Stół Powszechny, Warszawa
24 listopada 2024, 20:00
Istniały już zespoły o nazwie Massacre, ale ten różni się od wszystkich swoich poprzedników. Jest to duet dwóch uznanych muzyków – saksofonisty i elektronika Antona Ponomareva oraz gitarzysty Antona Obrazeeny.
Obrazeena jest liderem moskiewskiego zespołu noise-rockowego Jars, natomiast Ponomarev gra w formacjach punk-avant-jazz-noise, takich jak Teufelskeller, Brom, Speedball Trio czy Catatonic Leisure. Występował z Jars i nagrywał z nimi partie saksofonu więc w końcu narodził się pomysł na projekt w duecie. Ich pierwszy występ jako P/O MASSACRE odbył się w październiku 2018 roku.
Debiutancki album zatytułowany tak samo jak zespół został wydany przez Utech Records (USA) na początku 2021 roku (LP/CD). To ściana niskiego, gęstego przesteru, który można niemal chwycić w dłonie i wcierać w twarz. Album wciąga słuchacza w świat czystego dźwięku, który wypełnia pomieszczenie równie łatwo, jak opróżnia czaszkę – to znakomita podróż przez nieskończone pejzaże dronów.
Dwa lata później P/O MASSACRE idzie głębiej w eksperymenty z immersyjnym hałasem, wydając drugi album, Aural Corrosion. Na tej płycie współpracują z Alexem Buess’em (szwajcarskim muzykiem, kompozytorem, inżynierem dźwięku i liderem zespołu 16-17) oraz Merzbow (Masami Akita). Album przedstawia architekturę zbudowaną z przesterów, procesorów Moog, sprężynowych pogłosów, efektów dronowych i innych, rozwijanych w różne strony przez dwóch weteranów elektroniki i noise’u. To podróż czystych doznań, destrukcji i odrodzenia – dźwiękowa dekompozycja, która wibruje pod czaszką.
Trzeci album zespołu, jest pewnym przedłużeniem albumu Aural Corrosion z 2023 roku z udziałem Merzbowa i Alexa Buessa. Opierając się na materiałach z tej samej sesji nagraniowej, co poprzednik, Sonic Oblivion oferuje inne wrażenia. To niemal dwugodzinna płyta pełna ostrych jak brzytwa i głębokich jak grób gitarowych hałasów Obrazeeny, apokaliptycznej elektroniki i przenikliwych, saksofonowych nawałnic Ponomareva, w towarzystwie elektroakustycznych tekstur.
„Głębokie wibracje dwóch kreatywnych umysłów! To jest PRAWDZIWE! (…) Super-intensywna, oczyszczająca kąpiel dźwiękowa nowej ery! W niezwykle udanym i kreatywnym miksie, ci dwaj rosyjscy mistrzowie nie biorą jeńców! KOCHAM TO! Radykalna brutalna poezja i rock z kosmosu prosto w twarz! To antidotum na masakrę – to genialne BESTIE o właściwościach leczniczych. To radykalne nowe podejście i atak na wszystkie poprzednie próby tworzenia Noise. Topniejące piękno!” (Mats Gustafsson).
Warszawski koncert w Stole Powszechnym poprzedza występ chłopaków na festiwalu Krakowska Jesień Jazzowa 25 listopada i stanowi część ich europejskiej, trwającej już miesiąc trasy. Do zobaczenia!
Jako supporty wystąpią:
Dystopian Control
(Gdańsk) / harsh noise /
Andrzej Peszel jako jednoosobowy harsh – noisowy projekt, poruszający tematykę społecznej kontroli i dominacji.
yanari
Noise / Glitch / Nowy dzień ten sam ból!
Jednoosobowy projekt z Katowic. Kiedy wkroczysz w obszar słuchowy jednoosobowego projektu YANARI, rozpoczniesz fascynującą podróż stworzoną przez Miłosza Dziechciarka (aka PLEŚŃ , MNICH). Jego eksperymentalne przedsięwzięcie, skoncentrowane wokół gatunków noise i glitch jest świadectwem wyrafinowanej kreatywności, głęboko zakorzenionym w kontekście performatywnym i krytycznym spojrzeniu na posthumanistyczną rzeczywistość. Yanari splata dźwiękowe wątki w niekonwencjonalne narracje. Wejdź w wyjątkową podróż dźwiękową, która pobudza do refleksji nad granicami i znaczeniami.
Bilety: 40 zł
Opracowała: Marta Podoska