Styczniowe premiery Zoharum – new experimental art

ORD – Withered Bones  (CD/digital)

ORD Anxious Magazine

ORD to kolejny artysta z Rosji, który zagościł w katalogu Zoharum. Za projektem stoi Alexey Shipilov, właściciel labelu Status Prod. Muzyk może pochwalić się już dość sporym dorobkiem fonograficznym, którym niewątpliwie ugruntował swoją pozycję na rosyjskiej scenie eksperymentalnej, z czasem wychodząc szerzej poza jej granice.

Materiał zawarty na “Withered Bones”, krążku ukazującym się w Zoharum, to wynik kilku sesji zarejestrowanych między jesienią a zimą 2020 w Centrum Muzycznym “Yunost” i zmiksowanych latem 2021 w studiu przez Andreya Volkova.

Mamy tutaj do czynienia z muzyka rytualną o silnie medytatywnym oddziaływaniu, opartą na tradycyjnych instrumentach akustycznych (misy grające, flety, dzwonki rurowe, karatały, tamburyn i inne perkusjonalia) przy wsparciu nagrań terenowych, sampli i efektów. ORD poprzez własną muzykę, oprawę graficzną i występy na żywo demonstruje swoje przywiązanie do buddyjskiej tradycji rytualnej oraz poprzedzających ją praktyk szamańskich, co nadaję pewnego kolorytu i może stanowić atut. Jednak niewątpliwie z powodzeniem może zaistnieć w świadomości odbiorcy, nie mającego zbytnio styczności z buddyjskimi praktykami medytacyjnymi. Warto sięgnąć po ten album, by eksplorować nowe obszary muzyczne.

CD opublikowane w nakładzie 300 szt.


Θ (THETA) – Vision of One (CD/digital)

THETA Anxious Magazine

Po dobrze przyjętym “Total Division” THETA powraca do Zoharum z jego następcą, krążkiem “Vision of One”, na którym Themistoklis Altintzoglou konsekwentnie rozwija formułę swojej muzycznej ekspresji, balansując pomiędzy stylistykami drone i ambient. W tym przypadku stanowi to wyłącznie punkt wyjścia do dalszych wycieczek w inne i nie tak oczywiste w tym gatunku rejony. Grecki artysta z niebywałą swobodą żongluje dość skromnymi środkami wyrazu tak, aby wydobyć z nich nowe, niekiedy zaskakujące, a przynajmniej nie tak oczywiste struktury, oparte na zimnym, masywnym, wręcz szorstkim i metalicznym brzmieniu. Na tym rdzeniu osadzone zostały poszczególne kompozycje, które w naturalny dla siebie sposób rozwijają się w różnych kierunkach, mimo to, tworząc spójny aczkolwiek wielobarwny i intrygujący album, gdzie z każdą minutą gęstnieje atmosfera, gdzie wyraźnie wyczuwa się skandynawski chłód, a zewsząd spowija się aura tajemniczości, doprawiona szczyptą post black metalowego ducha. Jeżeli doceniliście “Total Division”, pokochacie “Vision Of One” – młodszego, bardziej dojrzałego następcę.Album wydany na CD w 6 panelowym ekopacku w nakładzie 300 szt.


V/A – Zona Electronica (CD/digital)

VA Anxious Magazine

V/A “Zona Electronica” to kompilacja, która powstała we współpracy Zoharum z CKiS “Wieża Ciśnień” (Wieża Ciśnień) w Koninie. Kuratorem projektu jest Rafał Iwański (HATI, X-NAVI:ET, ALAMEDA5). Na kompilacji znalazły się utwory przygotowane specjalnie na to wydawnictwa autorstwa artystów: DID, Jeff Gburek, Aquavoice, Fischerle, Mammoth Ulthana, Ab Intra, Mike Majkowski, Joanna John i innych.


„Technologia nie jest zaraźliwa, ale rozprzestrzenia się szybciej od epidemii”. Stanisław Lem

Wiek XX przyniósł wiele istotnych wynalazków, które przyczyniały się do rozwoju coraz to doskonalszych technologii. Wymieńmy chociażby radio, komputer czy Internet, które antycypowały nowoczesne zjawiska kulturowe i cywilizacyjne. Muzyka elektroniczna jest także wynalazkiem XX wieku. I – jak stwierdził Marcin Borchardt w „Awangardzie muzyki końca XX wieku” – „stanowi element dominujący muzycznego pejzażu współczesnej kultury. Od dnia narodzin jest trwale związana z postępem technicznym, nowymi technologiami, które determinują jej rozwój”.

Na obecnym etapie muzyka elektroniczna daje możliwość niezwykle precyzyjnego sterowania cyfrowego, zaawansowanej syntezy dźwięku i nieograniczonego zwiększania pojemności audiosfery. Ta kompilacja stanowi jedną z niedużych map elektronicznego terytorium, pozwalającej na wprowadzenie innych jakości do indywidualnych mikroświatów sonicznych. Jej tytuł wprost odwołuje się do utworu pt. Zona Electronica z płyty Flux (2018) – nagranego przez duet KAPITAL (Jakub Ziołek, Rafał Iwański) wraz z weteranem francuskiej muzyki elektronicznej i filozofem Richardem Pinhasem. Album tria w swojej genezie stanowił dźwiękową metaforę procesu przepływu, poszukiwań, eksperymentów oraz dystopii. Stanisław Lem uważał, że „przyszłość będzie najprawdopodobniej spoczywała pomiędzy skrajnościami piekieł technologicznie ziszczonych i rajów zbudowanych harmonijnie”, co przekornie sugeruje, że opozycje te nie muszą być deterministyczne, ale istnieje także coś między nimi, jakiś rodzaj równowagi między tym, co technologiczne i tym, co pierwotne (nietechnologiczne).

„ZONA ELECTRONICA” to zbiór nagrań studyjnych artystek i artystów muzyki elektronicznej i elektroakustycznej mieszkających w Polsce lub wywodzących się z naszego kraju. Na płycie znalazły się wyłącznie utwory premierowe, wszystkie nagrane w 2021 r. Podobnie jak w przypadku poprzednich wydawnictw, ten mini-przewodnik zaprasza do zapoznania się z twórczością tych, których już słuchaliśmy w Koninie lub twórców, którzy w przyszłości wystąpią w „Wieży Ciśnień”.

D I D – Respect
CLINAMEN – Stojan
KOMPOZYT – Hundred Steps to Ragusa
PIN PARK – LSP
AQUAVOICE – Fields of Dreams
HUBERT HEATHERTOES – The Sways of Momentarily Insights
JEFF GBUREK – Power Over Energy As a Form of Pollution
FISCHERLE – Mniam
MAMMOTH ULTHANA – Air
AB INTRA – Aenigma
MIKE MAJKOWSKI – Przyimek
VOICES OF THE COSMOS – Saturn II
KAMIL KOWALCZYK – Medytacja Kosmiczna
JOANNA JOHN – Magical Skinned Alive Animal

SKLEP Zoharum