Festiwal Ephemera – rekomendacje ANXIOUS

11-15.06.2025, Warszawa

Festiwal Ephemera – rekomendacje ANXIOUS

Ephemera Festival, będący jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych Warszawy, powraca w dniach 11–15 czerwca 2025 roku. Organizowany przez Unsound, festiwal ten celebruje kolektywne rytuały i najdłuższe dni lata, łącząc muzykę, performans, sztuki wizualne i interdyscyplinarne działania. Współpracując z lokalnymi muzeami, teatrami, kuratorami i artystami, Ephemera prezentuje różnorodne oblicza sztuki, tworząc przestrzeń do refleksji i wspólnego przeżywania.


Sunn O))) – gdy dźwięk staje się masą

Sunn O)))

Jeśli myślisz, że najcięższą rzeczą, jaka może cię spotkać na festiwalu, jest brak kawy o poranku, to znaczy, że nie słyszałeś jeszcze o koncercie Sunn O))). Ten legendarny duet z USA, znany z przesuwania granic heavy metalu, wystąpi na Ephemera Festival w Warszawie w piątek, 13 czerwca 2025 roku.

Od późnych lat 90. amerykański duet SUNN O))) niezmiennie podkopuje fundamenty heavy metalu, wykorzystując jego podstawowe założenia – głośność, gęstość i ciężkość – do tworzenia rozciągniętych, falujących pejzaży dźwiękowych pełnych nawiązań do jazzu, współczesnej kompozycji, drone’u, krautrocka i XX-wiecznego minimalizmu. Takimi płytami jak White 1, Black 1 czy siostrzanym arcydziełom – Life Metal i Pyroclasts z 2019 roku, Stephen O’Malley i Greg Anderson wyznaczyli nowy standard muzyki doom. Nagrywali z Hildur Guðnadóttir, Julianem Cope, Orenem Ambarchim czy Attilą Csiharem, współpracowali także bliżej ze Scottem Walkerem, Borisem czy Ulverem. Słyną z koncertów o potężnej sile.

Ich występy to nie tylko koncerty, to rytuały dźwiękowe, które przenikają ciało i umysł. Na scenie ATM Studio w Warszawie, Sunn O))) zaprezentują swoje monumentalne brzmienie, które jest równie intensywne, co hipnotyzujące. To będzie doświadczenie, które trudno opisać słowami – trzeba je przeżyć na własnej skórze.

Więc jeśli masz ochotę poczuć, jak dźwięk może być cięższy od twoich najcięższych myśli, nie przegap tego koncertu. Czarna dziura czeka z otwartymi ramionami.


Heinali, Andriana-Yaroslava Saienko

Heinali & Andriana-Yaroslava Saienko present Гільдеґарда

Koncert kapłanów (((drone music))) otworzy duet Heinali, Andriana-Yaroslava Saienko. Recenzję płyty Гільдеґарда (Hildergard) mogliście już przeczytać w Anxious.

W swojej twórczości podejmują się śmiałej reinterpretacji muzyki Hildegardy z Bingen, łącząc średniowieczne kompozycje z ukraińskim śpiewem ludowym i nowoczesną syntezą modularną. Album staję się głęboką refleksją nad cierpieniem, duchowością i nadzieją w obliczu okropieństwa wojny. Całość jest narzędziem przetwarzania traumy i poszukiwania transcendencji, ukazując, jak muzyka może przekraczać granice czasu i przestrzeni.

Niewątpliwie to wydarzenie będzie nie tylko muzycznym doświadczeniem, ale także duchową podróżą, łączącą średniowieczne mistycyzmy z współczesnymi realiami wojennymi.


Aleksandra Słyż & Alex Freiheit present GHSTING

Aleksandra Słyż & Alex Freiheit

GHSTING — nowy projekt Alex Freiheit z SIKSY oraz kompozytorki i projektantki dźwięku Aleksandry Słyż — przypomina ścieżkę dźwiękową do współczesnego horroru: wschodnioeuropejskiego, awangardowego i pełnego muzycznego chłodu. Choć premiera albumu planowana jest na późniejszy termin nakładem Maple Death Records, publiczność Ephemery 2025 usłyszy go wcześniej — w naturalnej, surowej wersji. Poetka i wokalistka Freiheit zabierze nas do anonimowych pokojów hotelowych i opowie o czających się tam sekretach, a Słyż wygeneruje elektroakustyczny niepokój, wzmacniając narrację upiornymi i sugestywnymi brzmieniami. Na scenie dołączą do nich performerki Pola Nikiel i Katarzyna Sikora.


ASIANDOPEBOYS present PHYSIS

ASIANDOPEBOYS

Jak przebić tak notorycznie herkulesowy projekt jak TRANCE, ostatnie amorficzne i karnawalizujące widowisko sceniczne Asian Dope Boys? Cóż, jeśli jesteś multidyscyplinarnym artystą Tianzhuo Chenem, nie przestajesz podkręcać tempa. PHYSIS to kolejny, imponujący rozdział dla Asian Dope Boys, określany jako seria bliskich spotkań trzeciego stopnia, która przeprojektowuje biologię, na nowo wyobraża formy kulturalne i rozszczepia historie. Z gościnnymi występami i muzyką postaci takich jak między innymi Dis Fig, Ican Harem i Kasymin z zespołu Gabber Modus Operandi, City, Felix-Florian Tödtloff, KIM KHAN czy Lavinia Vago – to wydarzenie będzie elektryzujące, możemy to obiecać!

Physis jest prezentowany we współpracy z Nowym Teatrem w ramach 6. edycji Międzynarodowego Festiwalu Nowa Europa: LEKKI HARDCORE.


Bianca Scout

Bianca Scout

Biancę Scout trudno skategoryzować. Jest nie tylko artystką muzyczną, ale także tancerką i performerką; pozwala, by jej szerokie zainteresowania swobodnie przenikały do jej eleganckich i kameralnych produkcji. Echa popu są wciąż słyszalne na jej efemerycznym albumie „The Heart of the Anchoress” z 2022 roku – acz rozmywają się w eterycznych pogłosach muzyki kościelnej i niepokojącej atmosfery. Na tegorocznym albumie „Pattern Damage”, wydanym przez sferic, Scout znalazła złoty środek między tańcem współczesnym i kameralną oraz dystopijną elektroniką, przerabiając teatralne, barokowe partie oraz średniowieczne harmonie w przymglone, pełne zamyślenia i posępne serenady.


felicita b2b kacha

felicita b2b kacha

Choć brytyjsko-polskx artystx felicita jest częścią PC Music, labelu znanego z wydawania postępowej muzyki pop, to jex twórczość jest trudna do gatunkowego zdefiniowania. Utwory felicita powstałe we współpracy z takimi artystkami jak Kero Kero Bonito, Caroline Polachek czy YoungQueenz są popowe, ale słychać w nich także inspiracje muzyką folkową i eksperymentalnymi brzmieniami, tak jak w zamówionym przez Unsound projekcie “soft power” z 2018 roku.

kacha – pochodząca ze Śląska (ale rezydująca w Krakowie) wokalistka, kompozytorka, twórczyni wizualna, 1⁄2 duetu Coals, a od niedawna DJka. Ma na koncie liczne występy na znaczących festiwalach w Polsce, jak i Europie.

Podczas Ephemery kacha i felicita zapraszają do taneczno-eksperymentalnej eksploracji polany przed Pałacem podczas świtu w Królikarni.


LEYA

LEYA

Eteryczne, kameralne brzmienie duetu LEYA jest charakterystyczne — i właśnie o to chodziło. Ich muzyka wyrasta ze specjalnego strojenia harfy Marilu Donovan, ustawionego tak, by płynnie stapiała się z operowymi wokalami Adama Markiewicza i przetworzonymi tonami skrzypiec. Słychać tu coś z muzyki ludowej, ale przefiltrowanej przez queerową wrażliwość, subtelną elektronikę i klasyczne techniki, które odklejają ją od jakiejkolwiek epoki. Po współpracach z takimi postaciami jak Actress, Sega Bodega, Eartheater, Brooke Candy czy claire rousay, LEYA umocniła swoją pozycję na scenie. Ich trzeci album, I Forgot Everything, to filmowy, zmysłowy sen na jawie, w którym średniowieczna instrumentacja spotyka się z futurystyczną, elektroniczną produkcją.


Miłosz Kędra

 Miłosz Kędra

Polski kompozytor elektroakustyczny Miłosz Kędra przemierzał kraj w poszukiwaniu piszczałek z porzuconych instrumentów kościelnych. To z nich zbudował autorski „emulator organów”, który wykorzystał w pracy nad swoim najnowszym albumem their internal dispasons (wydanym na początku tego roku nakładem Pointless Geometry). Przetwarzając tradycyjne brzmienia i faktury typowe dla muzyki sakralnej, Kędra przenosi ją w nowe konteksty. W procesie, który najtrafniej można opisać jako „audiomancję”, nadaje zapomnianym dźwiękom nowe znaczenie.


Sofie Birch & Antonina Nowacka present Hiraeth (SHAPE+)

Sofie Birch & Antonina Nowacka

“Hiraeth” to walijskie słowo, którego nie da się dosłownie przetłumaczyć — oznacza rodzaj tęsknoty za domem, naznaczonej smutkiem po tym, co zostało utracone. Właśnie wokół tej idei Sofie Birch i Antonina Nowacka budują swój drugi wspólny album. Za pomocą folkowej instrumentacji, taśmowych brzmień, sugestywnych nagrań terenowych i zwiewnych fraz wokalnych przywołują w nim wcześniej ukryte wspomnienia. Album po raz pierwszy zostanie zaprezentowany na festiwalu Ephemera 2025. To muzyka, która doskonale rozumie hipnotyczny urok nostalgii — przywołując zaginioną utopię, nieprzystającą do współczesnego świata ani jego technologii.


Hiraeth Sofie Birch & Antoniny Nowackiej to projekt realizowany we współpracy z SHAPE+, platformą służącą rozwojowi innowacyjnej muzyki i sztuki interdyscyplinarnej, współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej oraz fundacji Pro Helvetia.


Veronicami

Veronicami

Veronicami po raz pierwszy stanęła za deckami w 2017 roku w rodzinnym Baku w Azerbejdżanie. Rok później przeniosła się do Warszawy, gdzie szybko wrosła w rytm lokalnej sceny. Zaczęła grać regularnie, budując rozgłos dzięki eklektycznym, gatunkowo niepokornym miksom. Od tamtej pory, w audycji Casplay w Radio Kapitał, prezentuje mniej znane oblicza azerbejdżańskiej sceny undergroundowej. Obecnie stoi także za audycją i serią imprez ANTI CLUB. Veronicami fascynuje to, co w muzyce elektronicznej najbardziej ostre i progresywne — wybiera najcięższe, najbardziej nieoczywiste perełki z całej mapy gatunków.


Pełny program festiwalu
Bilety

Artur Mieczkowski

Festiwal Ephemera linup