październik – listopad
Tegoroczna, specjalna edycja Lublin Jazz Festiwal: Future Friendly wyróżnia się wyjątkowym i nowatorskim podejściem do jazzu jako gatunku oraz sposobu komponowania. Jest to wydarzenie szczególne, łączące tradycyjne brzmienia z nowoczesnymi technologiami, które pozwalają odkrywać jazz na nowo. Integracja artystów z technologiami cyfrowymi tworzy unikalne, immersyjne doświadczenia. Future Friendly symbolizuje otwartość na przyszłość i poszukiwanie nowych dróg rozwoju, inspirując twórców do eksperymentowania.
W ramach specjalnej edycji festiwalu, szczególny nacisk położono na kameralne zespoły, co pozwala na jeszcze bardziej intymne, głębsze interakcje między artystami a publicznością. Dzięki temu, uczestnicy mają szansę zanurzyć się w muzyce w sposób wyjątkowy. To wydarzenie nie tylko promuje jazz, ale także kreuje przestrzeń dla innowacji, pobudzając refleksję nad przyszłością muzyki w dobie dynamicznych zmian technologicznych. Koncerty będą prezentowane w specjalnych blokach: jazz i elektronika, jazz i elektroakustyka, jazz i nowe media, jazz i improwizacja.
Skrócony program
Sala Kameralna Piwnice Centrum Kultury w Lublinie
26.10.2024 / SOBOTA / GODZ. 20:00
PAULINA OWCZAREK / PETER ORINS (PL/FR)
27.10.2024 / NIEDZIELA / GODZ. 19:00
KOSMOS (PL)
MODERN DISTORTION QUARTET (PL) – Premiera
15.11.2024 / PIĄTEK / GODZ. 19:00
HAJSTRA TRIO (PL) – Premiera
16.11.2024 / SOBOTA / GODZ. 19:00
SUDNIK/MICHALEC/GADZAŁO (PL) – Premiera
KAMIL PIOTROWICZ- WRÆŻLIVØŚĆ(PL) – Premiera
22.11.2024 / PIĄTEK / GODZ. 19:00
MATALA LAMPOTILA (PL) – Premiera
CZARNOZIEM (PL)
DEAE (ILNICKA/RZEPKA) (PL) – Premiera
29.11.2024 / PIĄTEK / GODZ. 19:00
CIEŚLAK/KURZ (PL) – Premiera
OLGA ANNA MARKOWSKA (PL)
TYMEK PAPIOR – RUGS/CARPETS (PL)
Październik
26.10.2024 / piątek / godz.20:00
Paulina Owczarek / Peter Orins (PL/FR)
Spotkali się w 2015, zaproszeni przez pianistkę i kompozytorkę Satoko Fujii do udziału w projekcie Satoko Fujii Orchestra Berlin. Kilka koncertów (i dwie płyty orkiestry) później saksofonistka z Krakowa i perkusista z Lille mieli po raz pierwszy okazję improwizować jako duo, podczas solowej trasy Petera, w krakowskim klubie Baza jesienią 2019. Spotkanie to okazało się wstrząsająco udane (oboje gustują w nieograniczonej swobodzie, poszukiwaniach brzmieniowych i dźwiękowych eksperymentach) oraz domagało się pilnej kontynuacji. Wprawdzie plany koncertowe pokrzyżowała pandemia, ale udało im się nagrać płytę w Lille w lutym 2021. Duo koncertowało w Polsce, Francji, Czechach, Słowacji, Austrii, Belgii i Hiszpanii. Album YOU NEVER KNOW ukazał się nakładem francuskiego wydawnictwa Circum- Disc w październiku 2021. Od 2023 oboje grają też w trio woo (z pianistką Christine Wodrascką).
Paulina Owczarek – saksofony
Peter Orins – perkusja, elektronika
Recenzja Paulina Owczarek / Peter Orins – You Never Know w ANXIOUS
27.10.2024 /sobota/ godz. 19:00
Kosmos (PL)
Kosmos zadebiutował w grudniu 2022 roku i szybko zdobył uznanie na polskiej scenie jazzowej. Ich wyjątkowe brzmienie i dynamiczne występy przyciągają fanów jazzowej muzyki z całego kraju. Zespół wyróżnia się kreatywnością i świeżym podejściem do jazzu, co zaowocowało m.in. zdobyciem wyróżnienia w konkursie JAZZiNSPIRACJE podczas 13. Lublin Jazz Festiwal oraz zwycięstwem w I edycji WesJazz Competition.
Kosmos reprezentuje nową falę jazzową, a ich twórczość znalazła się na kompilacji Generacja JAZZ, wydanej przez U KnowMe Records. Album ten gromadzi utwory najciekawszych projektów na polskiej scenie jazzowej, a obecność Kosmos na tej liście podkreśla ich znaczenie i potencjał.
Jan Ostalski – trąbka, syntezatory Iwo Tylman – saksofony
Stanisław Szmigiero – fortepian, syntezatory
Kamil Guźniczak – kontrabas
Kacper Kuta – perkusja
Modern Distortion Quartet (PL)
Czterech muzyków z wschodniej Polski, eksplorujących granice muzyki eksperymentalnej, jazzu i noise’u, którzy przesuwa granice dźwięku i wykraczają poza utarte schematy. Ich występy to prawdziwe dźwiękowe eksplozje, w których improwizacja splata się z chaotycznymi fragmentami, tworząc niepowtarzalne muzyczne doświadczenia. Zespół odrzuca konwencje, rzucając wyzwanie słuchaczom do odkrywania zupełnie nowych brzmień. Każdy koncert Modern Distortion Quartet to niezapomniana podróż przez nieznane lądy muzyki, w której każdy dźwięk to manifest kreatywności i odwagi. Przygotuj się na doświadczenie, które poruszy Twoje zmysły i zawirowania emocji – to jest muzyka, która nie pozwala na obojętność!
Maciej Połynko – gitara, kompozycje
Łukasz Prokop – gitara
Grzegorz Łyjak – gitara
Sławomir Księżniak – gitara
Listopad
15.11.2024 / PIĄTEK / GODZ. 19:00
Hajstra Trio
Zespół opiera się na głębokim zrozumieniu instrumentów co pozwala na tworzenie bogatych, ekspresyjnych pejzaży dźwiękowych. Muzycy potrafią błyskawicznie reagować na siebie, co sprawia, że każdy drobny niuans staje się istotny w kontekście całej improwizacji. W ich muzyce można dostrzec wpływy z różnych gatunków – od swobodnej improwizacji, przez drony, aż po ambientowe kolarze. Dźwięki, które tworzą, tracą swoje pierwotne znaczenie, przekształcając się w różnorodne formy narracji.
Ghost – perkusja, perkusja preparowana
Zosia Ilnicka – flety
Paweł Doskocz – gitara
16.11.2024 / SOBOTA / GODZ. 19:00
Sudnik / Michalec / Gadzało (PL)
Trio Sudnik – Gadzało – Michalec to zespół pełen różnorodnych osobowości, ale zjednoczony wspólnym celem – muzycznym eksperymentem i poszukiwaniem nowych brzmień. Tadeusz Sudnik to pionier dźwiękowych poszukiwań, mistrz w tworzeniu multimedialnych koncertów, łączących elektronikę z awangardą. Pracował w legendarnym Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia, a jego twórczość to fuzja chaosu i precyzji, koncertował m.in. z Tomaszem Stańką w zespole Freelectronic, Krzysztofem Knittlem, Tadeuszem Wielecki, Zdzisławem Piernikiem. Krzysztof Kolor Gadzało to buntownik z kontrabasem, który przeszedł od punkowych brzmień warszawskich ulic do free jazzowego szaleństwa w zespole PKP. Jest kompozytorem, autorem piosenek. Występuje m.in. w zespole Same Suki. Jan Michalec, trębacz z Lublina, jest nieokiełznanym improwizatorem, który swoim zespołem Testudo i Mikroelementy wprowadza chaos i porządek na scenę muzyki intuitywnej.
Tadeusz Sudnik – elektronika
Karola Gadzało – kontrabas
Jan Michalec – trąbka
Kamil Piotrowicz –WRÆŻLIVØŚĆ(PL)
wræżlivøśćto zbiór skrajnych emocji, przekazów, stanów, doświadczeń i kontrastujących stylistyk wykraczających poza określony gatunek. Od postromantycznej pianistyki po radykalną muzykę elektroniczną, ostateczny kształt płyty powstawał w ostatnich dwóch tygodniach sierpnia, kiedy kompozytor łączył nagrania zrealizowane na przestrzeni ostatniego roku: od noise’owo – ambientowej sesji w Nowym Jorku, przez domowe nagrania w podwarszawskiej wsi Strzeń, po rejestrację koncertu dyplomowego w Królewskim Konserwatorium w Aarhus w Danii. Wydawnictwo ukaże się 27 września nakładem audiowizualnej platformy LAÅUDE. Kamil Piotrowicz wræżlivøśćią otwiera nowy etap autorskiej twórczości, nakierowanej na solowy, skondensowany przekaz emocjonalny.
Kamil Piotrowicz – pianino, elektronika
Recenzja wræżlivøść w ANXIOUS
22.11.2024 / PIĄTEK . GODZ. 19:00
Matala Lampotila (PL)
Zespół łączy różnorodne style muzyczne, tworząc unikalne brzmienie, które odzwierciedla ich artystyczne inspiracje. Free jazz wprowadza elementy spontanicznej improwizacji, pozwalając muzykom na eksplorację dźwięków i emocji w czasie rzeczywistym. Punk dodaje energii i buntu, tworząc dynamiczną atmosferę, podczas gdy surf wprowadza lekkość i nostalgiczne brzmienia fal.
Lofoty, z ich surowym, naturalnym pięknem, inspirują wizualnie, a tradycyjne fińskie karjalanpiirakat wnoszą do muzyki pierwiastek kulturowy, podkreślając wielowarstwowość ich kompozycji. To połączenie tworzy muzykę, która jest zarówno ekspresyjna, jak i refleksyjna, pełna kontrastów i niespodzianek.
Jacek Steinbrich – gitara, mini piano
Piotrek Dankiewicz – gitara basowa
Maciek Drzymała – perkusja, synth
Czarnoziem (PL)
Formacja tworzona przez Dawida Dąbrowskiego (syntezator modularny) i Michała Giżyckiego (klarnet basowy, saksofony). Duet odważnie kreuje własny niezależny język, korzysta z możliwości szerokiego spektrum gatunkowego – od eksperymentalnej elektroniki, muzyki improwizowanej po echa free jazzu i współczesnej muzyki elektroakustycznej. Brzmienie Czarnoziemu doprecyzowało się w intensywnym procesie prób, sesji, koncertów, stało się wyraziste i przejrzyste fakturalnie: od bezruchu, sonorystycznego minimalizmu, poprzez gęste magmowe drony, enigmatyczne linie melodyczne do dzikiego noise’u i ekstatycznego free. Muzycy wypracowali wymiar improwizacji, w którym tworzą koherentne struktury i dynamikę, nie rezygnując ze swych odrębności i inspirując się wzajemnie w kreacji dźwięku, narracji i ekspresji. 22 marca tego roku ukazał się ich debiutancki album – SOCHA, wydany przez Gusstaff Records / Don’t Sit On My Vinyl.
Dawid Dąbrowski – syntezator modularny
Michał Giżycki – klarnet basowy, saksofony
Recenzja Czarnoziem – Socha w ANXIOUS
DEAE (Ilnicka / Rzepka) (PL)
DEAE to duet na flety, perkusję, klawisze i elektronikę. Punktem wyjścia są średniowieczne utwory Hildegardy z Bingen, przekształcone w częściowo zakomponowany współczesny materiał improwizowany, uporządkowany i przefiltrowany przez własną, swoistą wrażliwość muzyczną. W 2023 r. zespół miał świetnie przyjętą premierę koncertową z gościnnym udziałem estońskiej kontrabasistki Mingo Rajandi podczas 12. Katowice JazzArt Festival i na festiwalu JazzKaar w Tallinie, w styczniu 2024 r. duet wystąpił na festiwalu Dni Muzyki Nowej w Gdańsku. Premiera płyty lithium: 24 czerwca 2024 roku nakładem wytwórni Kilogram Records.
Zofia Ilnicka – flety
Ola Rzepka – perkusja, elektronika
29.11.2024 / PIĄTEK / GODZ. 19:00
Cieślak / KURZ (PL) – Premiera
Dynamiczna kooperacja dwóch utalentowanych muzyków, którzy łączą różnorodne style i formy ekspresji. Tadeusz Cieślak, saksofonista, flecista i klarnecista basowy, z bogatym doświadczeniem w muzyce jazzowej, odkrywa nowe brzmienia, łącząc surową akustykę instrumentów z ich amplifikacją. Jego twórczość osadzona jest w kontekście współczesnych trendów, a do tej pory współpracował z różnymi zespołami, takimi jak Teo Olter Quintet i Ronnie N. Sławek „Księżyc” Księżniak, znany z projektów KURZ, Only Mess, Naczynia wprowadza psychodeliczne i improwizowane dźwięki, wykorzystując gitarę i efekty. Ich występy są pełne innowacyjności, oferując słuchaczom niezapomniane doświadczenia muzyczne.
Tadeusz Cieślak – saksofon, flet poprzeczny, klarnet basowy, efekty Sławomir Księżniak – gitara, efekty
Olga Anna Markowska (PL)
Polska artystka interdyscyplinarna, multiinstrumentalistka i kompozytorka. W pracy solowej jej twórcze poszukiwania obejmują muzykę dawną, minimalizm, ambient i gatunki awangardowe.
Płynnie łączy elementy elektroniczne z dźwiękami cytry i wiolonczeli, tworząc sugestywne pejzaże dźwiękowe. Entuzjastka fascynujących zbiegów okoliczności i tworzenia nagrań w domowym zaciszu. W marcu 2024 pojawiła się jej debiutancka EP Thrills wydana nakładem labelu Kanu Kanu Recordings. Współpracuje z takimi artystami jak Piotr Kaliński (Hatti Vatti, Nanook of The North), Olgierd Dokalski (kIRk) oraz KYMATIC ensemble. Ponadto komponuje i produkuje muzykę do instalacji artystycznych i filmów krótkometrażowych.
Olga Anna Markowska – głos, cytra, elektronika
Tymek Papior – RUGS/CARPETS (PL)
Multiinstrumentalista, kompozytor i producent. Jego muzyka to połączenie elektroakustycznych kompozycji z improwizacją. Artysta wykorzystuje preparowane instrumenty i elektronikę do przetwarzania i tworzenia dźwięku. W wieku 16 lat zaczął koncertować jako perkusista z najlepszymi muzykami sceny muzyki improwizowanej. W 2023 Artysta wydał solową EP-kę WIND EP oraz singiel Truffles Attack (feat. Wuja HZG) na albumie Portrety 2 wydanym przez uknowmerecords. W 2024 ukazały się dwa albumy – LUMBAGO (Tymek Papior, Wuja HZG) oraz debiutancka solowa płyta Tymka Rugs/Carpets.
Tymek Papior – perkusja, elektronika
Organizator: Impresariat Centrum Kultury w Lublinie Mail: impresariat@ck.lublin.pl | tel. 81 466 61 09
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej NextGenerationEU w ramach Krajowego Planu Odbudowy
– KPO dla Kultury