15. Lado w Mieście | 04.07-05.09.2024

15. Lado w Mieście

Lado w Mieście to inkluzywny stołeczny (anty)festiwal muzyki alternatywnej organizowany przez Stowarzyszenie Plan B.
Nasz cykl rozpoczął żywot w 2010 jako tygodniowy showcase wykonawczyń i wykonawców związanych z wytwórnią Lado ABC ladoabc.com , ale z każdą kolejną odsłoną oddalał się od swojego źródła, ostatecznie ewoluując w platformę promocji najciekawszych osób artystycznych z Polski i zagranicy – pochodzących z przeróżnych środowisk i tworzących muzykę z całego spektrum gatunkowego. I tak, na przykład, kiedyś w trakcie jednej edycji pojawiły się u nas: saharyjski rock, post techno ze wschodu, litewskie pieśni ludowe, chasydzki free jazz i rap z Gorzowa.

LwM to całkowite zaprzeczenie komercyjnego festiwalu – wstęp jest bezpłatny i nie natkniecie się tu ani na barierki, ani na nachalne reklamy. Program odbiega daleko od tego kojarzonego z darmowymi miejskimi festynami, a dzięki lokalizacji na popularnych bulwarach wiślanych duża część publiki jest przypadkowa. Naszym celem i największą satysfakcją jest przybliżanie odważnej, niezależnej i często niełatwej w odbiorze twórczości osobom, które wcześniej z podobnym podejściem do muzyki nie miały szansy się zetknąć. Wierzymy, że dzięki temu otwieramy głowy, inspirujemy i urozmaicamy miejski krajobraz.

⁣Start zawsze (lekko p)o 20:00 | WSTĘP od zawsze WOLNY

Organizator: Stowarzyszenie Plan B
Projekt współfinansują: m. st. Warszawa, Plac Zabaw i BarKa


Dzień trzeci, 18 lipca 2024

Awesome Tapes, KSZZ |Plac Zabaw


Zapraszamy na trzeci wieczorek w ramach Lado w Mieście 2024! Przed nami spotkanie z tanecznym obliczem Afryki z różnych perspektyw, a do tego i koncert premierowy, i powrót po latach ― tym razem nad Wisłą zagrają:

Kurek / Shakul / Zemler / Ziołek

lado w mieście kszz

Międzykontynentalna kolaboracja muzyków mieszkających w Kampali i Warszawie, znanych m.in. z projektów takich jak EABS, Nilotika Cultural Ensemble, Opla||ALA|MEDA||. Czeka nas transowy występ, podczas którego w jednym tyglu zmieszają się: nu-jazzowa improwizacja, bugandyjskie rytmy, post-minimalistyczna perkusja i zdekonstruowana elektronika.

Na scenie może zdarzyć się wiele: od rozbudowanych etnicznych schematów perkusyjnych, przez improwizacyjną swobodę, aż po kolektywne, zdyscyplinowane granie oparte na polirytmiach, które czerpie swoją energię ze współczesnych scen muzyki klubowej.

Po raz pierwszy razem na scenie pojawią się:

Jakub Kurek – trąbka, elektronika
Maganda Shakul – perkusja
Hubert Zemler – perkusja
Jakub Ziołek – elektronika


Awesome Tapes DJ set | BarKa

Awesome Tapes DJ set

W 2016 r. Brian Shimkovitz, etnomuzykolog i DJ z Nowego Jorku, nieźle rozbujał Barkę swoim setem z kaset z muzycznymi znaleziskami z Afryki. To właśnie w tym czasie, za jego sprawą, renesans twórczości przeżywał choćby Ata Kak.

Od 2006 r., pod szyldem Awesome Tapes From Africa, Brian rozwijał oryginalnego bloga popularyzującego nieznane, ale i piękne dźwięki z całego tego kontynentu, a „ożywiał” go podczas kilkugodzinnych występów DJskich, mieszając rdzenny pop, kawałki taneczne i hip hop – wszystko to właśnie przy pomocy kaset, które kolekcjonował od dawien dawna.

W 2011 r. AFTA przerodził się w wytwórnię, która szybko zyskała uznanie za sprawą wznowień wydawnictw artystów takich jak w/w Ata Kak, Dur-Dur Band czy Hailu Mergia. Shimkovitz natomiast cały czas, grając obecnie z taśm jako po prostu Awesome Tapes, prezentuje muzykę Afryki w formie tanecznego analogowego słuchowisko-widowiska, obok którego trudno przejść obojętnie.

A po secie Awesome Tapes zostajemy na Barce, gdzie pełny gorących brzmień klubowych after zapewni ekipa Brutality Garden, której częścią jest w/w Jakub Ziołek.


Dzień drugi:

Descartes a Kant • Ewa Sad


Descartes a Kant [MEX]

„Kosmiczna energia, do której można tańczyć, skakać, i naderwać struny. Głosowe. Najlepiej wszystko naraz. 11 lipca będą w Warszawie na Lado w Mieście i można jechać w ciemno.” – tymi słowy portal muzyczny Muzobar relacjonuje świeży występ składu z Guadalajary na festiwalu INmusic w Zagrzebiu. Gdyby ktoś miał jednak dalej wątpliwości, czy warto, to poniżej wrzucamy garść innych zachęt.

„Jeżeli wyobrazimy sobie diabelski mix Queens of the Stone Age, King Crimson (z okresu The ConstruKction of Light”), Atari Teenage Riot, Franka Zappy, shoegaze i tłustego analogowego elektro, to będziemy mniej więcej w okolicach wrażeń z mojego spotkania z albumem After Destruction”.

To czwarta płyta formacji wywodzącej się ze środowiska meksykańskiego undergroundu, a druga dla alternatywnego amerykańskiego labelu Cleopatra Records. To zaledwie 28 minutowy (!) concept album pełen szaleństwa i zimnego eksperymentatorstwa, okraszony spójną i konsekwentną warstwą wizualną – od image zespołu, materiałów promocyjnych, po teledyski. Świeża wizja artystyczna z błyskotliwymi odniesieniami do przeszłości – wskazująca nam przyszłość w erze odhumanizowanej technologii.

Absolutnie niespodziewane odkrycie, które bezczelnie pokazuje muzycznym wielkim tego świata, na czym polega sztuka, wyraz artystyczny i wiarygodność przekazu.”– czytamy.



Ewa Sad

Ewa Sad (czyli Ewa Sadowska) jest producentką muzyczną, autorką tekstów i artystką wizualną. Mieszka w Berlinie, w Warszawie związana jest z koncertowo-songwriterskim kolektywem Polonia Disco. Muzykę zaczęła robić w wieku 15 lat, kontynuując tę aktywność w czasie studiów na Uniwersytecie Artystycznym i inkorporując ją w swoje działania wizualne. W swojej twórczości skupia się głównie na tekstach, którym daleko do popowej „lekkości”. Cechuje je bezpośredniość, mrok i wysoka wrażliwość. Artystka nie kokietuje wokalnie, jej charakterystyczny wokal jest szczery i surowy, co w połączeniu z charakterystyczną, czerpiącą z różnych (często skrajnych) gatunków produkcją, wypracowało jej już osobne miejsce na polskiej scenie muzycznej: #sadcore.

Jej oficjalny debiut płytowy BUM BUM” zapowiadały single wydane na rapowym kanale Kstyk i w eksperymentalnym labelu Tygrysy Records Błażeja Króla. Ostatecznie album ukazał się 22 listopada 2023 nakładem Polish Subtitles (CD) i enjoy life (kasety) oraz w wersji cyfrowej. Kolejny album – „lolopianko” – ukaże się tego lata w wytwórni BFF.

Grała m.in na: festiwalach OFF, Soundrive i LAS, supportowała duński duet GENTS, dzieliła scenę z m.in. zespołami Cudowne Lata, Wczasy, Spalarnia, Chair, The Saturday Tea.

Teledysk do singla Grzyby z wykorzystaniem filtrów AI został nominowany do nagrody w tegorocznym konkursie Polish Music Video Awards.

Na koncertach często towarzyszą jej wizualizacje Dominika Nawrockiego

ewasadowska.com


Dzień pierwszy:

04.07 | Javva • Saalfrat Alarhaji, Cichoń, Krenz: Nowy Materiał ft.: Ziomcy, ynaynska, GWAN


Javva

to: Piotr Bukowski (gitara), Łukasz Jędrzejczak (wokal, elektronika), Bartek Kapsa (perkusja), Maciej Moruś (perkusja, gitara basowa) i Mikołaj Zieliński (bas, wokal). To muzycy, którzy przez lata – jeżdżąc zdezelowanymi pojazdami, czasem na lawecie – współtworzyli bądź współtworzą legendarne formacje takie jak: Starzy Singers, Something Like Elvis, Mitch & Mitch, Contemporary Noise Quintet, ||ALA|MEDA||, T’ien Lai, Xenony, Hokei czy Opla.

W 2019 roku, nakładem wydawnictwa Antena Krzyku, ukazał się ich debiutancki album pt. Balance of Decay, będący inrtygującą i wciągająca mieszanką post-punka, krautrocka, funku i afrobeatu.

Podczas koncertu otwierającego Lado w Mieście 2024 zagrają przedpremierowo cały materiał z wychodzącej tuż po wakacjach drugiej płyty zatytułowanej Pícaros

javvaband.com
bandcamp
facebook


Saalfrat Alarhaji, Cichoń, Krenz: Nowy Materiał ft.: Ziomcy, ynaynska, GWAN

Saalfrat Alarhaji, Cichoń i Krenz ruszają we wspólną traskę z nową muzą, a w Warszawie zagrają z w/w składem gościnnym. Czyli co, przychodzisz? Nowa muzyka? Przedpremierowo? Od rapu po jakieś inne gatunki? Na jednym wydarzeniu? Bezprecedensowo? Dokładnie tak! W dodatku impreza przeniesie się do siostry Placu Zabaw aka BarKa, więc będzie się działo!

Saalfrat Alarhaji

Artysta poruszający się w obszarze A/V pochodzący z Chrzanowa. Karierę rapową zaczynał we współtworzonym do dzisiaj projekcie Ziomcy. W swojej twórczości eksploruje onirycznie brzmiący, oparty na samplach rap. Saalfrat Alarhaji to enigmatyczny, pełen braggi eksperyment.

Cichoń 

23-letni producent i raper ze Skawiny. W listopadzie 2022 wydał swój pierwszy album Humor. 7 czerwca ukazało się jego nowe wydawnictwo pt. DRAFT. Gościnnie udzielał się dla składów takich jak: Ziomcy, Tonfa czy Ćpajstajl, a echa tych kolaboracji daje się zauważyć i na w/w świeżym albumie.

Krenz

Warszawski producent, który w swojej twórczości łączy wpływy muzyki klubowej – głównie brytyjskiego rodowodu (od dupstepu przez jungle) – z gęstymi hiphopowymi instrumentalami. W jego najświeższej twórczości możemy zaobserwować współpracę z członkami Polskiej (i nie tylko) sceny rapowej.

+ sety live / DJ-skie zaproszonej ekipy:

Ziomcy

Ziomcy to czteroosobowy skład hip-hopowy wywodzący się z Torunia oraz Chrzanowa. Od 2021 r. wypuścili trzy albumy, a największym echem z nich odbił się dotychczas “Dolla Mixtape”, z którym ruszyli w swoją pierwszą trasę koncertową. Charakteryzują ich oryginalne, samplowane bity i organiczne podejście do muzyki.

W maju br. grali w Warszawie jako support Danny’ego Browna, a na naszej scenie pojawią się na jako goście swoich ziomków.

facebook

ynaynska

Pochodząca z Torunia, a obecnie mieszkająca w Trójmieście artystka działająca głównie w obszarze rysunku oraz muzyki na granicy ambientu i eksperymentu. Choć preferuje cięższe brzmienia, nieustannie poszukuje nowych dźwięków i form wyrazu, nie ograniczając się do jednego stylu.

GWAN 

DJ i artysta wizualny. Prowadzi audycję Drilling A Big Hole” we francuskim LYL Radio. Blenduje bass z trapem, noisem, dubstepem, industrialem i to nie koniec. Duża muzyka.

Wkrótce kolejne ogłoszenia.