Defibrylator fest., vol. 10, 2025, Ostrów Wlkp.

Ostrów Wlkp. – Piwiarnia u Bossmana,
Wstęp: 10 zł za dzień

Defibrylator fest. 2025, Ostrów Wlkp.

30 projektów w dwa dni.


Artur Rumiński

Jest związany ze śląskim środowiskiem metalowym gitarzysta zespołów Furia, Thaw, ARRM, Gruzja. Komponuje i improwizuje również pod własnym nazwiskiem oraz w eksperymentalnym duecie Marmur, który współtworzy z Maciem Morettim. Na koncie ma kilka solowych płyt wydanych m.in. w wytwórniach Antenna Non Grata, Zoharum i Szara Reneta. Koncertował z Robertem Piotrowiczem, improwizował do filmów niemych podczas festiwalu Święto Kina Niemego.


Dystopian Control

Dytopian Control – cutup noise


SLPWK


Nawigator Chaosu wykonuje set na trzech modularnych systemach w trybie live, tworząc złożoną tkaninę dźwięków, w której kontrola i chaos współistnieją w nieustannym ruchu. Każdy element, od eterycznych ambientowych pasaży i śpiewu po brutalne syntezatory ma na celu wywołanie wrażenia nieustannej transformacji.
SLPWK stara się zacierać granice między technologią a mistycyzmem, a muzyka staje się nośnikiem dla doświadczeń transcendentalnych i rytualnych.


Goralenvolk

Goralenvolk – harsh noisowy projekt z Podhala. Aktywny od 2017 roku
maciejwirmanski.pl


KakofoNIKT


KakofoNIKT cosmic-noise free-improv-concrete music – Poznański zespół od 2006 roku działający na scenie muzycznej ale też w sferze instalacji, działań audiowizualnych oraz performatywnych i teatralnych. Wydali dotychczas 9 albumów. Podczas wielu podróży w od awangardy do tradycji i spowrotem nawiązywał współpracę wieloma postaciami ze świata muzyki, teatru czy sztuk wizualnych. Praktyki zespołu wyrosły z inspiracji działaniami takich kapel jak Coil, Throbbing Gristle czy Einsturzende Neubauten – nie tylko na poziomie formy muzycznej ale też niezwykle rozbudowanego, niecodziennego instrumentarium. Wydawnictwa ich wyrastające z korzeni muzyki eksperymentalnej, industrialnej, psychodelicznej i ezoterycznej różniły się stylistyką, ale zawsze sięgały do tradycji “koncept albumów”, tytuły, oprawa wizualna były tożsame z treścią. kakofoNIKT od lat eksperymentuje nie tylko na poziomie samej muzyki czy instrumentarium, ale także tym co Al Hubbard, Ludwig von Bertalanffy i Timothy Leary nazywali “set and setting”. O ile w trakcie koncertów te okoliczności wprowadzania słuchaczy w określony stan umysłu osiągane są za pomocą doboru i przetwarzania przestrzeni (zdewastowana synagoga, przyczepa tira, środek ciemnego lasu, piwnice opuszczonego XIX-wiecznego pubu w Londynie) lub specyficznego czasu (np. koncert o 5 rano, lub koncerty 8 godzinne dla śniących osób czy niedawne obchody 18 urodzin zespołu – 18 koncertów w różnych punktach miasta zagrane jednego dnia), to w przypadku nagrań studyjnych tę funkcję pełni kontekst utworów, swoiste tworzenie mitu w obrębie zespołu (epidemia tańca w 1518r.) soundtrack dla snów, tradycja roślin i grzybów obrzędowych).

Występując z chórem Pogłosy w otrzymali pierwszą nagrodę w Konkursie Muzyki Folkowej 2 Programu Polskiego Radia Nowa Tradycja 2019 i kontynuując tą współpracę wspólnie nagrali dwie płyty. Zespół grał m.in. w następujących przestrzeniach, instytucjach i festiwalach: Wrocław Industrial Festival, CSW Zamek Ujazdowski (2012), Open’er Festival (2009), Konkurs Muzyki Folkowej – Festiwal Nowa Tradycja (2019) Teatr Nowy Proxima w Krakowie, (2018) Barrikaden, Oslo (2022), BWA Olsztyn (2012), Ethniesy, Bydgoszcz (2019), Squat Rozbrat (2006, 2008, 2012) Teatr Ósmego Dnia (2014), CSW Łaźnia Gdańsk, Zdewastowana Synagoga na Festiwalu
Brunonalia w Klimontowie Sandomierskim (2008), Sound Screen Festiwal, Mózg, Bydgoszcz (2009)


Düsseldorf

Düsseldorf działa od 1989 roku. Z przerwami, kryzysami i zmianami personalnymi. Rozpoczynał od happeningów w halach maszyn i muzycznych eksperymentów, po drodze zdobywając tytuł “elektro-romantyków industrialu” – nie unikając także bardziej rockowych form. Choć ma na koncie 5 płyt, znany jest głownie z koncertów. Niedawno nastąpił istotny zwrot w jego twórczości – nowe wcielenie pełne sprzeczności. Z jednej strony krok do przodu, w stronę instrumentalnej improwizacji, minimalizmu i grania na żywo – z drugiej – powrót do eksperymentów z maszynami, które zapoczątkowały przecież historię tej ponad 30-letniej już kapeli. Na najnowszym albumie, “Bunker Musick” nagranym z wokalista niemieckiego ELEKTROKRAFT wciąż pobrzmiewają electro-piosenki, ale to ostatnia okazja aby skosztować “tradycyjnego” Düsseldorfu. Powstająca obecnie muzyka tylko nieznacznie nawiązuje do poprzednich dokonań, odważnie przekraczając wszelkie gatunkowe granice. Obecny skład grupy: Jacek Sokołowski (dr), Tom Axer (synths) Dyskografia na CD: 1987-1993 (Requiem Records, 2011) Live RE/actions (Requiem Records 2016) Auskulti (Requiem Records, 2017) Amok (Zoharum, 2022) Bunker Musick (Zoharum, 2024)


CHROBOTEK

Projekt został zainicjowany w 2020 roku w Karkonoszach, przez dwóch przyjaciół Michała Ziń i Stacha Szumskiego za sprawą glitch boxów autorstwa Kacpra Ziemianina a.k.a CTRL FreQ. Te zamknięte w pudełka po kubańskich cygarach urządzenia wprawiły w ruch machinę improwizowanego noizowego dialogu. Wraz z upływem czasu podejście i narzędzia podlegają ciągłej morfujacej akceleracji. Dialogi łączą w sobie elementy flashcore-u, noise-u i granularnego doom jazzu, oraz wielu innych ciężej definiowalnych gatunkowo barw. Równolegle rozwijany przez nich makrofotograficzny wgląd wgłąb mikroekosystemow sudeckich porostów, przywiódł ich do nazwy projektu – Chrobotek


Parasites’ Haven

Parasites’ Haven, aktywny od 2023 roku, to projekt członka kilku innych zespołów, takich jak Sznur, Data Corrupter, Clairvoyance. Środki wyrazu zagłębiają się w surowy, lo-fi noise i drone, wykorzystując gnijące tony syntezatorów i chaotyczne sprzężenia zwrotne wywołujące poczucie koszmaru i rozpaczy.


Zabloudil-a

Zabloudil/a – to niewiarygodne, ale ta grupa tworzy swoją autorską muzykę od 1987 roku! Najpierw pod różnymi, często jednorazowymi nazwami. Od duetu, najczęściej tria, po złożony zespół składający się z ruchu/tańca i elementu wizualnego.


LARMO

Mirosław Matyasik (C.H.DISTRICT, GODZILLA) od przeszło 20 lat czynnie działający na polskiej scenie niezależnej w swojej nowej odsłonie.
Czerpiąc garściami z klasyki muzyki industrialnej oraz penetrując współczesne brzmienia elektroniczne jako LARMO zaprasza do ekstremalnej wyprawy przemysłowymi szlakami Górnego Śląska gdzie żyje i tworzy.

Po kilku mniejszych wydawnictwach i wielu entuzjastycznie przyjętych występach w maju 2024 nakładem Zoharum Records ukazał się pełnowymiarowy album LARMO – ALARM. 12 mocnych numerów opartych na masywnym brzmieniu, mechanicznej rytmice charakterystycznej dla cięzkiego industrialnego grania z elementami noise czy bass music. Płyta spotkała się z bardzo dobrym odbiorem wśród słuchaczy i recenzentów zarówno w kraju jak i zagranicą.


Slasia+Szajerka

Dwójka studentów mediów interaktywnych łączy swoje dwa muzyczne światy w eksploracjach wspólnych mianowników swoich niezależnych ekspresji. Slasia to osoba komponująca muzykę współczesną oraz członek takich zespołów jak Bez i UGORY. Działa również w solowym projekcie Soil Troth gdzie gra autorska wizję pagan ambientu na lirze korbowej i elektronice. Mateusz Szajerka to gitarzysta zespołów Mosty i Septembie, hypeman Młodego Żmii, producent muzyczny i eksperymentator muzyki elektroakustycznej.


]]]][[[[

]]]][[[[: muzyka drgań wydobyta z przestrzeni urbanistycznej, rozgrywająca się na granicy ludzkiej słyszalności /lowercase music.


DESERT DRONE

Desert Drone to projekt wykonujący muzykę na żywo znany z mrocznych, dramatycznych pejzaży dźwiękowych łączących harsh noise, raw techno i zniekształcone, nieludzkie krzyki zmodyfikowane syntezatorami modularnymi i automatami perkusyjnymi. Oprócz muzyki Desert Drone jest także artystą wizualnym, wykorzystującym maszyny wideosynth, pętle sprzężenia zwrotnego, analogowe telewizory i starą elektronikę do tworzenia dynamicznych, abstrakcyjnych wizualizacji. Jest byłym dyrektorem artystycznym i twórcą Autonoma Industriale, a obecnie właścicielem Harsh Voices.


Säkkikangas

Martin Režný gra gra muzykę elektroniczną na syntezatorach modularnych solo lub w zespołach improwizujących (Säkkikangas, Sklo, WOHRRE, Furuburasuto, OUTbetweIN) w zakresach od przytłaczającego hałasu po prawie niezauważalne dźwięki (Koncert pro zvěř na ČRo Vltava). Jego kasety, płyty winylowe (ale także i dyskietka) wydawane są przez Korobushka Records. Występy jako projekt Säkkikangas są najczęściej połączone z projekcjami, podczas których Jiří Volejník pracuje z analogową manipulacją optycznym sprzężeniem zwrotnym na żywo. VJ JV współpracował między innymi z Atomic Candy Creeps, BNSU, Heat Signature, Judgitzu i Fire Like Fire.


Ekotonika

Mat Barski i Marcin Karczewski – duet w drodze pomiędzy Londynem, Krakowem, Trójmiastem i Łodzią. Ekotonika to muzyka eksperymentalna, ambientowa i improwizowana. Pierwsza płyta Rain, Storm and Dreams została wydana w Antenna Non Grata oraz na winylu w Gusstaff Records. W czerwcu 2024 ukazała się druga płyta Ekotoniki – To get lost – CD nakładem Antenna Non Grata. Na początku 2025 roku ukazała się kaseta z zapisem koncertu w Kolonii Artystów w Gdańsku, nakładem Antenna Non Grata.

Mat Barski: muzyk improwizujący. Instrumenty – gitara elektryczna, syntezator analogowy, pętle, efekty, nagrania terenowe. Związany z krakowską i trójmiejską sceną muzyczną. Współtworzy min. zespół Ekotonika oraz projekt audiowizualny “Pierścienie Saturna”. Grał koncerty min.z Marcinem Karczewskim, Anną Chmiel, Michałem Dymnym, Pawłem Pruskim, Michałem Wiśniowski, Śomi Śniegocką, Miszem, Baklem. Oprócz muzyki tworzy filmy animowane, mappingi, multimedialne ekspozycje muzealne. Należy do krakowskiego Stowarzyszenia Skład Solny oraz kolektywu artystycznego Siostry Rzeki i Bracia Potoki.


Marcin Karczewski: muzyk Improwizujący oraz producent muzyczny związany z londyńską i trójmiejską sceną muzyczną. W swojej muzyce wykorzystuje szeroko pojętą elektroniką – syntezatory cyfrowe, samplery, efekty gitarowe, elementy elektroakustyczne, gra również na basie i kontrabasie. Wybrane Projekty: Elektryza, Ekotonika,Yemen, Zaczekam aż poczekasz, Dralban.


Yanari

Jednoosobowy projekt experimental noise z Katowic. Eksperymentalny projekt, odważnie skoncentrowany wokół muzyki hałasu i krytycznym spojrzeniu na posthumanistyczną rzeczywistość. Czerpie subtelne inspiracje z całego zła jaki jest na tym świecie, te kompozycje tworzą eklektyczny i zaskakujący mozaikowy zestaw dźwięków.
https://yanari77.bandcamp.com/album/december-13


Zona R-1

Zona R-1 – eksperymentalny projekt z Wrocławia aktywny od 2014 roku. Zainicjowany przez Marka Kozłowskiego, zadebiutował na festiwalu Defibrylator 4. Brzmieniowo Zona R-1 nawiązuje do stylistyki industrial/noise. Improwizowane występy oparte są na samplach i dynamicznych tłach o dosyć radykalnej formule dźwiękowej wygrzebanej z czeluści podziemnych sztolni Zakładów Przemysłowych R-1. Dźwięki generowane na żywo z urządzeń elektronicznych i analogowych, otwierają przed słuchaczkami oraz słuchaczami niezbadany świat hałasów, niepokoju i dźwiękowych zniekształceń.


Monster Hurricane Wihajster

Monika i Hubert Wińczyk – para w życiu i sztuce. Choć ich więź sięga czegoś osobliwego sprzed tysięcy lat, to dopiero w 2011r. objawili się jako duet performance Monster Hurricane Wihajster. W swojej wspólnej działalności praktykują krzyk, sztukę efemeryczną, sound-art, body-art, autoportret, muzykę, działania w przestrzeni publicznej i aktywizm społeczny, feministyczny, ekologiczny. Występowali i prezentowali swoją pracę w różnych przestrzeniach: festiwali, galerii, teatru, knajpy, obozu dla klimatu, demonstracji ulicznych, sceny muzyki eksperymentalnej jak i opery. Muzycznie działają żywiołowo, na dwa głosy i elektronikę, z dużą dozą improwizacji nie stroniąc też od delikatnych melodii, kruchych piosenek.

Impulsem do działań twórczych są osobiste emocje, dynamika na osi bliskość – dystans, niezgoda na otaczający świat, poszukiwania animistycznej duchowości. Poza działalnością w duecie występują w zespołach i składach takich jak kakofoNIKT, Tall Yodas, Mellin/Wińczyk, Das Zastawa Trio, Nova Reperta i innych. Współtworzą spektakle teatralne i wystawy sztuk wizualnych. W 2023 i 2024r. wzięli udział w Operce Mizofonia Rafała Zapały, współtworzyli spektakl Tekkk-ło spada na ziemię oraz Wszystkie końce świata kakofoNIKT i Towarzystwo Katastroficzne.


Pimpon

Pimpon a.k.a. Szymon Gąsiorek – polski perkusista i kompozytor tworzący muzykę na stykach wielu gatunków: akustycznej muzyki perkusyjnej, współczesnej muzyki elektronicznej, avant-popu, noise’u, nagrań terenowych, muzyki improwizowanej. Studiował w progresywnej uczelni artystycznej Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze, a obecnie mieszka w Słowenii. W kwietniu 2022 wydał debiutancki album solowy Pozdrawiam [Pointless Geometry], a eksploracje kontynuował na b-day EP [2023 Love & Beauty Music]. Prowadzi zespoły takie jak post-jazzowe: Pimpono Ensemble, Pimpono 2+4 i Cześćtet, a także E/I grający muzykę minimalistyczną, dronową. Członek wielu eksperymentalnych duetów m. in. Alfons Slik (z Grzegorzem Tarwidem), Czajka & Puchacz (z Kają Draksler), Wood Organization (z Tomo Jacobsonem), Boys Cry (z Gianlucą Elią).


Laboratorium Expiravit (Czechy)

To, co zaczęło się jako eksperyment z chaotycznym hałasem, eksploracja przestarzałych automatów perkusyjnych, samplerów i sprzężonych zapętleń, ostatecznie przekształciło się w pełnoprawny projekt power noise z odrębnym brzmieniem, stylem i tożsamością wizualną. Służy to również jako środek wyrażania frustracji obecnym klimatem politycznym i społecznym, kryzysem środowiskowym i eksploatacją zarówno ludzi, jak i zwierząt.


Vilgoć

VILGOĆ: egzaracja dźwiękiem.


Gen 26

GEN 26 – legenda słoweńskiej sceny D.I.Y. Mistrz klinicznej surowości zaprojektowanej by przeniknąć Twoje Ego i sens siebie
matjaz.jezakon.com


Elektryczność


ELEKTRYCZNOŚĆ: polski projekt, który w swojej źródłowej formie zaistniał u progu XXI wieku. Przez ponad dwie dekady funkcjonował jako prywatne przedsięwzięcie Sz. B., aktywnego tez w międzyczasie jako połowa duetu Panic Bedroom. W ostatnich latach projekt wynurzył się na powierzchnie krajowego hałasu, prezentując serie nagrań wpisujących się w tradycje żelazobetonowego bruityzmu z wpływami power electronics i estetyki militarnej. Kompozycje Elektryczności można odbierać zarówno jako soniczny prepar, eksplorujący strefę szumu, jak i jako niejednoznaczny komentarz socjopolityczny do wydarzeń z historii najnowszej. Projekt nie ogranicza się do pracy z komputerem: korzysta raczej z szerokiej gamy efektów gitarowych, samplowanych loopow, metalowego złomu i mikrofonów kontaktowych. W całym tym zgiełku wybrzmiewają też podskórnie osobiste fascynacje twórców stylistyka zimnej fali, przepuszczona wszelako przez zardzewiały filtr klasycznego industrialu.


Der verlorene Faden

Der verlorene Faden jest feministyczną artystką noise’ową z siedzibą w Lipsku (DE), działającą od 2021 roku. Używa metalowej perkusji, gitary basowej, niekontrolowanej elektroniki, porozrywanych obiektów i wokalu, aby wpleść alienację i wściekłość w gęste całuny dźwiękowej magmy. Analogowe dźwięki walczą z cyfrowymi zakłóceniami, cyfrowe sygnały eskalują w analogowym sprzężeniu zwrotnym – a ponad tym dźwiękowym obrazem kryzysu psychicznego i społecznego antagonizmu głos walczy o to, by być słyszanym ile sił w płucach. Sygnał jej tekstów jest zawsze na skraju zagłuszenia przez hałaśliwą machinę patriarchalnego kapitalizmu. Ale z każdym improwizowanym setem jej głos subtelnie próbuje przejąć kontrolę i płynąć na fali hałasu. Der verlorene Faden atakuje swój sprzęt z całą buntowniczą energią niczym kopanie w koszy na śmieci i czy przekłuwanie balonów na weselu dupka. Zginając kraty więzienne artystycznej formy i rozsadzając graniczne umocnienia między sygnałem a zagładą, tworzy kolorową ścianę hałasu z lukami, przez które możemy na chwilę uciec od kaftanów bezpieczeństwa płci, koloru i klasy. Der verlorene Faden (dosłowne tłumaczenie: Zaginiona nić) to soniczny detergent, który oczyszcza nas z naszych jaźni. Nić, która nas łączy, zostaje rozdarta i zgubiona, a słuchając dźwięku jej rozdarcia, jesteśmy uwolnieni, aby stać się czymś nowym.


Kurz

KURZ to solowa twórczość Sławka „Księżyca” Księżniaka (Naczynia, Kontrabelius, Pasożyty, Only Mess, Słabi prezenterzy), który używając gitary, procesorów i efektów uprawia psychodeliczno-dronowo-improwizowaną muzykę drogi. Swoja twórczość prezentował m in. w warszawskim Spatifie, podczas inauguracji festiwalu Shit Happens w Lublinie, Fląder Festiwalu w Gdańsku czy wspólnych koncertach z zespołami Oranżada, Penthouse i Titanic Sea Moon. Jako KURZ skomponował również muzykę do filmu KNOTS wyreżyserowanego i zrealizowanego przez Aleksandra Nowaka w Dublinie.

W Lutym 2024 wyszedł pierwszy materiał dźwiękowy KNOTS EP wydany własnym sumptem na kasecie. Materiał który znalazł się na tym wydawnictwie to muzyka pierwotnie skomponowana do filmu KNOTS wzbogacona o dodatkowe elementy dźwiękowe.


Turmalin

TURMALIN. Solowy projekt Marcina Olejniczaka, w którym dokonuje rekonfiguracji i dekonstrukcji dźwięku z uwzględnieniem preparowanych nagrań terenowych oraz obiektów (głównie piasku i kamieni).


Psychopath

Lokalny dj i kontrowersyjna postać sceny rave. 23 lata używa już sprzętu djskiego jako narzędzi tortur i kaźni dla śmiałków którzy zaciekawieni zostaną pod głośnikami. będzie to ostatnia okazja aby usłyszeć i zobaczyć go przy pracy.


Noiseniors + monaW + Chrup

NOISENIORS
impro-experimental-electro-noise / CZ

Ten duet rozpoczął regularną działalność we wrześniu 2023 roku jednym ze swoich pierwszych koncertów na imprezie Das Liga i od razu stał się sensacją. Noise w elektroakustycznej odsłonie, improwizacyjna fuzja przedstawicieli dwóch legendarnych czeskich grup – saksofonisty Ădy z jazz-grind Massola i perkusisty Kobylki z Audio Noise, a właściwie ex-Zabloudil(a).SAXO vs BEATY vs LOOPS weszli w to całkowicie.
www.kobylka68.com

monaW – połowa MHW, występuje solo oraz w innych rozmaitych konstelacjach.
wokal + efekty specjalne

Chrup (Czechy) – Jestem wspierającym fanem sceny grind core i muzyki noise od dwudziestu lat. To, kiedy stanę po drugiej stronie barykady i zrobię coś swojego było tylko kwestią czasu. Urządzenia generujące dźwięk staram się tworzyć sam w domu (proste obwody i efekty sprężynowe), oczywiście ze wsparciem i pomocą bardziej doświadczonych performerów. Mój pierwszy występ miał miejsce na festiwalu Ljubljana w Słowenii w 2015 roku, który odbył się ku pamięci mojego dobrego przyjaciela Primoz.
chrup-noise.mozellosite.com


TFJK

TFJR – zlokalizowany w Krakowie – to jednoosobowy projekt harsh noise będący sonicznym odbiciem demonów kłębiących się w mojej głowie, frustracji, traum, agresji i bólu istnienia, a jednocześnie mistyczną wyprawą do miejsc, w których Diabeł wciąż ma cielesną formę.
Łańcuchy, noże oraz kastety stanowią integralny element tworzenia muzyki i jednocześnie są silnie zakorzenione w genezie powstania.
Surowość. Bezkompromisowość. Walka codziennego dnia.


DJ Zvěrokvark


DJ Zvěrokvark to solowy projekt Daniela Tkadlčíka, znanego głównie z legendarnego zespołu Zabloudila, grupy performersko-wizualno-dźwiękowej SKOVKA, industrialnie ukierunkowanego zespołu Hranice, a w ostatniej dekadzie także z improwizacyjnego duetu Naše ano. Centralnym materiałem są nagrania terenowe ptaków domowych, które są manipulowane przez standardowy instrument Tkadlčíka – syntezator Korg. Rezultatem jest niezwykła mieszanka naturalnych i sztucznych zdarzeń dźwiękowych, która jest daleka od zwykłego kiczu, jaki często towarzyszy nagraniom terenowym tego rodzaju. Ptaki Zverokvarka są bliższe Hitchcockowi niż wiejskiej sielance. W ciągu ostatniego roku dodano również manipulowaną ekspresję głosu.


Wydarzenie na facebook