ARANOS – Cygański skrzypek

ARANOS – Cygański skrzypek

ARANOS – już jako dorastający, ośmioletni chłopiec zaczął “dobijać” się do BRAM otwierających muzyczne przestrzenie. Z początku były to działania obracające się głównie w rejonach folkowych, kładących nacisk na penetracje kultury cygańskiej. Wpływy te są w przypadku tego artysty bardzo jasne i oczywiste. Aranos, tak naprawdę Peter Vastl, przyszedł na świat we wschodniej części Europy, w Bohemii (obszary byłej Czechosłowacji, obecnie cześć Czech), która każdemu kojarzy się z zamieszkałymi tam Cyganami i ich niepowtarzalnymi taborami.

Do pierwszego okresu jego działalności muzycznej trzeba koniecznie dodać aktywność na bardzo wielu poziomach, czy “platformach” muzycznych. Komponował muzykę dla dysydenckich teatrów działających na terenie socjalistycznej Czechosłowacji, nagrywał i wydawał płyty, które zawierały muzykę od: wschodnioeuropejskiego folk, poprzez jazz, ocierając się nawet o muzykę rockową. Zajmował się również przygotowywaniem soundtracków do filmów, video i multimedialnych performanców (“Spell of the Megamall” z Teatrem Omnibus and Disabled People of Clare, “Spirit”-eksperymentalny poemat-opera przygotowany wspólnie z pisarzem, poetą Maxem Haflerem.). Jednak od kilku dobrych lat nastąpiły pewne zmiany – przeprowadzka i zamieszkanie w spokojnej części Irlandii spowodowały zmiany w życiu prywatnym i w kierunkach penetracji dźwiękowych Aranosa – skoncentrowanie się na eksperymentalno – elektro – akustycznych dźwiękach. Warto dodać, że Aranos jest rodzajem wolnego multinstrumentalisty, swobodnie posługującego się, jego ulubionymi skrzypkami, wiolonczelą, altówka, gitara, mandolina, bajo, pianinem, keybordami, elektroniką, chińskimi oraz japońskimi fletami, perkusją do tego dochodzi śpiew. Uff, tylko pozazdrościć samowystarczalności przy kreowaniu muzyki, ale to dopiero
początek…

Anxious arrow