchacza. Rdzeń jej twórczości bazuje na dekonstrukcji relacji z własnym instrumentem poprzez połączenie elektroniki i nowoczesnej kompozycji.
Jako klasycznie wykształcona wiolonczelistka, Bertoni rozwijała swoje badania i praktyki wokół muzyki eksperymentalnej i filmowej, przez co jej partie wiolonczelowe oraz autorskie kompozycje można usłyszeć na licznych płytach, ścieżkach dźwiękowych i w utworach do filmów fabularnych, dokumentalnych oraz seriali.
Po wydaniu dwóch EP-ek w 2018 i 2019 roku, wydała swój pierwszy pełny album All the ghosts are Gone z islandzką wytwórnią FALK w 2020 roku, a następnie uznaną przez krytyków Music for Empty Flats, wydaną w 2021 roku przez Karlrecords i wymienioną przez A Closer Listen wśród 10 najlepszych albumów Ambient Drone w 2021 roku. Na początku 2023 roku wydała swój nowy album Hypnagogia z Karlrecords, po raz kolejny ciesząc się dużym uznaniem krytyków.
ZUZANNA KOŁODZIEJ
LIVE AV, 22.09.2024 | 20:00
Zuzanna Kołodziej, działająca pod pseudonimem Vizuza, w swojej działalności oscyluje wokół animacji 3D, sztuki generatywnej i projektowania sensorycznych doświadczeń (Ziemia/Soil, 2021). Jej twórczość to unikalna synteza inspiracji naturą, snami i wrażeniami zmysłowymi. Chętnie współpracuje z artystami z innych dziedzin, co pozwala tworzyć złożone, immersyjne kompozycje, które w szczególny sposób rezonują z odbiorcami.
PAWEŁ KULCZYŃSKI
LIVE, 22.09.2024 | 21:00
Paweł Kulczyński – muzyk, eksperymentator i artysta dźwiękowy, autor koncertów plenerowych, instalacji dźwiękowych oraz muzyki teatralnej. Używa złożonych metod syntezy, kompozycji i projekcji dźwięku przestrzennego, prowadzi warsztaty i spacery dźwiękowe. Zainteresowany jest społecznym i przestrzennym aspektem muzyki, fenomenologią audiosfery, akustyką, zdarzeniami losowymi i konceptualizmem. Tworzy elektroniczną muzykę awangardową na przecięciu gatunków, o trudnym do zidentyfikowania idiomie. Jego najnowsze prace zawierają wątki masowego wymierania, żałoby planetarnej i kryzysu klimatycznego. Współpracuje z wiodącymi festiwalami oraz instytucjami w Polsce i zagranicą. Występował m.in. na festiwalach: Unsound w Krakowie, Nowym Jorku, Toronto i Bishkeku, Sacrum Profanum, CTM Berlin, Primavera Sound i Gwangju Biennale.