FAB_IN_5 Festival

FAB_IN Festival Field Improvisation Festival
18 i 19 października 2024 roku
Łódź

FAB_IN_5 Festival

FAB_IN Festival Field Improvisation Festival
18 i 19 października 2024 roku
Fabryka Sztuki w Łodzi
Wstęp? Wolny!

To festiwal inny niż wszystkie! To festiwal sztuki dźwięku. Artyści, których zapraszamy, są uznanymi specjalistami, którzy tworzą muzykę opierając się o field recording. Każdy z nich ma odmienne doświadczenia artystyczne i sięga innych korzeni. Obok muzyków wywodzących się z akademickiej sztuki audiowizualnej, będą znawcy subkulturowych nurtów muzyki industrialnej oraz elektronicznej. Nie zabraknie też samouków, których innowacyjność zaskoczy i zachwyci.


18 października 2024, godz. 20.00WIKTOR SZYMURSKI (PL)

WIKTOR SZYMURSKI (PL)
SYLWESTER GALUSCHKA (PL)
JULIAN SARTORIUS (CH)

19 października 2024, godz. 20.00DAWID CHRAPLA (PL)

DAWID CHRAPLA (PL)
RAPHAEL ROGIŃSKI (PL)
FRANZ HAUTZINGER (AU)

Wydarzenie odbywa się w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź – Teatr 2024
Organizator: Fabryka Sztuki w Łodzi
Współorganizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Urząd Miasta Łodzi
Partnerzy: Teatr CHOREA, Prohelvetia, Austriackie Forum Kultury Warszawa
Partnerzy medialni: Studenckie Radio Żak w Łodzi, Glissando, Kalejdoskop, Miej Miejsce, Anxious Musick Magazine

Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Program dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.


Franz Hautzinger
(Austria)

Trębacz, kompozytor i improwizator, urodzony w 1963 r. Od 1981 do 1983 r. studiował na wydziale jazzowym dzisiejszego Uniwersytetu Sztuki w Graz, dopóki porażenie ust nie zmusiło go do 6-letniej przerwy w graniu na trąbce. Po przeprowadzeniu się do Wiednia w 1986 r., od 1989 r. zaczął eksplorować trąbkę na swój własny i nieakademicki sposób. Współpracował z muzykami takimi jak Christoph Cech i Christian Mühlbacher, grał w big bandzie Nouvelle Cuisine oraz oktecie Striped Roses. Płyta Zong of se Boboolink, którą nagrał z saksofonistą Helge Hintereggerem, była jego pierwszym dziełem autorskim. Prawie roczny pobyt w Londynie przyniósł nowe pomysły i kontakty z takimi muzykami jak Kenny Wheeler, Henry Lowther, John Russel i Steve Noble. W 1997 Franz Hautzinger nabył trąbkę ćwierćtonową, co było decydującym etapem w jego karierze i przyczyniło się do powstania wyjątkowej płyty solowej „Gomberg” (2000), na której przedstawił własny, nigdy przedtem nie słyszany kosmos dźwięków, który odkrył w swoim instrumencie. Dzięki tej płycie Hautzinger znalazł się na czele międzynarodowej awangardy muzyki improwizowanej. Następnie współpracował i nagrywał z Derekiem Baileyem, weteranami z AMM (Keith Rowe i John Tilbury), Axelem Dörnerem, Christianem Fenneszem, Otomo Yoshihide i Sachiko M. Franz Hautzinger od 1989 r. wykłada na Wiedeńskim Uniwersytecie Muzycznym, jest członkiem grupy „zeitkratzer”, współpracuje z Klangforum Vienna. Wielokrotnie występował z koncertami w Europie, Ameryce i Azji.

ranzhautzinger.com


Julian Sartorius (Szwajcaria)

Wybitny szwajcarski perkusista oraz muzyczny eksperymentator, który kształcił się w szkołach jazzowych w Bernie i w Lucernie. W ostatnich latach Julian Sartorius współpracował z wieloma muzykami, w tym z Matthew Herbertem, Sophie Hunger, Sylvie Courvoisier, Gydą Valtysdottir i Shahzadem Ismaily. Jego pasją jest rytm, i gra niemal na wszystkim, na znalezionych przedmiotach, obiektach etc. Grając tworzy rytmiczne struktury. Perkusyjny kunszt Juliana można również znaleźć na albumach Kae Tempest i James Zoo. Julian Sartorius koncertował i występował na żywo w Ameryce Północnej i Południowej, Azji i Europie, z takimi artystami jak Marc Ribot, Deerhoof, Faust, Jaki Liebezeit i Arto Lindsay.

W marcu 2024 roku ukazała się jego najnowsza płyta „Hidden Tracks: Domodossola – Weissmies”, to niewątpliwie warte uwagi dzieło, które przy każdym następnym odsłuchu, ujawnia kolejne warstwy muzycznego pejzażu stworzonego podczas niesamowitej podróży. Na swoim najnowszym wydawnictwie „Hidden Tracks: Domodossola – Weissmies” zabiera nas w niecodzienną podróż wspinaczkową zaczynającą się we włoskim miasteczku Domodossola (272 m n.p.m.), a kończącą na szczycie Weissmies (4017 m n.p.m.) w szwajcarskim kantonie Valais i pokonując przy tym 3745 metrów różnicy wysokości. Niemal od razu wystaje z pamięci paralela łącząca się z jego innym albumem sprzed kilku lat „Hidden Tracks: Basel – Genève”.


Raphael Rogiński (Polska)

Gitarzysta, kompozytor, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie, edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Głęboko związany z kulturą żydowską, prowadzi badania nad jej zapomnianymi tradycjami przekładając ich znaczenie na współczesność. Gra też muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską etc., występując z muzykami z tych miejsc. Muzyka Ameryki Północnej – blues i rock lat 60. – to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego, która to przefiltrowana daje o sobie znać w zespołach, jak i koncertach solo. 7 września 2024 roku, nakładem krakowskiej wytwórni Instant Classic ukazała się płyta się Talán.

Talán to bardzo stare (prawdopodobnie scytyjskie) słowo, które znaczy „może”. „I tu chyba jest źródło mojego podejścia do tematu – biorę coś, by obok stracić” – tłumaczy Rogiński. „To ciągły proces osiągania czegoś poprzez pochłanianie innego, ale też odwrotnie – utraty. Interesuje mnie ta miara. To również medytacja nad procesem, spokojne przyglądanie się”.
Choć w swoich poszukiwaniach muzycznych Rogiński nie ogranicza się do jednego rejonu świata, to Talán jest wynikiem fascynacji przede wszystkim Morzem Czarnym. Wszystkie utwory jakoś są z nim związane, a część powstała w Odessie – mieście, które stanowi geograficzną bramę do Azji. „Tędy część moich przodków przeszła do Europy” – mówi muzyk. „W czasie komponowania tych utworów poznawałem Morze Czarne fizycznie i duchowo. Zwane kiedyś Morzem Niegościnnym, stało się po jakimś czasie Morzem Gościnnym. W tym przypadku ujarzmiono mitologię, ale gdy tajemnica się rozmyła i spotkały się różne cywilizacje, po jakimś czasie powstały nowe mity.”


Sylwester Galuschka
(Polska)

Artysta dźwiękowy i wizualny. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Porusza się w kręgu improwizowanych, dornowych sesji dźwiękowych. Podczas występów solo używa instrumentów onazwie Lyra 8 + Pulsar 24. Tworzy instalacje dźwiękowe, wizualne, słuchowiska, muzykę do filmów. Jest autorem projektów dźwiękowych: 4 Etiudes for Lyra (stypendium Miasta Gdańska) , BLASK, Sound Postcards. Współpracuje dźwiękowo i wizualnie z Laurą Adel (LASG), Katarzyną Podporą, Bartoszem Borzeszkowskim (BBSG), Oskarek Tomalą i Aleksandrą Słyż. Występował na: Idealistic Festival, DYM Festival, Borderline Festival, TSE 2024. Twórca i organizator wydarzeń artystycznych w Gdańsku. Prezes Fundacji Kolonia Artystów. Dyrektor artystyczny: Open Source Art Festival w Sopocie oraz DNA – Drone Noise Ambient w Gdańsku. Kurator prezentacji Gdańska podczas Europejskiej Stolic Kultury we Wrocławiu 2016.

https://galuschka.bandcamp.comhttps://soundcloud.com/galuschka


Dawid Chrapla (Polska)

Droga muzyczna Dawida zaczęła się ponad 20 lat temu. Najpierw jako czas zbierania inspiracji i „osłuchiwania” się, a potem jako okres, w którym zaczął dojrzalej zajmować się zawartością, kompozycją i teksturami tego co tworzy. Przeszedł dość ciekawą drogę jako słuchacz od gitarowej muzyki wywiedzionej z podziemnego metalu, industrial metalu, EBM, grind-core’a i obrzeż gatunkowych takich jak Skinny Puppy, co zaowocowało bardzo silnym wyczuciem stylów i wyjątkową wrażliwością na to co jest szerokim spektrum różnych stylów kompozycji i tworzenia muzyki elektronicznej. Od samego początku interesowały go również techniki produkcji studyjnej, nagłośnieniowej, praca w studio, które sam od wielu lat tworzy w domu. W jego dyskografii można wyróżnić nie tylko fazy jakie przechodził jako świadomy muzyk: od mocno abstrakcyjnej, eksperymentalnej formy, poprzez post-industrialny okres nasączony inspiracjami muzyki noise, post-techno czy ambient do form które są bardziej bliskie rytmicznym tematom łączących wcześniejsze inspiracje. Dawid jest również zaangażowany mocno w field recording. Regularnie nagrywa w terenie, również pracując nad instrumentarium, lepszą jakością i interesującą zawartością. Innym aspektem jego działalności są rozmaite kolaboracje i remiksy. Tutaj paleta artystów zaangażowanych jest stylistycznie bardzo zróżnicowana. Jest też Dawid sprawnym organizatorem eventów i koncertów. Dojrzałe podejście do tego co jest zawartością muzyczną i zrozumieniem tego od strony twórcy, pomaga mu w doborze ciekawych wykonawców i wyjściem naprzeciw ich potrzebom.


Wiktor Szumirski (Polska)

Rocznik 2002. Urodzony w Poznaniu, mieszkający w Łodzi twórca muzyki eksperymentalnej, skupionej wokół gatunków takich jak noise, sound collage, industrial, drone, ambient i hiphop. Przesterowane brzmienia cyfrowych sampli miesza z warstwami nagrań terenowych, wzbogacając poszarpane melodie o przestrzenne tła, rozmyte plamy dźwięku oraz hipnotyczne ASMR. W pracy nad muzyką zależy mu na budowaniu gęstej atmosfery, zacieraniu granic między stylami, a także balansowaniu między rytmiczną przyjemnością a dyskomfortem skrajnego hałasu. Dba narracyjny i dramaturgiczny wymiar utworów, nieustannie poszukując nowych form ekspresji. Zadebiutował mini-albumem „Próba ciała”, na którym skrawki rytmu osadzone na cyfrowym przesterze mieszają się z organicznymi wtrętami. Następnie wydał szereg niepowiązanych ze sobą singli o spokojniejszym, melancholijnym brzmieniu, utrzymanych w hip-hopowej stylistyce. W 2023 wydał swoją drugą EP-kę Dysphoria w holenderskim labelu Anekumena Tapes, gdzie sensualne plamy dźwięków industrialnej przestrzeni powiązał z ekstremalną odmianą harsh noise’u, masywnym dronem i field recordingiem. 7 czerwca b.r. nakładem wydawnictwa Enjoy Life ukazał się jego najnowszy album Sanatorium wstydu, bliższy eksperymentalnemu słuchowisku lub instalacji dźwiękowej.

Współpracuje z Łódzką Szkołą Filmową, tworząc muzykę i dźwięk do nagradzanych na międzynarodowych festiwalach krótkometrażowych filmów animowanych. W 2021 roku skomponował oryginalny soundtrack do spektaklu „Zastrzel mnie i weź ze sobą” dla Teatru Nowego w Poznaniu, a w listopadzie 2023 stworzył muzykę na żywo do projekcji filmu niemego Zmęczona śmierć (1921, reż. Fritz Lang) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Podobne wydarzenie odbyło się 20 maja 2024 roku, kiedy w tym samym miejscu odbył się pokaz z muzyką na żywo do filmu „Szalony paź” (1926, reż. Teinosuke Kinugasa). Do tej pory zagrał ponad trzydzieści koncertów i setów DJ-skich, m.in. w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Krakowie i Berlinie.