TSE powołano w październiku 2020 roku, po wspólnym koncercie w Ratuszu Staromiejskim, a jej podstawowym celem jest twórcza współpraca, promowanie lokalnych artystów, organizacja koncertów, wspólnych sesji, nagrań, czy realizowanie różnych projektów artystycznych i innych wydarzeń. To inicjatywa otwarta, wolna, a każdy kreatywny wkład jest mile widziany.
Trójmiejską Scenę Elektroakustyczną powołali artyści mający na koncie wieloletnią działalność solową, uznanie publiczności i krytyków, bogate dyskografie i udział w wielu wydarzeniach na całym świecie: Max Kohyt, Jacaszek, Dariusz Mazurowski, Katarzyna Podpora oraz Krzysztof Topolski (Arszyn).
Połączenie silnych indywidualności, różnego podejścia do procesu twórczego, czy postaw estetycznych dało w rezultacie interesujący i wielobarwny świat dźwiękowy. Łączący elektronikę, akustyczne instrumentarium, fieldrecording, sceniczny performance i improwizacje w jedną całość. Od chwili swojego powołania, w ramach TSE zrealizowano dwie sesje improwizowane, które doczekały się dobrze przyjętych prezentacji radiowych i zostały opublikowane na limitowanych płytach CD, a ponadto będący wspólnym dziełem spektakl muzyczny Summa Technologiae, zamówiony przez Operę Bałtycką.
Artyści działający w ramach Trójmiejskiej Sceny Elektroakustycznej mają do zaoferowania wspólne koncerty, mogące mieć różną formę – zespołowych improwizacji, programu łączącego solowe występy z setem grupowym, muzyki dostosowanej do szczególnych miejsc i wypełniających daną przestrzeń, czy też tematyczne spektakle, instalacje dźwiękowe, muzykę filmową i teatralną, a także wiele innych form. Wszystkie realizacje charakteryzują się dźwiękiem wysokiej jakości, mogą też być prezentowane w postaci wielokanałowej.
Fotorelacja z z koncertu SPONTAN_05 + TSE, Gdańsk,
Kolonia Artystów, 15.07.2022, fot. Kamil Milewski,
Muzyczne Oko
BIOGRAMY ARTYSTÓW:
Dariusz Mazurowski
Jest kompozytorem muzyki elektroakustycznej, producentem i wykonawcą. W swojej twórczości koncentruje się przede wszystkim na utworach akusmatycznych, ale komponuje również na instrumenty z elektroniką, realizuje instalacje audio, kolaże radiofoniczne, czy muzykę improwizowaną.
Początki aktywności kompozytorskiej Dariusza Mazurowskiego datują się na późne lata 80-te, kiedy zrealizował swoje wczesne próby, początkowo prezentowane publiczności klubowej, a w konsekwencji także na koncercie (w grudniu 1988 roku). W latach 90. mieszkał w Pradze, gdzie skomponował szereg utworów elektroakustycznych, przed ostatecznym powrotem do Gdańska.
W swoich utworach wykorzystuje zarówno instrumenty analogowe, jak i współczesną technologię cyfrową oraz możliwości oferowane przez komputery – łącząc dźwięki elektroniczne / syntetyzowane z materiałem konkretnym, pochodzących z nagrań mikrofonowych, próbkami (sampling). Jego podejście charakteryzuje się pewnym dynamizmem, wyrażającym się choćby poprzez stosowanie środków live electronic, czy realizowaną na żywo dyfuzję dźwięku za pośrednictwem wielokanałowych systemów nagłośnieniowych. W czasie swoich koncertów solowych zwykle łączy zapisane ścieżki z dodatkowymi manipulacjami i partiami wykonywanymi na żywo (niekiedy wręcz improwizowanymi) za pomocą środków elektronicznych.
Dariusz Mazurowski podejmuje także działania plastyczne (grafika, rysunek, fotografia i wideo), jest aktywny jako publicysta, pisząc teksty poświęcone przede wszystkim muzyce współczesnej, jej historii, perspektywom, czy też związanym z nią zagadnieniom technicznym i warsztatowym (m. in. w miesięcznikach Estrada i Studio, Muzyka21 oraz Muzyka i Technologia). Swoje prace teoretyczne prezentuje także na konferencjach naukowych i warsztatach, produkuje koncerty muzyki elektroakustycznej.
Muzyka Dariusza Mazurowskiego była prezentowana przez stacje radiowe na całym świecie, wykonywana na festiwalach i podczas innych wydarzeń w Europie, Ameryce Północnej, Południowej i Azji. Także jego instalacje, prace wizualne i grafiki były wystawiane w różnych galeriach. W ostatnim czasie brał udział m. in. w następujących wydarzeniach:
Audio Art (Kraków 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2021), MUSICACOUSTICA (Pekin 2012), Rezonans (Kraków 2013), ohrenhoch der Geräuschladen (Berlin, 2012, 2014), Echofluxx14 (Praga 2014), LEMESG (Sankt Petersburg 2014), Music for No Tape / ERARTA (Sankt Petersburg 2014), ICMC / SMC (Ateny 2014), Cross-Art 2015 (Sankt Petersburg 2015), CIME 2015 (Lizbona), MUSLAB 2015 (Buenos Aires), NYCEMF 2016 (Nowy Jork), Visiones Sonoras 2016 (Morelia / Meksyk), MUSLAB 2016 (Meksyk), CCM Sonic Explorations 2016 (Cincinnati), NYCEMF 2017 (Nowy Jork), TIES 2017 (Toronto), CIME 2017 (Moskwa), Brussels Electronic Marathon 2017, Screen&Sound 2017 (Kraków), MUSLAB 2017 (Meksyk), Festival de Arte Nuevo 2017 (Chihuahua, Meksyk), Vox Electronica 2018 (Lwów), EM-VISIA 2018 (Kijów), Wiosna elektroakustyczna 2018 (Rethymnon, Kreta), NYCEMF 2018 (Nowy Jork), digitIZMir / 4 (Izmir, Turcja), IV Krakowski Festiwal Akordeonowy (Kraków), Screen&Sound 2018 (Kraków), MUSICACOUSTICA 2018 (Pekin), ICMC / NYCEMF 2019 (Nowy Jork), Zbliżenia 2019 (Gdańsk), Acousmonium / CIME 2019 (Kraków), Electroacústica del mundo: Polonia 2019 (Casa del Lago UNAM, Meksyk), NYCEMF 2020 (edycja online, z powodu pandemii), CIME 2020 (edycja online), digitIZMir 6 (edycja online), Audio Art 2020 (edycja online), NYCEMF 2021 (online), ICMC 2021 (Santiago, Chile), Musiques Démesurées 2021 (Clermont-Ferrand, Francja) i innych.
Jest aktywnym członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME) oraz kuratorem i producentem cyklu koncertowego Nowa Muzyka w Starym Ratuszu, odbywającego się w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku.
Jego kompozycje ukazały się na wielu płytach (CD i DVD), w tym między innymi: Pseudaria / Divertimento (Acte Préalable), Different Types of Fallacies (Audiomat), Back in Time (Mathka), Non Acoustic Symphony (Neuma) i Hidden Dimensions (Neuma).
PODPORA/KOHYT (Katarzyna Podpora, Max Kohyt)
Duet o podwójnej osobowości, uformowany ‘na granicy dwóch światów’: świata tradycyjnie rozumianej, granej, komponowanej muzyki (Max Kohyt – muzyk, kompozytor muzyki teatralnej, zafascynowany muzyką współczesną i zagadnieniami kompozycji); oraz świata sztuki wizualnej – rzeźby, intermediów, gdzie dźwięk, tak jak język może transformować przestrzeń (Katarzyna Podpora – dr sztuki w dziedzinie rzeźby i intermediów, artysta niezależny, tłumacz, skupia się na nasłuchiwaniu przestrzeni i języka, na biografiach rzeczy oraz na fenomenie zapisu).
Komponują i improwizują prowadząc dialog – między sobą, także z otaczającą przestrzenią – tak, aby powstająca muzyka, nie dominowała audiosfery miejsca. Używają instrumentów nietypowych, zdezelowanych, preparowanych przy pomocy przedmiotów (których biografie mają znaczenie); pojawiają się też warstwy elektroniki – syntezatorów, thereminu, taśm z nagraniami – manipulowanych zarówno na szpulowym magnetofonie jak i odtwarzanych z prostych kaset na analogowych urządzeniach. Każdy dźwięk jest inny i każdy ma znaczenie. W roku 2020, nakładem Bocian Records, ukazał się album studyjny Nights Are Numbered.
Jacaszek
Kompozytor i producent muzyki elektroakustycznej łączącej dźwięki preparowane elektronicznie z instrumentarium. 18 albumów solowych i we współpracy. Współpracuje z artystami wizualnymi i video, choreografami, fotografami oraz reżyserami filmowymi i teatralnymi. Autor muzyki do filmu , teatru, słuchowisk. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Artysta jest laureatem blisko 20 nagród. Występował na najważniejszych festiwalach muzyki elektronicznej i eksperymentalnej w USA (Decibel Unsound, Hopscotch), Kanadzie (Mutek), oraz w większości krajów europejskich m. in. Atonal Berlin Kraków, Unsound, Open’er Gdynia, Off Katowice, L.E.V. Gijon), Alphaville London, Fertilizer London/UK, Free Form St Petersburg, Chop Festival Shenzen.
Nagrody:
– International Documentary Association Award, Los Angeles USA – NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA,
– The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative – nominacja,
– Grand Prix Festiwalu Nowa Tradycja 2018 (wraz z Vocal Varshe),
– Festiwal Muzyki Filmowej im Krzysztofa Komedy “Hejter”-NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA ( nomincja ),
– Festiwal Muzyki Filmowej Kraków “Hejter”- NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA ( nomincja ),
– Polskie Nagrody Filmowe “Orły” “Hejter”-NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA ( nomincja ),
– Złote Gęśle dla najlepszego instrumentalisty na Festiwalu Nowa Tradycja 2018,
– International Film Award “East-West. Golden Arc” Moscow- NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA ( nomincja ), – EFTA -Estońska Nagroda Filmowo Telewizyjna – NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA,
– Two Theatres Grand Prix Award Sopot PL – NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA,
– Minsk International Film Festival “Listapad” Minsk BY – NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA,
– Be There! Corfu Animation Film Festival GR -NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA,
– Animation Forum Cairo Kair EGY („Lost Senses – wyróznienie za muzykę),
– Giffoni Valle Piana IT („Sala Samobójców” – NAJLEPSZA ORGINALNA MUZYKA.
Krzysztof Topolski
Artysta dźwiękowy, perkusista, Autor projektów z dziedziny muzyki i sztuki dźwięku. Zajmuje się field recordingiem, akustyczną ekologią i krajobrazem akustycznym. Tworzy instalacje dźwiękowe. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, Realizuje projekty poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Występuje jako Arszyn. Gra w zespole Synchrotrony. Był kuratorem projektu edukacji dźwiękowej Ucho w Wodzie czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej, pomysłodawcą i kuratorem festiwalu sztuki dźwięku Soundplay, oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku.
Jako artysta dźwiękowy i edukator współpracował z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce. Prowadził warsztaty, grał koncery, brał udział w wystawach i festiwalach. Zrealizował instalację dźwiękową Falowanie w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oraz uczestniczył w cyklu wystaw dźwiękowych Polish Soundscape. Brał udział w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.
Zrealizował m.in. pojekty: Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/Perspektywy – reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolinii. Wraz z Mariuszem Warasem stworzyłem instalację Fabryka w CSW Znaki Czasu w Toruniu, a także prezentowałem utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku.
Zrealizował projekty nagrań terenowych Arszyn-Emigrant, oraz W terenie-Suwalszczyzna. Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu, stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2010, 2013). Otrzymał stypendium rezydencyjne Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze oraz Fundacji ArtsLink w Nowym Jorku – rezydencja w Ohio Sate University School of Music w USA. Przebywał i pracował w ośrodku muzyki elektroakustycznej EMS w Sztokholmie. Uczestniczył w rezydencji w Skalar Center for Sound Art and Experimental Music w Seyðisfjörður, Islandia. Brał udział w wielu festiwalach m.in: Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, Narracje w Gdańsku. CoCArt w Toruniu, Unsound w Krakowie, Line_in : Line_out oraz Wien Modern w Wiedniu, Stimul oraz Echofluxx w Pradze, Sound Around w Kaliningradzie, Jazz and Experimental Music from Poland w Londynie i Istambule, Lublin Jazz Festiwal, Dni Muzyki Nowej w Gdańsku.
krzysztoftopolski.wordpress.com