Avant Art Festival 2024 – Wałbrzych, Legnica

5-7 lipca 2024

Avant Art Festival 2024 Wałbrzych

Avant Art Festival to znany w Polsce festiwal muzyki i sztuki eksperymentalnej i awangardowej, który po raz 17. pojawi się w tym roku we Wrocławiu, a po raz 8 w Warszawie. Na początku lipca rozpocznie również 3-letnią, niezwykle ważną w historii festiwalu obecność na Dolnym Śląsku. 

W dniach 5-7 lipca Avant Art Festival po raz pierwszy zagości w Wałbrzychu, a następnie pod koniec lipca – w postaci wydarzeń specjalnych – również w Legnicy (więcej informacji na ten temat udostępnimy niebawem).

Wśród ogłoszonych projektów edycji w Wałbrzychu usłyszymy:

Duet Luciany Rizzo i Piotra Damasiewicza, koncerty solowe Wojtka Mazolewskiego i Daniela Szweda, wielokrotnie nagradzany, najnowszy projekt saksofonisty i klarnecisty Marka Pospieszalskiego (Oktet) zespoły Marmur (Rumiński/Moretti) i Zdrój, a także pochodzącą z Belgii kompozytorkę i performerkę Daisy Ray.

Performatywny charakter festiwalu uzupełni pokaz mody no_przesada Martyny Koniecznej oraz sekcja filmowa w ramach Avant Art Film z filmami: Rave (reż. Łukasz Ronduda Dawid), Licht: Szaleństwo i Opera oraz Singeli Movement: Greed for Speed w reż. Jana Moszumańskiego. 

Z myślą o lokalnej scenie muzycznej, organizatorzy planują przeprowadzenie jednego ze swoich flagowych projektów Open Call for sonic art,  którego laureat_ka wystąpi w ramach programu tegorocznej, wałbrzyskiej edycji festiwalu.

Miejsca Festiwalowe:

Centrum Nauki, Kultury i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA 
Galeria Sztuki w Legnicy
Kino Apollo / Wałbrzych
Kino Piast / Legnica

Organizator: Fundacja Avant Art
Patronat: wyborcza.pl, Radio Wrocław

Główny Partner: Centrum Nauki, Kultury i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu

Partnerzy: Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA, Galeria Sztuki w Legnicy, Dolnośląskie Centrum Filmowe (DCF), Kino Apollo, Kino Piast, Harcówka PTTK

avantart.pl

Facebook

Instagram

Wydarzenie na facebook


Program:

Wałbrzych

5 lipca 2024 (piątek)
Miejsce: Kino Apollo

18.00 | Avant Art Film / Singeli Movement: Greed for Speed, reż. Jan Moszumański 2022
Miejsce: Centrum Nauki, Kultury i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu
19.00 | Luciana Rizzo & Piotr Damasiewicz
20.00 | Wojtek Mazolewski Solo ≠ goście 
21.00 | Marek Pospieszalski OKTET

6 lipca 2024 (sobota)
Miejsce: Kino Apollo

18:00 | Avant Art Film / RAVE reż. Łukasz Ronduda Dawid Nickel / Polska / 2024
Miejsce: Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
19.00 | Martyna Konieczny ” no_przesada” pokaz mody
Daisy Ray
Miejsce: Stara Kopalnia/ Kawiarnia Sztygarówka

20.00 | Open Call/konkurs dla młodych artystów
20.45 | Daniel Szwed
21.45 | Marmur (Rumiński/Moretti)
22.45 | Zdrój 

7 lipca 2024 (niedziela)

Miejsce: Kino Apollo
16.30 | Avant Art Film / Licht: Szaleństwo i Opera


Legnica

26 lipca 2024
Miejsce: Kino Piast
18.00 | Avant Art Film / Mutin in Heaven: The Birthday Party

27 lipca 2024
Miejsce: Kino Piast
18.00 | Avant Art Film / RAVE reż. Łukasz Ronduda Dawid Nickel / Polska / 2024

28 lipca 2024
Miejsce: Kino Piast
16.00 | Avant Art Film / Licht: Szaleństwo i Opera

31 lipca 2024 (środa)
Miejsce: Galeria Sztuki w Legnicy
19.00 | wernisaż wystawy Tabula Rasa
20.00 | Æthereal Arthropod (ESP)


Artyści

Luciana Rizzo (ARG)
& Piotr Damasiewicz (PL)

Piotr Damasiewicz
fot. Sisi Cecylia

Piotr Damasiewicz – kompozytor, trębacz, multiinstrumentalista, edukator, podróżnik oraz kurator międzynarodowych platform muzycznych. Luciana Rizzo – artystka dźwiękowa i muzyczka. Mieszka i pracuje w Buenos Aires.  Początek historii ich wspólnej historii zaczął się 2022 r. w Wiedniu w klubie Celest na jednej ze słynnych poniedziałkowych sesji improwizowanych, zainicjowanych przez legendarnego, nieżyjącego już Marko Eneidiego. Artystów połączył wiedeński perkusista Didi Kern, pełniący w tym czasie rolę gospodarza i kuratora, który zestawił ich ze znakomitym Mathiasem Loibnerem. Trio zaprezentowało improwizowany koncert zgodnie z tradycją miejsca, inicjujący poszczególne spotkania muzyczne. Tego wieczoru Luciana wspomniała o swoim życzeniu odwiedzenia Polski i chęci eksplorowania lokalnej sceny muzycznej, co już wkrótce wydarzy się na zbliżającym się Avant Art Festival w Wałbrzychu.

Ten duet to zestawienie dwóch zupełnie odmiennych osobowości wywodzących się z rożnych tradycji i stylów, u których zdecydowanymi elementami składającymi się na wspólny artystyczny język jest improwizacja i eksperyment. Artyści przedstawicielami polskiej sceny muzyki improwizowanej (Wojtek Mazolewski, Michał Szamburski, Patryk Zakrocki, Grzegorz Lesiak, Kateryna Ziabliuk, Paweł Romańczuk) w jednych z najważniejszych miejsc na muzycznej mapie Polski. 

piotrdamasiewicz.com

linktr.ee/lurizzo


Wojtek Mazolewski Solo (PL)

Wojtek Mazolewski

Wojtek Mazolewski – kontrabasista, basista i kompozytor. Twórca i lider wielu projektów: Wojtek Mazolewski Quintet, Pink Freud, Yugen, Bassisters Orchestra, Paralaksa. Współpracownik światowych sław (m.in. Dennis Gonzales, Tim Berne, John Zorn, Peter Kowald) oraz rodzimych gwiazd, m.in.: Tomasz Stańko, Tymon Tymański, Jerzy Mazzoll, Mikołaj Trzaska, Wojtek Waglewski, John Porter, Fisz, Emade, Marcin Masecki. Przesuwa granice muzycznych interpretacji i prezentuje słuchaczom nowy sposób postrzegania muzyki jazzowej. Jego twórczość to nieoczywiste aranżacje i energetyczne połączenie tradycji z nowoczesnością, które inspiruje i porywa amatorów (nie tylko) jazzu – w kraju i za granicą. Wojtek Mazolewski definiuje muzykę na swój własny sposób, jednocześnie podkreśla jej uniwersalną moc: „Muzyka to abstrakcyjne przesłanie, pełne energii i siły, które możesz interpretować według własnego uznania. Z tego przesłania weź wszystko, co Ci odpowiada.”

Instagram

Facebook


Marek Pospieszalski Oktet (PL)

Marek Pospieszalski Oktet

Projekt jak w soczewce skupia to, co najlepsze na współczesnej scenie muzyki improwizowanej. Odważne idee lidera realizuje zespół złożony z artystów, których należy określić mianem crème de la crème improwizatorów w tej części Europy. Już od premiery fonograficznego debiutu oktet został okrzyknięty flagowym polskim zespołem, co znalazło potwierdzenie w rankingach podsumowujących rok 2022 r., na czele z ankietą krytyków muzycznych w magazynie Jazz Forum, w której dwupłytowy album „Polish Composers of the 20th Century” uzyskał tytuł Płyty Roku, a Marek Pospieszalski zwyciężył w najbardziej prestiżowej kategorii Muzyk Roku.


Daniel Szwed (PL)

Daniel Szwed
fot. Dawid Misiorny

Współtwórca kolektywu BNNT (z Konradem Smoleńskim) z którym działają w sferze dźwięku i obrazu od 2008 roku, debiutuje solowym materiałem. W swoich poszukiwaniach stawia na oszczędny zestaw, szukując nowych faktur i barw dźwięku. Elektryfikuje bębny, na bazie rytmu zapuszcza się w technoidalne formy i metaliczne powidoki. Agresywne zagrania czasem oplata w ziarniste, dronowe pasma, kiedy indziej zahacza o quasi-metalowe formy. Niekonwencjonalnie wykorzystuje perkusję, buduje pogłos, skręca w rejony surowego techno i szorstkiej muzyki noise. Balansuje na granicy elektroakustyki, metalu i industrialu, wyznaczając sobie kierunek miarowym brzmieniem i rytualną formą. Razem z Patrykiem Daszkiewiczem, Mateuszem Rosińskim i Krystianem Piotrem (LAS) współtworzy kolektyw-wydawnictwo HISS.

Instagram


Marmur (Rumiński / Moretti) (PL)

MARMUR

Duet stworzony przez Artura Rumińskiego (Furia, Thaw, ARRM i dużo innych) i Macia Morettiego (LXMP, podobno Mitch & Mitch i dużo innych) eksplorujący estetykę pejzaży dźwiękowych, rozpadających się sokowirówek, bałaganu piezoelektrycznego i roztocza w powiększeniu 10000x. Wydawnictwo Szara Reneta wydało na kasecie ich pierwszy materiał zatytułowany Doom Service.

linktr.ee/macior


Zdrój (PL)

Zdrój

Polsko-holenderski improwizujący duet na gitarę (Jakub Zasada) i perkusję (Sebastiaan Janssen) z Wrocławia. Zespół współtworzy stale fermentującą społeczność muzyków wokół Salki (Kurws, Ukryte Zalety Systemu, Przepych, Atol Atol Atol). W kwietniu ukazała się ich druga płyta Koleiny – Fonoradar Records (LP) i Syf Records (MC). Duet porusza się w stylistyce instrumentalnego free punku z elementami krautrocka i noise’u, udowadniając, że swobodna improwizacja to bardziej idea, niż ujęty w ramy gatunek muzyczny.

Facebook


Daisy Ray (B)

Urodzona w Belgii kompozytorka i performerka Daisy Ray zaprasza Cię na radosną podróż przez różnorodne gatunki muzyki EDM. Daisy śpiewa o ptakach i pszczołach, wykrzykując refreny w rytm szczekających psów i hałaśliwych beatów. Zanurz się w dźwiękowym uniwersum Daisy, które jest poszatkowane, wyplute, wypalone i pokręcone – jej utwory nigdy nie podążają prostą ścieżką.

Instagram


Martyna Konieczny no_przesada
pokaz mody (PL)

No_przesada

Projektantka ubioru po łódzkim ASP związana z Fundacją Działania w Łodzi, w której prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z zakresu mody, kostiumu i malarstwa. W siedzibie fundacji stworzyła swoją pracownię krawiecką pod szyldem No przesada. Robiła kostiumy do sztuk w wielu polskich teatrach, między innymi w Teatrze Współczesnym w Szczecinie,  TR Warszawa,  Teatr Tańca w Poznaniu. Pracowała przy kostiumach i stylizowaniu do klipów i występów dla takich artystów jak: Siksa, Young Leosia, Mata, Żabson. Uczestniczyła również przy produkcji wielu etiud łódzkiej Szkoły Filmowej jako kostiumografka, a także jako stylistka na planie programu Top Model Polska.

Instagram


Wystawa Tabula rasa

Tabula rasa

Artyści: Piotr Kowalski, Stach Szumski 

Zespół kuratorski: Krzyś Bykowski, Iza Roko
Prezentacja dialogu między dziełami Piotra Kowalskiego i Stacha Szumskiego – dwóch artystów z podobnego środowiska artystycznego, absolwentów ASP w Warszawie na kierunku Sztuki Mediów, którzy wkroczyli w świat sztuk wizualnych poprzez graffiti, choć ich obecne formy artystyczne znacznie się różnią. Patrząc na prace Stacha, dostrzec można silną inspirację górami i jaskiniami, krajobrazem, który otaczał go przez większość życia. Abstrakcje w jego twórczości przybierają organiczne, pulsujące, niemalże żywe formy. Natomiast obiekty Piotra są znacznie bardziej statyczne, surowe i szare; artysta wyraźnie odwołuje się do tkanki miejskiej, korzystając z materiałów powszechnie używanych w sektorze budowlanym – betonu czy stali.

Koncepcja Tabula rasa zakłada, że człowieka kształtują w pełni empiryczne doświadczenia i otaczające go środowisko. Przyglądając się pracom obu artystów, wyraźnie widać, jak środowisko, w którym dorastali, odbija się w ich twórczości, która doskonale wkomponowuje się w otaczające ich krajobrazy zarówno merytorycznie, jak i formalnie. Nie można jednak zaprzeczyć, że w pracach Piotra i Stacha łatwo dostrzec podobieństwa, wspólny punkt wyjścia i podejście do tworzenia. Przyglądając się im bliżej, zauważyć można, że obaj artyści wykorzystują inspiracje miastem i przyrodą – rzeźby Piotra, choć chłodne i ciężkie, momentami przybierają formy roślinne – druty stają się łodygami, bloki betonowe pniem. Stach z kolei posługuje się w swoich pracach symbolami różnych kultur i współczesnymi logotypami, wykorzystując w swojej twórczości nowoczesne technologie – wydruki cyfrowe i żakardy.

Koncepcja Tabula rasa stawia kulturę ponad naturą i biologią. Jednak, jak widać na przykładzie obu artystów, przyroda stanowi fundamentalny i nieunikniony aspekt ludzkiej natury, wywołując nostalgię i przyciągając do siebie. Z drugiej strony, od kultury nie ma ucieczki – współczesny świat to świat informacji i technologii, od których człowiek jest zależny. Każdy stoi na rozdrożu tego dualizmu.


Æthereal Arthropod (ESP)

Æthereal Arthropod

Nestor Peixoto Aballe to producent muzyczny, którego podejście kompozytorskie opiera się na metodycznym nakładaniu warstw kontrolowanej improwizacji, inspirowanej metodą naukową – odkrywaniu nowych formuł strukturalnych poprzez uważną obserwację wzorów i ich fuzję. Jego najnowszy projekt Æthereal Arthropod, nazwany na cześć gatunku owada, obejmuje serię apokaliptycznych utworów, pełnych szacunku zarówno dla larw, jak i innych bezkręgowców. Ścieżka dźwiękowa do końca cywilizacji, oparta na produkcjach uzbrojonych w glitche i koszmarne drony, które grożą przeniesieniem muzycznych granic (i naszych bębenków) do samego piekła. 

Bandcamp